Test og anmeldelser

Stor test: 5 undervurderede SUV’er

Af i Test og anmeldelser
På udkig efter en højbenet bil til familien? Der findes et væld af nye modeller, men ikke alle får den opmærksomhed, de fortjener. Nogle af SUV-modellerne har nemlig langt mere at byde på, end salgstallene indikerer. Esben Skrumsager guider dig til et godt køb.

Tekst & foto: Esben Skrumsager | Dato: 20. august 2019

Med en model som Nissan Qashqai på toppen af slagslisterne er der ingen tvivl om, at mange danske bilister er tiltrukket af høje modeller. God siddehøjde, bedre overblik i trafikken og moderne design er uden tvivl noget af dét, der trækker bilkøberne over i de kompakte crossovers og de større SUV’er.

Alle bilproducenterne vil have en del af kagen, så nye modeller bliver udviklet på livet løs. Ser man eksempelvis på modelprogrammet hos mærkerne i VW-koncernen, er alene Seat, Skoda, VW og Audi leveringsdygtige i op mod 20 forskellige SUV/crossover-modeller. Og de fleste af dem er gode biler med mange kvaliteter.

Men hvis man kun lader sig inspirere af de mest populære biler i klassen, går man glip af nogle yderst interessante modeller, som efter min mening ikke får den opmærksomhed, de fortjener. Jeg har set nærmere på fem SUV-modeller, som blandt andet har noget særligt at byde på i forhold til pris, udstyr og miljø-profil.

Citroën redder turen med C5 Aircross

Da jeg i slutningen af det forgangne år deltog i en testkørsel i Marokko af Citroën C5 Aircross, var jeg imponeret (læs mere om det her). Bilens bløde affjedring absorberede de slidte vejes ujævnheder på fornemmeste vis, og selvom designet ikke appellerer voldsomt til mig, oplevede jeg for første gang i mange år, at jeg for alvor var tiltrukket af en fransk bil.

Så jeg blev ærlig talt en smule misundelig på den gode Jørgen Leth, da jeg hørte, Citroën havde tilbudt den karismatiske forfatter, kommentator og livsnyder at køre Frankrig tynd i den komfortable model under dette års Tour de France.

Derfor satte jeg mig for, at jeg også ville nyde sommerens udflugter på komfortabel vis, og det lykkedes mig at skaffe en veludstyret C5 Aircross med 180 dieselheste og en 8-trins automatgearkasse til formålet.

Efter hundredevis af kilometer gennem det nordlige Tyskland og sommer-Danmark var det hverken med min eller resten af familiens gode vilje, at bilen blev leveret til tilbage efter endt test. For den velvoksne familiebil imponerer blot mere og mere for hver kilometer, man tilbringer bag rattet.

I byen kommer den usædvanligt bløde affjedring til sin ret, når den nærmest ignorerer vejbump og huller i asfalten. Det er skønt. Men det mest overraskende var faktisk, hvor stabil den er ved motorvejskørsel. Assistentsystemerne sørger både for at holde afstand til andre trafikanter og at holde bilen i vognbanen, så du med helt op til 180 km/t faktisk kan slippe rattet og lade bilen klare arbejdet.

Hvad der også betyder noget, når familien kører på tur, er de praktiske egenskaber. Her er det blandt andet en stor fordel, at bagsædet består af tre enkelte sæder, som hver især kan forskydes i længden, ligesom ryglænets vinkel kan justeres.

Brændstofforbruget for sådan en kleppert med 180 hestekræfter er ligefrem noget, der bør give Citroën forhåbninger om at kune levere firmabiler til Greenpeace, men den formår trods alt at præstere tæt på de 16 teoretiske kilometer pr. liter.

Prisen for testbilen nærmer sig en halv million kroner, men det er ikke den, du skal købe. Du kan nemlig godt nøjes med færre hestekræfter, og snupper du en 1,2-liters benziner med 130 hk, bringer det prisen helt ned på 255.000 kroner. Aktuelt køres også en leasingkampagne med en månedlig pris på blot 3.300 om måneden, hvis du er mere til den slags.

SE OGSÅ | Av for pokker: Esben og Anders er onde ved en Citroën C3 Aircross

Prisen og de formidable egenskaber taget i betragtning er det utroligt, der ikke er solgt mere end ca. 450 styk i årets syv første måneder, når eksempelvis Nissan Qashqai til sammenligning er solgt i mere end 4.500 eksemplarer.

Hvis du er til praktiske egenskaber og høj komfort pakket ind i et fransk design, kan du lige nu søge efter Citroën C5 Aircross på Bilbasen.

Volvo XC40: Bliv billigt kørende i kompakt SUV

Salget går strygende for Volvo. Særligt den nye udgave af den klassiske stationcar, Volvo V60, er en populær model på det danske marked. SUV-udgaven XC60 bliver også solgt i et relativt pænt antal – prisen taget i betragtning. Men en overset stjerne er lillebror XC40, der kom på markedet i 2018. Blot 611 eksemplarer af den kompakte SUV sendte Volvo ud på de danske veje i årets syv første måneder. Og det er alt for lidt, når man tager bilens pris og kvaliteter i betragtning.

Bortset fra den aldrende V40, som fås fra lidt over 300.000 kroner, er XC40 nemlig den billigste model i det svenske modelprogram med priser fra lige over 400.000 kroner. Den lave pris hænger sammen med, at bilen på papiret er relativt skrabet i den variant, der hedder T3 Base. Stofindtræk, manuelt gear og tre benzin-cylindre under hjelmen er ikke ligefrem det, du er vant til i en gennemsnitlig Volvo. Men det fede ved bilen er, at den fungerer overraskende godt alligevel.

Den 3-cylindrede benzinmotor har en charmerende lyd med et sjovt hyl fra turboen, når du under kraftig acceleration skifter gear. Den oprejste kørestilling giver overraskende god plads på både første og anden sæderække, og bagagerummet sluger tilstrækkeligt, så du sagtens kan få plads til familiens pakkenelliker.

TIL SALG | Søg efter Volvo XC40 på Bilbasen

I kabinen er det tydeligt, at Volvo har gjort et stort nummer ud af de praktiske løsninger. Forud for lanceringen af bilen havde man hos Volvo analyseret hundredevis af bilisters praktiske behov, og det har kastet en solid mængde aflægningsplads af sig i kabinen. Gode kopholdere og en posekrog i handskerums-klappen er også en del af resultatet, som gør det nemt og praktisk at være bilist i hverdagen.

Modellen fås som noget nyt også som plugin-hybrid, men den har vi endnu ikke haft lejlighed til at teste på Bilbasens redaktion.

Toyota RAV4: Skarp øko-SUV

Toyota har faktisk fået ret godt hul på salget af den nye RAV4. Knap 1.500 solgte eksemplarer er det blevet til i årets syv første måneder. Men taget i betragtning at det efter min mening er den bedste Toyota på markedet, vil jeg stadig betegne den som en undervurderet SUV.

Designet er ganske vellykket. Jeg kan godt lide de skarpe kanter og den bombastiske front. Ja, her i morgensolen foran jernbunkeren på Gentofte Genbrugsplads tager den hvide japaner sig faktisk usædvanligt godt ud.

Det moderne udvendige design taget i betragtning, er det spøjst, at knapperne og det indvendige design ikke nødvendigvis ligner noget fra dette årti. Der er ikke ligefrem premium-følelse over det. Men Toyota RAV4 er absolut den model i Toyota’s modelprogram (foruden Supra naturligvis), som tiltaler mig mest.

Den vil pynte i enhver indkørsel, og den fås som hybrid med 218 hestekræfter fra 419.900. Det er absolut en konkurrencedygtig pris i forhold til en konkurrent som VW Tiguan, der løber op i mindst 438.595 kroner, hvis du vil have den med 190 benzinheste.

Kørslen i Toyota RAV4 er komfortabel. Hybrid-systemet med CVT-gear fjerner al lyst til at træde hårdt på speederen, men det har trods alt den positive følgevirkning, at du bruger mindre brændstof.

Apropos brændstof, så er det netop dét faktum, at RAV4 er en SUV, der primært sælges som hybridbil, der gør den interessant. For selvom du ikke kan lade batteriet op, når det passer dig (det er nemlig ikke en plug-in-hybrid), er den opsparede strøm under kørsel og særligt nedbremsninger nok til at bidrage med en portion strøm, så forbruget ved blandet kørsel nærmer sig 17 kilometer på literen. Det redder ikke verden, men det er trods alt noget, de fleste konkurrenter med benzinbiler i samme klasse skeler misundeligt til.

TIL SALG | Søg efter Toyota RAV4 på Bilbasen

Det gælder dog ikke Mitsubishi. Hos den japanske konkurrent har man nemlig monteret et større batteri samt muligheden for at lade op, og det giver en noget grønnere profil…

Mitsubishi Outlander: Verdens mest solgte plugin-hybrid

Du kan køre op til 45 kilometer alene på strøm. Der er lædersæder og elektrisk åbning af bagklap. Som standard. Der er blindvinkel-sensorer og kraftigt lydsystem med ni højtalere. Som standard. Der er minsandten også fem års garanti, og med priser fra 350.000 kroner (eller 3.995 om måneden i leasingydelse) er det ikke uden grund, Mitsubishi kan prale med at have verdens mest solgte plugin-hybrid i modelprogrammet. Det ér en imponerende pakke!

Men hvordan kan den så være undervurderet, spørger du måske? Simpelt. For du glemmer jo helt at tænke på Mitsubishi, når du er på udkig efter din næste bil. Eller, det gør de fleste i hvert fald. Kun 225 eksemplarer af Outlander er sendt på gaden i de første syv måneder af 2019. Det er halvt så mange som eksempelvis Hyundai Tucson, Opel Grandland X og andre outsidere i den rummelige familieklasse.

Efter at have stiftet bekendtskab med bilen ville jeg dog personligt elske at have Outlanderen holdende i min indkørsel. For det første kan jeg godt lide designet. Det er et asiatisk svar på en Geländewagen med nogle kantede linjer og en bombastisk fremtoning. Når man åbner døren, er der også klare associationer til det tyske ikon med rombeformede hvide syninger på de sorte lædersæder, som giver et eksklusivt look.

TIL SALG | Søg efter Mitsubishi Outlander på Bilbasen

Drivlinjen leverer ikke som sådan en interessant køreoplevelse, men affjedringen er fin, og støjisolering er tilstrækkelig, så de lange køreture ikke bliver til en belastning. Største minus bag rattet er infotainmentsystemet, der – ligesom hos de andre japanske bilproducenter – er noget juks. Det fungerer, bevares, men det er hverken intuitivt, pænt eller overskueligt.

Mitsubishi Outlander har god plads i kabinen og en behagelig kørestilling. Pladsen i bagagerummet er hæderlig uden at imponere, men det er et naturligt kompromis, når der skal ligge et stort batteri nedenunder.

Range Rover Evoque: Ny teknik imponerer i praksis

Den ligner sig selv. Men Range Rover Evoque er i år landet i en ny udgave, og det er du ikke i tvivl om, når du sætter dig til rette i førersædet. Væk er den oldnordiske instrumentering, den runde gearvælger og de rustikke knapper pakket ind i mat plastik.

I stedet rejser en usædvanligt stor skærm sig fra instrumentbrættet, når du trykker på startknappen. Knapperne på rattet er også erstattet af noget, der nærmest minder om små skærme. De er i hvert fald responsive, så de tilpasser sig situationen og ændrer både farve og funktion – eksempelvis når du bruger telefonen (se eksempel i billederne herunder).

Range Rover Evoque er spækket med ny teknik, som gør det til en langt mere eksklusiv oplevelse end tidligere. Der er dog særligt én funktion, som tager kegler, når du viser bilen frem for naboen. Det er bakspejlet….

Du har formodentlig prøvet at køre med begrænset udsyn bagtil. Ikea-indkøb og oppakningen til kør-selv-ferien har det med at indtage bagagerummet fra gulv til loft, så du kun kan orientere dig i sidespejlene. Det er ligefrem sikkert. Men det problem har Range Rover fundet en smart løsning på, som jeg også har forsøgt at illustrere funktionen i billederne herover.

TIL SALG | Søg efter Range Rover Evoque på Bilbasen

Et kamera monteret i hajfinnen bagest på bilen kan aktiveres ved et tryk på bakspejlet, og i stedet for spejlet toner en skærm nu frem, som viser dig alt det, du har brug for at se bag bilen. Det er en genial detalje, som minder om de sidespejle på Audi e-Tron, som min kollega Anders Berner brokkede sig over i denne video, men fordelen ved Range Rover-løsningen er, at du kan slå kameraet til og fra efter behov, så du til daglig kan køre med et almindelig bakspejl, hvis du foretrækker det.

Så selvom bilen altså udvendigt ligner sig selv, skal du ikke skue hunden på hårene. Indvendigt bliver du budt velkommen af et usædvanligt moderne interiør, som gør bilen til et interessant alternativ til de mere almindelige premium-modeller fra de tyske bilproducenter. Derfor vil jeg også argumentere for, at den nye Evoque er en undervurderet SUV.

Hvis du i din jagt på en ny SUV ikke er imponeret over mine bud, kan du naturligvis selv gå på jagt blandt de mere end 8.000 SUV’er, der lige nu er til salg på Bilbasen.

LÆS OGSÅ | Billig Range Rover? Så meget sparer du på brugt luksus

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.