Kategorier
Nyheder

VW Phaeton som du aldrig har set den før

En helt ny VW Phaeton stod klar i 2016. Men VW-ledelsen skrottede den store limousine, før den nåede ud. Nu viser tyskerne den hemmelige model.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Volkswagen Phaeton var et prestigeprojekt i en så overgjort grad, så man nemt kommer til at tænke på H.C. Andersen-eventyret “Kejserens nye klæder”. Chefen for det hele, Ferdinand Piëch, ville sidst i 1990’erne gøre Volkswagen til et luksusmærke. Mercedes-Benz skulle have noget at tænke over.

Volkswagen gik helt over gevind. Luksussedanen Phaeton gik i produktion på en ny glasfabrik – Gläserne Manufaktur – i Dresden, hvor produktionsområdet var præget af smukt træ fra Canada og Tyskland, hvide handsker og håndarbejde. Ikke nok med det, så var Phaeton en overkonstrueret luksusbil med imponerende mekanik som en W12-motor og nogle helt specielle, meget dyre hængsler til bagklappen.

LÆS OGSÅ | Pausen er slut: Mød den nye VW Amarok

Nogen burde have kaldt kejser Piëchs ustyrlighed, før det kom så langt. Audi og Bentley var dengang også for længst blevet en del af VW-koncernen. I dag er det svært at se Phaeton som andet end et fantastisk stykke automobilhistorie, som kun eksisterer, fordi en forfængelig og magtsyg mand ville flyve højere, end vingerne kunne bære.

Phaeton den Anden er officielt en konceptbil. Men det er mest for at skjule, at VW havde brugt så mange penge på den, at den var næsten klar til lancering

Der findes en afløser

Redningen for Projekt Phaeton blev kineserne. Kinesiske kunder viste sig at elske den store limousine, og da luksusbilen udgik på andre markeder, fortsatte den i Kina. Den fik flere opdateringer – et facelift med masser af krom gjorde den endnu mere Kina-venlig et par år før glasfabrikken i 2016 stoppede produktionen.

Den faceliftede Phaeton er ikke bilen på billederne. Det du ser, er en helt ny Phaeton, som skulle afløse den første generation. Designet er drejet endnu mere efter den kinesiske smag, men ellers er der ikke enorm forskel mellem generationerne.

LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW

I 2016 var holdet bag den nye Phaeton ved at lægge sidste hånd på mesterværket. Phaeton den Anden, generation D2, var tydeligvis tæt på produktion – stort set intet ved karrosseri og kabine ser ud som på en konceptbil.

VW-ledelsen fik andet at tænke på end verdensdominans med en luksussedan. Dieselskandalen i 2015 var en katastrofe, og Volkswagen blev som følge af katastrofen nødt til at lave et hurtigt skifte til udvikling af elbiler. Det kostede Phaeton, og den klassiske limousine blev skrottet, før nogen udenfor VW fik den at se.

Kineserne kan stadig købe en slags Phaeton

Den skrottede anden generation Phaeton med en stor forkromet grill og bløde former ville aldrig være blevet et hit i Europa. Meget anonym, rettet direkte mod de kinesiske kunder. Fra nogle vinkler, især skråt bagfra, er der designtræk genkendelige fra Audi A8.

Kabinen er mere imponerende. Den viser Innovision-cockpittet fra den nuværende Touareg, som først blev præsenteret i 2018. Den anden generation Phaeton skulle have været flagskibet, der viste systemet med den store touchscreen.

LÆS OGSÅ | Duel: Audi A8 og Mercedes-Benz S-Klasse er toppen af poppen, men hvilken er bedst?

Men Phaeton for længst er glemt i Europa, så kan kinesiske VW-kunder, som sværger til store sedaner, stadig købe en bil, der minder om den. Phideon, som sedanen hedder, kører med MLB-platformen fra bl.a. Audi A6, og indtil 2021 kunne den købes med 3-liters V6-motor. Kunderne i Kina må i dag tage til takke med en 2-liters turbomotor.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.