ElbilerTest og anmeldelserVideo

Luksus-elbil: Test, specifikationer og danske priser på Audi e-tron

Af i Elbiler, Test og anmeldelser, Video
Med e-tron præsenterer Audi sin første rent elektriske, serieproducerede model. Priserne på Audi e-tron i Danmark begynder ved 799.990 kr, og allerede nu kan du finde brugte eksemplarer til salg på Bilbasen. Bliv meget klogere på bilen lige her.

Tekst: Esben Skrumsager | Video: Anders BernerDato: 12. juli 2019

Den nye elbil minder på mange områder om en Audi Q8. Forskellen på prisen er dog til at få øje på. For mens Audi Q8 med en traditionel dieselmotor koster fra 1,3 millioner kroner, så sørger den relativt lave afgift på elbiler for, at Audi kan holde prisen på under 800.000 kroner for en e-tron. Men hvad får du så for pengene?…

Omfattende standardudstyr i Audi e-tron

Som standardudstyr i den store elbil får du blandt andet alufælge, LED-forlugter, multifunktionsrat i læder, 4-zoners klimaanlæg, digitalt instrumentbræt, omgivelseskameraer og adaptiv fartpilot, som selv holder afstanden til forankørende biler.

Til gengæld må du hæve lidt mere på kontoen, hvis du vil have fingrene i et B&O lydsystem, cigartænder og askebæger, head-up-display og vognbaneassistent.

TIL SALG | Søg efter Audi e-tron på Bilbasen

Heller ikke de smarte virtuelle sidespejle er en del af standardpakken. Men er du nu også så smarte? Anders Berner har testet den næsten 3 tons tunge elbil med de spøjse sidespejle, og du kan se, hvad han synes om den lige her.

Artiklen fortsætter under videoen…

Specifikationer: Sådan virker Audi e-tron

Audi e-tron drives af to elmotorer med en systemydelse på op til 408 hk (300 kW) og et drejningsmoment på 664 Nm. Som med alle andre biler sker kørslen uden emissioner og næsten helt lydløst.

Ifølge Audi skulle en ny generation af quattro – det elektriske firehjulstræk – sikre fremragende vejgreb og dynamik i al slags terræn og ved alle vejrforhold ved at regulere fordelingen af trækkræfterne mellem de to aksler.

SE OGSÅ | Test: BMW X7 er en anderledes BMW

Når du træder på bremsen, aktiveres  bremses bilen alene via elmotorerne i 90% af alle tilfælde (op til 0,3 G). Energien opsamles via et rekuperationssystem, som basalt set minder om dynamo. Hvis du bremser bilen med mere end 0,3 G, aktiveres hjulbremserne.

I Audi e-tron har du mulighed for at lade med op til 150 kW på hurtigladestandere. I størstedelen af tiden vil den eldrevne SUV dog blive ladet op hjemme med 11 kW eller som ekstraudstyr med 22 kW.

Audi e-tron med nyt navigationssystem

Navigationssystemet kommer med intelligente forslag til destinationer på baggrund af tidligere kørte strækninger. En e-tron-ruteplanner supplerer og viser den passende strækning med de nødvendige ladesteder.

Talrige assistentsystemer skal bidrage til en mere sikker og komfortabel køretur – herunder den standardmonterede effektivitetsassistent. Den understøtter føreren i en økonomisk kørestil med forudseende anvisninger i Audi virtual cockpit og den automatiske regenerering af strømmen.

LÆS OGSÅ | Sådan er det at køre på skiferie i en Tesla Model X

Systemet registrerer de trafikale omgivelser og vejens forløb ved hjælp af radarsensorer, kamerabilleder, navigationsdata og Car-to-X-informationer. I samspil med den adaptive kørselsassistent kan effektivitetsassistenten endvidere decelerere og accelerere el-SUV’en forudseende.

Tung e-tron

e-tron er mindre end både Audi Q7 og Q8.  15 og 8 cm kortere end henholdsvis Audi Q7 og Q8. Desuden er den markant lavere med en totalhøjde på 163 cm. Det er faktisk ikke højt af en SUV at være. Det er nærmest Porsche Macan-højde. Det har selvfølgelig den store fordel at bilen fylder mindre og dermed bliver mere vindvenlig og økonomisk – og det har alt at sige for netop en elbil. Du skal huske at et batteri på 95 kWh svarer til cirka 10-12 liter benzin rent energimæssigt og at ethvert tiltag, der forlænger rækkevidden derfor er velkommen.
De 95 kW-timer og det faktum at E-tron i modsætning til f.eks. Tesla model X ikke er bygget rent i aluminium, men i en blanding af aluminium og stål, gør e-tron meget tung. Faktisk til den tungeste elbil lige nu med en køreklar  vægt på 2.560 kg – en Tesla X med 100 kWh batteri vejer 2.480 kg. Og det kan mærkes både i antrittet og måden bilen bevæger sig på. e-tron er kvik – bevares – 5,7 sekunder til 100 er ingen skam, men i forhold til hvad Tesla X kan præstere virker e-tron mere som en almindeligt hurtig bil – noget i retning af hvad en A6 med en stor dieselmotor kan præstere. Omvendt kommer kræfterne på en anden og mere elegant facon end i en traditionel bil. Selvom vægten trækker ned på forbrug og kan mærkes er det ikke noget som for alvor går ud over bilens evne til at svinge. Tyngdepunktet er nemlig lavt i sådan en elbil, og det tæller klart på plussiden.

Brugt Audi e-tron i Danmark

Audi e-tron er blandt de elbiler med længst rækkevidde, der enten er eller kommer på markedet i 2019. Vi har samlet dem alle, og du kan se listen lige her: Elbiler med længst rækkevidde 2019.

Bilen produceres på den CO2-neutrale fabrik i Bruxelles, og siden begyndelsen af 2019 har bilen været til salg i Danmark. Derfor kan du allerede nu finde let brugte eksemplarer til salg: Søg efter Audi e-tron på Bilbasen.

Derfor er Virtual Mirrors ikke ægte spejle

Audi e-tron kan som du kan se i filmen, fås med såkaldte Virtual Mirrors. Grundlæggende er det ikke andet end et kamera og en tilhøjrende skærm, som er anbragt på indersiden af døren. Det ser enormt smart ud, men det virker ikke som et rigtigt spejl. Jeg vil her prøve at give en forklaring på, hvorfor Audis Virtual mirrors ikke er så gode som ægte spejle.
Et fladt spejl er kendetegnet ved at lyset – det du ser – reflekterer den ting, du ser i spejlet på med nøjagtig samme måde, som hvis du vendte dig om og så direkte på tingen, som du ser i spejlet. Og fordi du ser ind i spejlet med to øjne, får hvert øje lyset (reflektionen) ind i én vinkel og det andet øje får lyset ind i en anden vinkel, hvilket din hjerne fortolker som en afstand.
Når spejlet erstattes af et enkelt kamera, sender begge øjne det nøjagtig samme billede ind til hjernen, og det gør, at hjernen ikke kan vurdere afstanden til den ting, som du kigger på gennem kameraet.
Med andre ord gør Audis Virtual Mirrors det sværere at bedømme afstand i spejlene, hvilket i praksis betyder, at det er sværere at parkere og farlige at foretage en overhaling eller lave et vognbaneskift. Så kort fortalt: Virtual Mirrors er ikke bare en dårlig ide – det er også en farlig ide.


Derfor er et spejl 3D: Du har øjet oppe til venstre. Spejlet i midten repræsenteret ved en lodret streg, reflekterer palmen (ubrudte linier) på nøjagtig samme måde, som hvis øjet så på palmen gennem en glasvæg. Ser du på spejlet med TO øjne vil lyset som palmen reflekterer, lande i de to øjne i forskellige vinkler, hvilket gør, at du ser 3D – og det samme gør sig gældende hvis du ser i spejlet med to øjne.

Fakta: Audi e-tron

Motor
55 quattro elmotor

Ydelse
360 hk (408 hk i boost-funktion)
265 kW (300 kW i boost-funktion)

Acceleration
6,6 sekunder fra 0 til 100 km/t
(5,7 sekunder i boost-funktion)

Batteri
95 kWh

Rækkevidde
405 km

Ejerafgift halvårlig
390 kroner

Pris
Fra 799.990

 

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.