Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Med et hug sker der flere store ændringer hos Audi. I 30 år har vi kendt A4, og nu er den der ikke længere. I kortere tid – heldigvis, fristes jeg til at sige – har vi kendt de underlige motorbetegnelser som 40 TDI og 35 TFSI, og de er nu også væk.
I et fotostudie i en forstad til München, hvor sikkerhedsvagter hele tiden holder øje med hvad jeg laver, står jeg overfor den nye A4. For A4 findes stadig. Men den hedder bare ikke længere A4. Den klassiske A4 er omdøbt til A5.
A5-navnet kender vi allerede, så allerede her er der forvirring. Den A5 vi har kendt, er der ikke længere; A5 Coupé, A5 Sportback og A5 Cabriolet – udgået, udgået og udgået. Glem dem, for de kommer ikke tilbage.
I fotostudiet står en A5, to A5 Avant og en S5. Hele modelpaletten på en gang. Der er meget at se, og noget af det første jeg gør er at åbne bagklappen på det, der er A5 sedan. Det er bare ingen sedan, men en hatchback der på ekstremt effektiv vis ligner en sedan. Er det her så en A5 Sportback? Nej. Som sagt kommer den ikke tilbage, og det gør navnet heller ikke.
Hvorfor så i det hele taget kyle A4-navnet ud, når det er et kendt og anerkendt navn? Fordi der nu er en streng opdeling hos Audi, hvor elbilerne navngives med lige numre, og biler med forbrændingsmotor navngives med ulige numre. Tænk Q4 E-Tron og Q6 E-Tron overfor og Q5 og Q7.
Med meget lidt fantasi kan man regne ud, at det giver plads til ny elbiler som A4 E-Tron, A6 E-Tron og A8 E-Tron – og A7 som afløser for A6 med forbrændingsmotor. Af de modeller er kun A6 E-Tron, som jeg også får at se i dag (vend tilbage og se den her på Bilbasen den 31. juli), bekræftet. Selvfølgelig kommer de andre også.
I dag handler det om A5-familien. Biler med forbrændingsmotor. Biler som byder på meget mere end deres forgængere. Biler som har den visuelle power, som den seneste generation A4 og A4 Avant aldrig fik med fra fødslen.
Den udgående A4 er det tætteste, man i bilernes verden kommer på en bly viol. Den næsten 10 år gamle model debuterede med et selvudslettende design, som næsten var lavet til, at al opmærksomhed skulle gå til de to ærkerivaler BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse.
Den nye A5 er der ingen, der skal træde på. Designet er af en helt anden kvalitet, og nu får den store firmabil lov til at vise muskler. Læg eksempelvis mærke til motorhjelmen og sideskærmene, som ser ud til at have været i træningscenteret; motorhjelmens midterste folder ligner noget, der hører den stærke S5 til, men den er en del af designet på alle i familien. Avancerede OLED-baglygter med konstant skiftende grafik, der ligner et ulmende bål, er ekstraudstyr og de købes sammen med ligeledes avancerede matrix-LED-forlygter.
A5 er 6,7 centimeter længere end A4, men akselafstanden er hele otte centimeter længere med 290 centimeter. Det er mere end i de nyeste udgaver af 3-serie og C-Klasse, og det er også med til at ændre bilens fremtoning. Mest af alt giver det plads på bagsædet, som Audi aldrig tidligere har haft i sin mellemklassemodel. Jeg sidder ikke med benene over kors som i den nye VW Passat Variant (som er en markant længere bil), men jeg har rigtig god plads til benene.
Panoramaglastaget over hovedet, som bliver ekstraudstyr, er elektronisk styret i forhold til lysindfald. Man kan ikke kun vælge mellem afblændet og ikke afblændet. Glastaget kan blokere for lyset i segmenter, så der er blokke med lys og andre med den kraftigt mælkehvide afblænding.
Det er mindst lige så store ting, der er sket omkring de forreste pladser. A5 deler intet med A4. Indretningen er helt ny, og donoren er i meget høj grad den nye Q6 E-Tron. Da jeg for nylig prøvede Q6 E-Tron for første gang, var mit indtryk, at materialekvaliteten ikke helt var god nok.
I A5 virker den, i hvert fald her i den sparsomme belysning i fotostudiet, mere konsistent og en tand bedre. Et par eksempler er dørsiderne med en visuelt mere spændende blanding af materialer, den lækre integration af dørhåndtagene med linjen fra instrumentbordet og skærmen foran passagersædet, som sidder i en ramme, der er pænere integreret.
