Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Audi PR
Nok er Audi Q6 E-tron en SUV, men den får næppe mere mudder på sig end det smuds, der kan være på en spids lædersko. Det er med andre ord ikke af terrænmæssige årsager, at den er lidt høj i undervognen – men det skal ikke hedde sig! Audi ønsker at minde folket om, at de faktisk hedder Quattro til mellemnavn, og lancerer en krasbørstig konceptbil som bevis.
Navnet på bilen er Audi Q6 E-Tron Offroad Concept, som netop er præsenteret til verdensmesterskaberne i alpinski i Kitzbühel, hvor Audi er hovedsponsor. Bilen er et kørende koncept, der skal vise potentialet for PPE-platformen, som Q6 E-tron er bygget på, og altså gøre det helt klart for kunderne, at Audi stadig kan det dér med terræn.
Audi Q6 E-Tron Offroad Concept er blevet betragteligt hårdere at se på takket være hele 16 cm ekstra frihøjde og en 25 cm større sporvidde. For at imødekomme den nu voldsomme bredde, samt det seriøse sæt vinterhjul, er der naturligvis sørget for forstørrede skærmkasser samt en ny forkofanger og lidt ekstra LED for at fuldende den brutale stil.
Elmotorerne er skruet op til lige knap 510 hestekræfter (380 kW), hvilket sikrer, at konceptbilen kan kravle op af 100 procents stigninger. Foruden flere hestekræfter har Audi udviklet helt nye aksler til Audi Q6 E-Tron Offroad Concept, der gør, at der også kan skrues op for momentet. I et heftigt 10 sekunders Boost-mode kan konceptbilen smide et kombineret moment på 13.400 Nm på tværs af alle fire hjul. Altså, 3.350 Nm pr. hjul, der bør forvandle de fleste terrænforhindringer til bagateller.
Ulempen ved frihøjden og de nye aksler er, at de altså primært hører hjemme i terrænet. Derfor er bilen begrænset til 175 km/t i topfart. Øv! Præcist hvor meget af den nyudviklede teknologi fra Audi Q6 E-Tron Offroad, der nogensinde vil finde vej til en produktionsbil, er uvis. Alligevel bliver konceptbilen en tyk streg under, at Audi ikke har glemt sit ophav i Quattro.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.