The new Audi e-tron GT model family
Nyheder
18. juni 2024

Audi E-Tron GT fyres op på 925 hk

Morten B. Bek

Morten Bek

Forfinet og i den grad forstærket: den elektriske topmodel fra Audi, E-Tron GT, er faceliftet og findes nu i tre varianter med op til 925 hk. Større batteri giver rækkevidde op til 609 km.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Den stærkeste Audi nogensinde. I elbilernes æra, hvor hestekræfter er forholdsvis nemme at trylle frem, er det noget, der vækker opsigt. De mange hestekræfter, i alt 925 af slagsen, ligger i den faceliftede E-Tron GT, som dermed er op til 272 hk stærkere end den hidtidige model. Så meget ekstra ydelse svarer til, at Audi har taget de fleste af kræfterne fra en S3 og lagt dem til den eksisterende ydelse.

Den ubestridte elektriske topmodel hos Audi findes nu ikke mere i to, men i stedet i tre varianter: E-Tron GT, RS E-Tron GT og RS E-Tron GT Performance. Standardudgaven E-Tron GT, som tidligere leverede mere end tilstrækkelige 476 hk, har fået hævet ydelsen med imponerende 203 hk.

Faceliftet svarer på flere områder til det, vi så tidligere i år for Porsche Taycan. E-Tron GT og Taycan deler platform og teknologier. Dermed har E-Tron GT også fået nyt og større batteri, og der er mulighed for endnu hurtigere opladning – hvor man, under de rette forhold, kan lade til 280 kilometers kørsel på bare 10 minutter.

Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
The new Audi e-tron GT model family

Rækkevidden er nu op til 609 kilometer

I vores seneste test af E-Tron GT, hvor vi havde fat i RS-varianten, som med boost ydede 646 hk, var det alt andet end kræfter, der manglede; det var en bedre rækkevidde. Officielt kunne batteriet med en kapacitet på 93,4 kWh give en rækkevidde op til 476 kilometer, og vi ønskede os mere, men regnede dengang ikke med, at der var plads til mere.

Det var der. Batteriet med højere effektivitet og mere energitæthed er større, men samtidig lettere. Kapaciteten er nu 105 kWh med en anvendelig kapacitet på 97 kWh, så rækkevidden i basismodellen E-Tron GT er op til 609 kilometer. Det er dog i mindst lige så høj grad endnu hurtigere opladning end før, der vil interessere kunderne.

800 volt-systemet tillod allerede 270 kW, som var noget af det hurtigste på markedet. DC-ladekapaciteten er nu 320 kW, og Audi fortæller, at ikke alene lader bilen også hurtigere ved lavere temperaturer – den holder også de maksimale kW over et bredere område. Ved en DC-lader med den rettet kapacitet, altså mindst 320 kW, kan E-Tron GT-modellerne lade fra 10-80 procent på 18 minutter.

Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT

Audi har valgt en helt ny luftundervogn

Det nye modelprogram med de tre E-Tron GT-varianter leverer som sagt op til 925 hk. En meget stor stigning i ydelsen fra tidligere. E-Tron GT leverer i alt 679 hk, og RS E-Tron GT er nu mellemmodel med 856 hk. Den nye topmodel med titlen RS E-Tron GT Performance stiller med i alt 925 hk fra bilens to elmotorer.

Den laveste 0-100-tid i familien står naturligvis den nye Performance for. Og det går hurtigt. Audi lover, at 0-100 km/t tager 2,5 sekunder. En nyudviklet luftundervogn med to-kammer- og to-ventil-teknologi skal give endnu bedre komfort og dynamik.

Det udvendige design er let opdateret, og i kabinen er der et nyt rat, nye materialer, mulighed for et panoramaglastag med elektronisk styret afblænding og mulighed for, i instrumenteringen, at følge med i blandt andet højvoltsbatteriet temperatur.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: