februar 3, 2025

Audi i vild forvirring: Ny A6 skal alligevel hedde A6 og ikke A7

Audi har besluttet, at elbiler kører med lige tal i modelbetegnelsen – og biler med forbrændingsmotor kører med ulige tal. Derfor skulle den nye A6 med forbrændingsmotor hedde A7. Men det skal den alligevel ikke.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Hvis Audi har hyret et stort reklame- eller marketingbureau til at komme på en strategi for bilernes modelnavne, så er der ingen grundt til at betale, når regningen kommer. Audi løber nemlig forvirret rundt i sin egen navngivning, som ellers stod helt klar. Nogenlunde klar. Måske egentlig ikke helt klar.

Først kom meldingen om, at alle 100 procent elektriske biler skulle have et navn med et bogstav og et lige tal – efterfulgt af titlen E-Tron. A for lav bil, Q for høj bil – sådan når man frem til A6 E-Tron og Q6 E-Tron.

Biler med forbrændingsmotor skulle adskille sig fra de elektriske ved at have et ulige tal i stedet for det lige tal. Og så ikke E-Tron-efternavnet, som nu kun er til elbiler (A3 E-Tron var en plug-in hybrid). Det passede fint med en ny Q5, men det nødvendiggjorde også, at den klassiske A4 sidste år måtte skifte til navnet A5, da der kom en helt ny model.

Sammen med den nye A5 forsvandt de forvirrende tal, der ellers betegner motorydelsen: 35, 45, 50. En A5 hedder nu, mere simpelt, A5 TFSI (benzin) og A5 TDI (diesel). Det er hverken overskueligt eller lige til, men det er altså valget hos Audi.

Det var det valg, Audi tog, for nu laver Audi (eller marketingbureauet?) en hård opbremsning og drejer 180 grader.

A6 skal hedde A6, om den så drives af strøm eller benzin

Kunder og forhandlerne synes tilsyneladende, at Audi har kørt navnelegen for langt ud. Audis egen marketingchefs ord kan kun tolkes på en måde: der hersker forvirring, så det er nødvendigt at padle i den modsatte retning.

Og der er padlet hurtigt, for hele idéen om ulige numre til forbrændingsmotor-modeller og lige numre til elbiler er netop blevet skrottet. Den gamle måde at navngive modeller på er tilbage. Alle tal fra 1 til 8 (og fremover kommer 9 nok også i brug) kan nu bruges frit til alle drivlinjer.

“Denne beslutning er resultatet af intensive diskussioner og følger også vores kunders ønsker samt feedback fra vores internationale forhandlere”, siger Marco Schubert, medlem af direktionen for salg og marketing hos AUDI AG.

Når hr. Schmidt er kommet ind til Audi Zentrum i Hochstrasse i München for at se på en ny A4, så har sælgeren forklaret, at bilen nu hedder A5. Selv om der i forvejen var en A5. Men det er ikke den A5, men en anden.

Den 4. marts er der verdenspremiere på modellen, der skal afløse den nuværende A6 og A6 Avant med forbrændingsmotor. Den skulle have heddet A7 (ikke at forveksle med A7 Sportback, som udgår), men alle A7-emblemerne går nu i skrotbunken, for A6 skal også fremover hedde A6.

Den nye A6 med forbrændingsmotor skal så sælges sideløbende med den elektriske A6 E-Tron, hvorfor en A6 med forbrændingsmotor altid blive benævnt med TFSI, TFSI E eller TDI for benzin, PHEV eller diesel.

Der skulle ikke være tvivl om, at den nye A6 TFSI/TFSI E/TDI kommer til at se noget anderledes ud end A6 E-Tron. Men der bliver noget at forklare hos forhandlerne. De kan se frem til, at alle modeller med forbrændingsmotor forsvinder i løbet af 5-10 år – så er Audi helt ude over sit problem.

“Der er ikke planlagt navneændringer med tilbagevirkende kraft for modeller, der allerede er til salg,” fortæller pressemeddelelsen fra Audi omkring navneforvirringen. Det vil sige, at den nye A5 kommer til at stå som en enlig svale, der, helt simpelt, skulle have heddet A4. TFSI. Eller TFSI E. Eller TDI. Nå ja, næsten helt simpelt.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS