april 11, 2024

Alfa Romeo Milano: lille elektrisk crossover med 240 hk

Milano er den første elektriske Alfa Romeo, og mens formatet er mini, er italieneren fyldt med luksus og lækkerier. Den fås i udgaver med 156 og 240 hk – og som hybrid med benzinmotor.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er en stor dag for Alfa Romeo, når en ny model præsenteres. Det er ikke som hos søstermærker i samme store Stellantis-koncern, Peugeot eller Opel, hvor nye modeller ruller ud med jævne mellemrum. Fra verdenspremieren i 2016 på Stelvio gik der frem til 2022, før den mindre Tonale blev lanceret.

Denne gang er der “kun” gået halvandet år. Efter Tonale er det blevet tid til en længe ventet model: Milano. Den første elbil fra Alfa Romeo og den første lille bilmodel fra Alfa Romeo, siden MiTo udgik som italienernes basismodel i 2018.

LÆS OGSÅ | Laber lille Lancia

Mens Tonale har gjort det katastrofalt ringe i Danmark, kan Milano være bilen, der sparker gang i Alfa Romeo, som der ikke har været gang i mærket i årtier. Den er kompakt, frisk og elektrisk – og hvis man foretrækker en benzinmotor, er det også en mulighed.

Firehjulstræk til hybriden

Alfa Romeo måtte gøre noget for at sørge for, at Milano skiller sig ud fra de andre små og kompakte elektriske modeller fra Stellantis-koncernen. Og der er en del og flere på vej. Fiat 600e, Jeep Avenger, Peugeot E-2008, Lancia Ypsilon, Opel Mokka og Opel Frontera bruger alle samme platform, samme elmotor og samme batteri. En elmotor med 156 hk og et batteri med en kapacitet på 54 kWh, der giver en rækkevidde omkring eller lidt over 400 hk.

Løsningen for Alfa Romeo er mere power. Som det passer til det italienske mærke, fås den elektriske Milano Elettrica ikke bare med 156 hk, men også med langt flere kræfter: 240 hk i Milano Elettrica Veloce. Intet tyder på, at den enkelte motor i versionen med 156 hk er akkompagneret af en ekstra motor i udgaven med 240 hk, så forhjulstræk er standardmetoden i begge versioner. Med 240 hk får man derfor et mekanisk spærredifferentiale, ændret affjedring og et ændret styretøj.

Basisudgaven med 156 hk leverer op til 410 kilometer på en opladning, men fordi det nok ikke ser helt så godt ud med den stærkere Milano Elettrica, oplyser Alfa Romeo ikke den models rækkevidde.

Som en backup, hvis Alfa Romeo-køberne ikke vil have deres Milano på strøm, kommer også en hybridversion, Milano Ibrida, med trecylindret 1,2-liters motor. Eller rettere sagt to hybridversioner. Vi forventede den med 136 hk og forhjulstræk, men ikke en Q4 med samme 136 hk og firehjulstræk.

Lækkert interiør med masser af Stellantis-hardware

Milano er 417 cm lang og dermed størrelsesmæssigt mellem Jeep Avenger og den større Peugeot 2008. Den har et bagagerum på 400 liter, som Alfa Romeo kalder det største for en elbil i dens klasse. Det er måske mere italiensk arrogance end noget, der virkelig passer, men rummet ser i hvert fald mere anvendeligt ud, end det Jeep Avenger tilbyder.

Indretningen er Alfa Romeo-typisk med lækre detaljer. Runde luftdyser, digital instrumentering på 10,25″ med lækkert layout og materialer som det klassisk italienske Alcantara. For ikke at tale om sæderne, som er kunstværker i sig selv.

Uundgåeligt som det er, er Milano fyldt med knapper fra Stellantis-hylderne, som man også kan finde i mange andre biler. Knapperne til elruder, gearvælgeren, knapperne til parkeringsbremsen og knapperne til flere andre ting er integreret pænt i det Alfa Romeo’ske, men det er stadig basisvarer fra en Opel Corsa.

Infotainmentsystemet, med 10,25″ skærm, er også kendt fra mange andre modeller. Menuerne har fået en fyrig opdatering med rød farve, og heldigvis er der knapper fra Jeep Avenger til klimaanlæg og el-bagrude.

Hvor stort et aftryk Alfa Romeo har haft mulighed for at sætte på en elbil, der er så nært beslægtet med Citroën Ë-C4, Jeep Avenger og Opel Mokka Electric bliver spændende at opleve. Vi håber, italienerne har givet Milano en ordentlig omgang italiensk charme og kant.

Del artikel:

Brugte Alfa Romeo til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS