Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Rasmus Christiansen FOTO Autotrader
“If you no longer go for the gap, you’re no longer a racing driver” – Ayrton Senna. Brasilianeren er uden tvivl en af de mest ikoniske kørere, der nogensinde har sat fod i Formel 1, hvor han gjorde stort indtryk både på og udenfor banen. Selv i dag, længe efter hans død, fortsætter legenden om Senna.
Netop af den årsag er det et meget stort prisskilt, der er sat i forruden på Sennas gamle Honda NSX.
Han er den sjette mest vindende Formel 1-kører nogensinde med tre verdensmesterskaber og 41 Grand Prix-sejre. Hans tragiske død i 1994 på Imola i Italien efterlod et legendarisk eftermæle, og han bliver stadig hyldet den dag i dag af kørere som Lewis Hamilton og Max Verstappen.
Ayrton Senna havde en stor rolle i udviklingen af første generation af Honda NSX. Ayrton Senna var involveret i projektet, da han kørte for F1-teamet Mclaren-Honda i perioden 1988-1993, hvor NSX’en blev udviklet. I den anden side af garagen var holdkammeraten, endnu en motorsports legende, Alain Prost.
Ayrton Senna testede prototyperne grundigt og havde et tæt samarbejde med ingeniørerne om hvordan bilen kunne forbedres. Der findes faktisk en ret så fantastisk video af ham, der smider en hvid NSW-R rundt på Suzuka-banen iført hvide sokker og røde mokkasiner.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: 00’erne har ringet, de vil gerne have deres gule Lamborghini Gallardo tilbage
Som tak for hans store flid i udviklingen af NSX, der siden også er blevet lidt af en sjælden legende, sendte Honda ham et par biler til privat brug. Det er en af disse biler, der nu er til salg, og det er ikke bare en, der har holdt i hans garage som potentiel investering.
Den røde NSX fra 1991 er nu til salg på AutoTrader til en pris på £500.000, hvilket svarer til cirka 4,3 millioner kroner. Interessen er høj blandt købere med dybe lommer, som ønsker at eje et stykke historie forbundet med den brasilianske legende. Det er med andre ord nu, du skal slå til, hvis du er interesseret.
Billederne af Ayrton Senna og den røde NSX viser tydeligt 90’er stilen og æraen uden for racerbanen. Med en afslappet Senna og NSX’ens på det tidspunkt futuristiske design, emmer billederne af fart, stil og en tid uden så mange bekymringer. I hvert fald for Mr. Ayrton Senna, hvis parkeringsplads åbenbart var klods op af Sir Bernie Ecclestones.
Senna brugte eftersigende den røde NSX, der nu er til salg, som hverdagsbil, når han boede i sit andet hjem i Portugal. Her var han tæt på Europas mange Formel 1-løb og kunne, trods han var langt fra hjemlandet, tale sit modersmål. Bilen er med andre ord brugt til at løbe ærinder, hvad end de så måtte være for en racerkører, der var blandt verdens mest ombejlede på dét tidspunkt.
Bilen blev i Portugal mange år efter Sennas død, hvor den nye ejer hurtigt slog til, da muligheden opstod. “Jeg købte først bilen i 2013 under en tur til Algarve i Portugal, og jeg har ejet den siden, hvor den stolt har stået på min ejendom i East Sussex” siger han til Autotrader.
Den røde NSX er i sig selv er egentlig ikke noget specielt. Altså, udover at det er en Honda NSX.
Der er ikke nogen autograf fra Senna eller andet memorabilia som adskiller den fra de andre eksemplarer, der er til salg verdenen over. Den har kørt over 63.000 km, hvilket fortæller en historie om en bil, der er blevet brugt gennem årene. Også endda af en legende.
Efter en hurtig søgning kan en NSX fra 1990’erne, som ikke er ejet af de største Formel 1 kørere gennem tiden, erhverves for omkring 700.000 kr. Det er lidt mindre end de over 4 mio. kr., der forlanges af dette eksemplar, som altså ikke har andet end en rigtig god historie med sig.
Hvis du vil føle dig som en tredobbelt verdensmester, elsker 90’erne og Ayrton Senna, så er det nu du skal slå til! Du kan se bilen til salg på Autotrader lige her, hvis ikke den er røget til en rigmand i mellemtiden.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.