Ja, der er kommet en skærm til forsædepassageren. Den første af typen i klassen – og igen noget, A5-familien har fået med fra Q6 E-Tron. MMI-passagerdisplayet er en touchscreen på 10,9″, som kan trylle YouTube, spil, navigation og musik frem. Er der virkelig brug for sådan en skærm? Det må der være, eftersom passagerskærme breder sig som en steppebrand.
LÆS OGSÅ | Audi E-Tron GT fyres op på 925 hk
Jeg tror, at kigger man hurtigt på et billede af interiøret i den nye A5-familie og så lige så hurtigt på et af interiøret i Q6 E-Tron, er det svært at skelne mellem dem. Udover forskelle i materialer er der mindre designændringer i A5, men det overordnede er en helt ny opbygning af instrumentbord og infotainment for Audi.
Først det dårlige. Klimaanlæg og sædevarme skal man nu gå til i bunden af infotainmentsystemet. Og så i en bil fra Audi, som er kendt for aluminiumsgreb og perfekt klikkende drejeknapper. Ærgerligt. Touch-knapperne i rattet er også en uskik, men de fungerer trods alt meget bedre end Mercedes’ version.
Det store buede panel, som Audi-folkene minder om, er formet som bilens prominente Single Frame-grill, er som standard udstyret med fremragende, lysstærke og skarpe, OLED-displays. Instrumenteringen har en skærm på 11,9″ og infotainmentsystemet en skærm på 14,5″. De nye displays er det synlige af en ny digital arkitektur, E3 1.2, hvor fem højtydende computere integrerer alt fra drivlinjen over infotainment til assistentsystemer i en proces. Det er kompliceret, men det skulle betyde blandt andet kløgtige opdateringer, total sikring af data og sådan noget som eksempelvis lynhurtig kommunikation mellem assistentsystemer, styretøj og ESC-system.
Undervejs i den udgående A4-generations modelcyklus fik Audi nok af sine gamle motorbetegnelser. Der var for mange varianter til at holde styr på det. Når der stod 2.0 TDI på bagsmækken af en Audi, kunne den have 150, 163, 190 eller måske 204, og det kunne ingen jo rigtig se forskel på ved at se på motorbetegnelsen. Så blev det i stedet til en overkompliceret talbetegnelse, fra 25 til 60, hvor tallet står for et spænd af kilowatt-timer, som motorerne passer ind i. Se, det er uoverskueligt.
Og nu er den forvirrende metode væk igen. En A4 35 TFSI bliver til en A5 2.0 TFSI. Okay, så vi er tilbage til den gamle metode. Fint. Men der er stadig et problem, for der kan være flere udgaver af 2-liters benzinmotoren, så flere af dem kan hedde 2.0 TFSI. Audi gemmer problemet væk ved simpelthen ikke længere at have motorbetegnelsen på bagsmækken. Så er problemet, på en måde, væk.
LÆS OGSÅ | Test: Kampklar og komplet Audi Q4 E-Tron 45
A5 2.0 TFSI er basisudgaven med en mild ydelse på 150 hk, og den får, som alle motorer, hjælp fra et mild-hybrid-system med 48 volt-spænding. Den har forhjulstræk, mens A5 2.0 TFSI enten har forhjulstræk eller firehjulstræk. Nå ja, det er A5 2.0 TFSI med 204 hk, jeg snakker om her. Husk at se nøje på hestekræfter og kW-tallet, før du bestiller din A5.
Da den ene af A5’erne skal manøvreres rundt i studiet, kører den på strøm. Det kan den i kraft af en generator, som yder 24 hk, som bruger af den strøm, der er samlet op i 48 volt-batteriet.
Der er to yderligere modeller af både A5 (hatchback? Limousine?) og A5 Avant ved premieren, og det er dieselmotoren 2.0 TDI med 204 hk og den firehjulstrukne S5 med 3-liters V6 med 367 hk. Den motormæssigt største nyhed er en plug-in hybrid, som Audi ikke tidligere, af uvisse årsager, har tilbudt i den mellemstore model. Plug-i hybriderne kommer senere, og der er to af dem, og de svarer til dem, man møder i A6-familien: med 299 hk eller med 367 hk.
Audi i Danmark ved godt, at den nye A5-familie ikke får samme gennemslagskraft hos danskerne, som A4 har haft i mange af de 30 år, den har været på markedet. Mange flere kunder vælger en SUV, og mange flere vælger en elbil. Men med det attraktive design, mere plads, et imponerende interiør og mange udstyrsmuligheder er den nye A5 så godt rustet til kamp, som den kan være.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.