Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
TEKST Zacharias Lund FOTO PR
Det har længe floreret, at Porsche har arbejdet på en performance-udgave af deres elektriske sedan Taycan. Nu kan Porsche så endelig løfte sløret for deres nye og helt vanvittige elektriske Taycan Turbo GT.
Det er den mest kraftfulde serieproducerede bil fra firmaet i Zuffenhausen, og allerede inden produktionen er gået i gang, har den præsteret at slå to rekorder på henholdsvis Laguna Seca i USA og Nordsløjfen i Tyskland.
LÆS OGSÅ | Første tur: Den opdaterede Porsche Cayenne
Som noget nyt kan man for første gang få den vægtreducerende Weissach-pakke i en elektrisk Porsche, og netop vægten er der arbejdet meget med i Taycan Turbo GT. Læs med og bliv klogere på den netop lancerede superudgave af Taycan.
Med titlen som Porsches nye elektriske flagskib kommer Taycan Turbo GT med muligheden for at føje en Weissach-pakken til bilen. Med Weissach får man blandt andet en spoiler i kulfiber, ingen bagsæder, kun en enkelt ladeport, beskyttelsesbur i bilen og aerodynamiske optimeringer, der øger præstationerne på banen. Som standard kommer Taycan Turbo GT med skålskæder, som også vejer mindre.
I forhold til Taycan Turbo S har Porsche skåret vægt ud af bilen og gjort Taycan Turbo GT 75 kilo lettere. Vælger man Weissach-pakken, fjerner man yderligere 70 kilo og kommer ned på 2.155 kilo.
Forskellen med og uden Weissach-pakken er i kategorien tiendedele, men frem for at bruge 2,3 sekunder om at ramme 100 km/t, skal man kun bruge 2,2 sekunder.
Ydermere skal det nye elektriske flagskib kun bruge 6,4 sekunder og 6,6 sekunder om at ramme 200 km/t – henholdsvis med og uden Weissach-pakke.
Det betyder altså, at den nye Taycan Turbo GT er 0,2 sekund hurtigere til 100 km/t og 1,3 sekund hurtigere til 200 km/t end den opdaterede Turbo S.
I topfarten er det anderledes tydeligt, hvordan pakken gør en forskel. Her topper en ‘standardudgave’ af Taycan Turbo GT nemlig ved 290 km/t, mens man med Weissach-pakken kan runde 305 km/t. Rækkevidden for standardudgaven ligger på omkring 550 km på en opladning.
Porsche Taycan Turbo GT er blandt de mest kraftfulde serieproducerede elbiler på markedet, og med sine 1.092 hk sniger den sig forbi den mindst lige så voldsomme Tesla Model S Plaid, der præsterer 1.020 hk. Momentet ligger på 1.340 Nm, og ved et tryk på en knap kan man aktivere den nye funktion Attack Mode, der giver bilen et boost i 10 sekunder og maksimal ydelse og forbedret greb.
Denne nye funktion kommer fra Porsches elektriske Formula E-racerbiler, hvor systemet kaldes ‘push-to-pass’ og fungerer på samme måde. Funktionen kan både aktiveres ved tryk på knappen til køreindstillinger og ved at trykke på højre skiftepaddel bag rattet.
Dette sikrer, at man ikke behøver at fjerne hånden fra rattet, og at man kan aktivere Attack Mode med kørehandsker på.
Allerede inden bilen overhovedet blev offentliggjort, hev racerkører Lars Kern en præ-produktionsudgave af Taycan Turbo GT rundt på Nordsløjfen og slog Porsches tidligere rekord for hurtigste elbil med hele 26 sekunder. Tiden endte på 07:05 minutter, hvilket kun er 2 sekunder langsommere end Rimac Nevera med 1.941 hk.
Mere interessant er den seneste rekord, som Taycan Turbo GT præsterede at slå. For en ting er at slå sin egen interne rekord, noget andet er at slå den officielle banerekord for elbiler.
LÆS OGSÅ | Porsche Panamera får chancen igen
Det er netop hvad Porsche har præsteret på Laguna Seca i USA. Her skar Porsche Taycan Turbo GT nemlig knap 3 sekunder af den tidligere rekord for gadelovlige elbiler, der tilhørte Tesla Model S Plaid. Tiden lød på 01:27,87 minutter.
Taycan Turbo GT er på flere måder en mere baneorienteret-variant end Turbo S-versionen, men den fulde baneoplevelse får man først med Weissach-pakken. Den hører hjemme på banen, og alle ændringer fra Turbo S er til fordel for kørsel på banen.
Porsche Taycan Turbo GT kommer i alt i seks farver, hvoraf to er eksklusive farver for modellen: Purple Sky Metallic og Pale Blue Metallic kun kan fås på denne variant af Taycan.
Hvornår Taycan Turbo GT rammer markedet vides ikke, men det forventes at være inden længe. Prismæssigt er der endnu ingen indikationer, men Taycan Turbo S koster lige nu knap 2,3 millioner kr., og Taycan Turbo GT vil uden tvivl komme med en heftig merpris.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.