Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Af: Simon Hallenslev / d. 11. oktober 2019
Det behøver ikke være kedeligt at køre miljøbevidst – det er Golf GTE et rullende bevis på. Og med den nyvundne titel som Årets Brugtbil 2019 til syvende generation af VW Golf, bliver det pludseligt meget fristende at stifte bekendtskab med hybridteknologien.
LÆS OGSÅ | Guide til køb af Golf VII
Golf GTE er en avanceret sag. Egentlig kan man betegne den som en af de mest teknisk avancerede biler på markedet i øjeblikket. Hybridteknologi, en lille 1,4 liters turbobenziner og en DSG-automatgearkasse med hele tre koblinger er hvad der skal til, for at køre både underholdende og langt på literen.
Omsat til effekt, så leverer benzinmotoren maksimalt 150 hestekræfter og elmotoren 110 hestekræfter — maksimal kombineret systemydelse er 204 hestekræfter. Det giver Golf GTE et kraftoverskud, der lugter meget af Golf GTi. Faktisk kan elmotoren være med til at give en illusion om, at GTE-præstationerne er den benzinslugende pendant overlegen.
LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil og konkurrenterne
I lydbilledet er det klart, at den lille 1,4 liters benzinmotor hurtigt kommer til at lyde forkølet sammenlignet med GTi. Derfor har Volkswagen taget lydbilledet fra netop GTi og smidt det i højtalerne på GTE, så den lyder mere potent, når du trykker på speederen. Og selvom du ved, at det er snyd, så lyder det bare bedre!
Og når du så har fået ‘sportslyd’ nok for en dag, kan du skifte til at køre komplet lydløst. I Golf GTE kan du nemlig køre mellem 25 og 30 kilometer på motorvej på ren el, og omtrent det dobbelte, når du kører i byen.
De mange forskellige facetter af Golf GTE, gør den til en eftertragtet bil på brugtbilmarkedet. Der er lige nu omkring 50 GTE til salg, og priserne er høje, fordi den er så populær. Du må ikke blive overrasket over priser, der ligger tæt nybilprisen – også selvom bilen er et år gammel, og har kørt nogle kilometer.
– Produktionen af Golf GTE stoppede af tekniske årsager, lige da bilen var mere populær end nogensinde, og det har gjort den særdeles eftertragtet på brugtmarkedet. Derfor er priserne så høje, og det er min vurdering, at de faktisk vil forblive på det niveau i nogen tid fremover, siger Jan Lang, markedsanalytiker på Bilbasen.
Du kan finde den avancerede udgave af Årets Brugtbil fra 215.000 kroner på Bilbasen for en model fra 2015, der har kørt 100.000 kilometer. De dyreste udgaver koster 365.000 kroner og er ét år gamle. Vil du ikke købe, men i stedet lease en VW Golf GTE, så er der godt ti leasingtilbud med ydelser fra ca. 1.500 kroner om måneden plus moms.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.