Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2025-udgaven af Renault Captur.
Af: Esben Skrumsager / d. 8. juni 2019
De har det i Frankrig og Spanien. De har det i Tyskland og Italien. Og de har det minsandten også i lande som Costa Rica, Sydafrika, Guatemala og Taiwan. Ja, Android Auto – der gør det muligt at spejle en stor del af indholdet fra din telefon op på skærmen i bilen – er efterhånden udbredt i 40 lande verden over.
Men siden 2015, hvor systemet blev lanceret, har de danske bilister været holdt ude af det gode selskab hos Google, der står bag den populære tjeneste. Nu set det dog ud til, at der er lys forude.
På den officielle hjemmeside for Android Auto finder man en liste over support-sider, hvor man kan søge hjælp. Danmark har ikke figureret på listen, men i den forgangne uge dukkede en dansk underside pludselig op sammen med Sverige, Finland og Island, som foreløbigt heller ikke har adgang til Android Auto. Det skriver Android Police.
Kort efter forsvandt de nordiske undersider igen fra hjemmesiden, men den kortvarige adgang til en dansk support-side bliver naturligvis opfattet som et tydeligt tegn på, at der blot er tale om en ansat hos Google, der har været lige lovlig hurtig til at trykke på publicerings-knappen, og at den egentlig lancering må være lige om hjørnet.
Således ser ventetiden ud til endelig snart at være ovre, og det må siges at være godt nyt for de tusindvis af danske bilister, der kører i biler, som allerede at forberedt til systemet, men som ikke kan bruge det alene på grund af den geograftiske placering i Danmark.
Selv hvis vi snart kan benytte os af Android Auto i Danmark, bringer det os dog ikke på bølgelængde med lande som USA, Canada og Mexico.
På det nordamerikanske kontinent kan man nemlig benytte systemet trådløst, mens man i resten af verden – herunder formodentlig snart Danmark – fortsat er afhængig af en ledning mellem bilen og telefonen for at kunne benytte systemet.
Så selvom vi befinder os i 2019, og det tydeligvis er muligt at bruge trådløs teknologi, så fortsætter Google altså med at sætte tålmodigheden hos de danske bilister på prøve.
LÆS OGSÅ | McLaren sætter fartrekord med kulfiber-spækket smartphone
Android Auto er en enkel og mere sikker måde at bruge din telefon på, når du kører i bilen. Det fås – eller kan tilkøbes – i de fleste nyere biler med berøringsfølsom skærm. Ved at koble din smartphone til bilens infotainmentsystem, får du på skærmen i bilen adgang til funktioner som navigation, telefon og beskeder på telefonen.
Med store knapper og et simpelt design kræver det langt mindre opmærksomhed at betjene, end hvis du kører med telefonen i hånden. Derfor er det også lovligt at benytte sig af Android Auto, mens du kører.
Eksempler på apps til Android Auto
– Google Maps
– Facebook Messenger
– Spotify
– WhatsApp
– TuneIn
– Deezer
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2025-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.