Bentley har fået et nyt flagskib – Bentayga EWB. Bentayga er forlænget med 18 cm, så samfundets rigeste og fineste kan nyde limousinekomfort i en SUV.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Dronning Margrethe kører gerne ud til sit folk i den store Krone 121. En Bentley Mulsanne med den sagnomspundne 6,75-liters V8. Men næste gang dronningen skal skifte bil, kan det ikke blive til en ny Mulsanne. Bentley producerer ikke længere den store limousine, så dronningen må se sig om efter en anden kronebil.
Hendes Majestæt Dronningen behøver ikke svede over brochurer fra Rolls-Royce eller nedlade sig til at have en Audi eller BMW som primære transportmiddel. Bentley kan nu assistere, selv om Mulsanne ikke længere produceres.
Den moderne tids royale kan lade sig transportere i vild luksus i den nye Bentayga EWB. Bentayga kender vi, mens EWB er delen, hvor det bliver interessant for de rige og de kongelige: EWB står for en 18 cm forlængelse af den i forvejen store SUV.





Airline Seat Specification
Bentley følger på alle måder markedet og tendenserne, når briterne selv kalder den forlængede (og 532 cm lange) Bentayga-model for deres nye flagskib. SUV’erne dominerer, og selv de rigeste bilkøbere i verden vil have høje biler – limousiner og sedaner er i manges øjne gammeldags.
Den får da også hele armen i Bentayga EWB for at vise, at bilen er det bedste af det bedste. Bentley har ikke blot forlænget bilen, men også forfinet og fornyet den.
Det primære mål har været at skabe uforlignelig komfort ved bagsædet. Bentayga EWB skulle have mere plads i kabinen end nogen konkurrent. Der er ikke ligefrem et væld af dem derude, så mon ikke det er Rolls-Royce Cullinan, der hentydes til?
Airline Seat Specifikation, som Bentley kalder bagsædearrangementet, giver ikke blot plads som på de bedste sæder i et langdistancefly. De er verdens mest avancerede sæder, siger briterne. Der måles konstant for luftfugtighed og bagsædepassagerernes temperatur, og så justeres ventilation og temperatur i henhold til det. Samtidig holder bilen øje med passagerernes kropsholdning gennem trykfordeling; sæderne kan justeres i 177 små trin, som skal minimere træthed.
Sæderne kan naturligvis indstilles til liggende afslapning (Relax) eller til arbejde (Business), og bagdørene kan lukkes med et let tryk på en knap.







V8 med 550 hk, men ingen elektrificering
På trods af sin størrelse er den forlængede Bentayga mere adræt end den almindelige udgave. Det skyldes, at EWB-udgaven som standard er udstyret med firehjulsstyring. De aktivt med- eller modstyrende baghjul giver 7 procent mindre venderadius, men også hurtigere indstyring i sving.
Et sted hvor kunderne, indtil videre, intet valg har, er i motorrummet. Bentley EWB markedsføres udelukkende med 4-liters V8-motoren med turbo. Med en ydelse på 550 hk er der ressourcer til en topfart på 290 km/t og en alt andet end royal accelerationstur fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder.
Læs også: Video
Den “korte” Bentayga, altså den originale udgave, fås ikke kun med V8, men også med W12 eller som plug-in hybrid. Den helt åbenlyse grund til, at Bentley ikke sender Bentayga EWB ud som plug-in hybrid er, at den indtil videre slet ikke skal markedsføres i Europa.
Dronning Margrethe vil nok alligevel kunne få en specialordre i gennem til fabrikken i Crewe, hvis lysten til at skifte den gamle Mulsanne ud skulle melde sig.
