Duel: Hyundai Ioniq 5 N kører Kia EV6 GT ud af banen
Kia EV6 GT eller Hyundai Ioniq 5 N? Vi sætter de to beslægtede og sportslige elbiler mod hinanden og ser, hvor køreglæden er størst.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Land Rover Defender har altid været en af de bedste biler i terræn, og det gælder både de helt gamle og de helt nye. Men hurtigst i terrænet er Defender ikke nødvendigvis, og til høje hastigheder er det Fords Raptor-modeller, der er noget af det hurtigste, der findes.
Hvis man nu kombinerer egenskaberne fra en F-150 Raptor med en af de store motorer fra Land Rovers hylder? Som sagt, så gjort. Land Rover har med den nye Defender OCTA gjort firehjulstrækkeren vildere og hurtigere end nogensinde før.
En 4,4-liters V8, som Land Rover låner til sine modeller, giver Defender OCTA superkræfter. 635 hk og et drejningsmoment på 750 Nm – 800 Nm i boost-funktion – lyder som noget, Mercedes-AMG bruger i Geländewagen, men det er altså den slags styrke, der nu tilbydes i Defender.
Det stopper selvfølgelig ikke med selve de imponerende tal for den ottecylindrede motor. Der er også tallene for det, der kommer ud af kræfterne. Vælger man Defender OCTA med 22″ letvægtshjul og helårsdæk, kan den kantede off-roader nå helt op på 248 km/t, før den møder muren. Hvor meget det må koste i brændstof spørger man kun om, hvis man ikke har råd til bilen i første omgang.
Det må føles som et overgreb mod kroppen, når chaufføren i Defender OCTA får lyst til at udforske længdedynamikken. På en overflade med både godt greb og plan flade kan den britiske firehjulstrækker accellerere fra 0-100 km/t på 4 sekunder. Defender OCTA smadrer den nye AMG G 63 med 585 hk (plus 20 elektriske hk) – den skal bruge 4,4 sekunder.
Land Rover har tydeligvis bakset rigtig meget med ny elektronik og opgraderet mekanik for at få Defender til at opnå nye evner og hastigheder i terræn. Styretøjet er hurtigere, bremserne er fra Brembo og meget kraftigere, og den står 2,8 centimeter højere over vejen.
Det er småting i forhold til de væsentligste ting. 6D Dynamics hedder et helt nyt hydraulisk system, der i korte træk er en ny affjedring med aktive støddæmpere. 6D Dynamics skal gøre Defender OCTA stabil ved høj fart på både vej og i terræn, og samtidig kan hvert enkelt bevæge sig endnu mere op og ned for at tilpasse sig sten og højdeforskelle.
OCTA-køreindstillingen er udviklet til at lade føreren give fuld skrue på løst underlag – på grus, i skoven og i ørkenen. Der er endda en off-road launch control-indstilling. Præcis som noget, man kan finde i en Raptor fra Ford.
Kia EV6 GT eller Hyundai Ioniq 5 N? Vi sætter de to beslægtede og sportslige elbiler mod hinanden og ser, hvor køreglæden er størst.
Toyota Yaris Hybrid fås nu i to hybridvarianter, og man får en ekstra portion kraft til overhalinger og motorvej. Prisniveauet er desværre høj, fordi udstyrsniveauet også er det.
Som den første kinesiske bilproducent løfter XPeng nu sløret for priserne efter de omtalte toldstigninger fra EU. Spørgsmålet er, om de andre følger trop.
Langt flere kræfter, længere rækkevidde og nyt infotainmentsystem – og lavere priser. VW ID. Buzz er opgraderet og starter nu på under 400.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.