Bentley Mulliner Batur 2
Nyheder
22. februar 2023

Bentley siger goodbye til W12-motoren

Morten B. Bek

Morten Bek

Bentley har siden 2003 produceret den specielle W12-motor, og nu er enden nær. I 2024 bliver coupéen Batur den sidste med W12-motoren – efter flere end 100.000 styk.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Volkswagen-koncernen har produceret den mægtige W12-motor siden 2001, men i dag fås den store motor med de mange cylindre hverken hos Audi eller Volkswagen. Kun Bentley producerer og bruger i dag 6-liters benzinmotoren, og i dag har briterne offentliggjort, at W12’eren synger på sidste vers.

I løbet af 2024 produceres den sidste W12 på Bentleys Dream Factory i Crewe, England, for også Bentley er på vej mod en fremtid med reduceret udledning og fuld elektrificering. W12’eren passer ikke helt ind i ligningen.

I SUV’en Bentayga W12 Speed, hvor W12’eren yder 635 hk, udleder motoren 325 gram CO2 for hver eneste kilometer. Det er måske ikke helt rimeligt at sammenligne med udledningen for en Toyota Corolla 1,8 Hybrid, men vi gør det for perspektivets skyld. Corolla udleder 100 gram for hver kilometer.

2003 Continental GT – 1

Batur i kun 18 eksemplarer

Selv om W12’eren fra VW-koncernen allerede kom ud på vejene i 2001 i den første generation Audi A8, er det Bentley, der har fået mest ud af den store motor. Hos Audi (og VW) er W12’eren for længst udgået.

Første bilmodel fra briterne med W12’eren var coupéen Continental GT fra 2003, og det er meget passende, at den sidste model med motoren også er en coupé. VW-koncernen tager afsked med 6-liters motoren, som Bentley gav en omfattende renovering i 2015, ved at lægge den i den nye coupé Batur.

Batur er ingen serieproduceret model fra Bentley. Det er ingen model fra Bentley, helt principielt, men afdelingen for særlige ønsker hos Bentley, Mulliner, producerer bare 18 eksemplarer af den smukke Batur.

Bentley W12 Batur

I Batur er 6-liters motoren stærkere end nogen udgave har været før. 750 hk og 1.000 Nm mod 635 hk og 900 Nm i Bentayga. Fascinerende tal fra en fascinerende motor, som tager 6,5 timer at bygge.

W12’eren er speciel i sin opbygning ved oprindeligt at være konstrueret af to VR6-motorer, som gør motoren kompakt og brugbar i biler med firehjulstræk. Når produktionen af W12’eren slutter, har Bentley produceret flere end 105.000 eksemplarer. Dermed slutter også serieproduktion af den eneste W12-motor i bilindustrien.


Brugte Bentley til salg på Bilbasen

Se flere brugte Bentley til salg på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: