februar 22, 2023

Bentley siger goodbye til W12-motoren

Bentley har siden 2003 produceret den specielle W12-motor, og nu er enden nær. I 2024 bliver coupéen Batur den sidste med W12-motoren – efter flere end 100.000 styk.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Volkswagen-koncernen har produceret den mægtige W12-motor siden 2001, men i dag fås den store motor med de mange cylindre hverken hos Audi eller Volkswagen. Kun Bentley producerer og bruger i dag 6-liters benzinmotoren, og i dag har briterne offentliggjort, at W12’eren synger på sidste vers.

I løbet af 2024 produceres den sidste W12 på Bentleys Dream Factory i Crewe, England, for også Bentley er på vej mod en fremtid med reduceret udledning og fuld elektrificering. W12’eren passer ikke helt ind i ligningen.

LÆS OGSÅ | Op mod 4.000 biler fra Bentley, Lamborghini og Porsche på havets bund

I SUV’en Bentayga W12 Speed, hvor W12’eren yder 635 hk, udleder motoren 325 gram CO2 for hver eneste kilometer. Det er måske ikke helt rimeligt at sammenligne med udledningen for en Toyota Corolla 1,8 Hybrid, men vi gør det for perspektivets skyld. Corolla udleder 100 gram for hver kilometer.

Bentley Continental GT fra 2003 var den første Bentley med W12’eren – den tog verden med storm og blev meget populær

Batur i kun 18 eksemplarer

Selv om W12’eren fra VW-koncernen allerede kom ud på vejene i 2001 i den første generation Audi A8, er det Bentley, der har fået mest ud af den store motor. Hos Audi (og VW) er W12’eren for længst udgået.

Første bilmodel fra briterne med W12’eren var coupéen Continental GT fra 2003, og det er meget passende, at den sidste model med motoren også er en coupé. VW-koncernen tager afsked med 6-liters motoren, som Bentley gav en omfattende renovering i 2015, ved at lægge den i den nye coupé Batur.

LÆS OGSÅ | VW Phaeton som du aldrig har set den før

Batur er ingen serieproduceret model fra Bentley. Det er ingen model fra Bentley, helt principielt, men afdelingen for særlige ønsker hos Bentley, Mulliner, producerer bare 18 eksemplarer af den smukke Batur.

12 cylindre og 6 liters slagvolumen. W12’eren takker af med 750 hk i en ny smuk coupé

I Batur er 6-liters motoren stærkere end nogen udgave har været før. 750 hk og 1.000 Nm mod 635 hk og 900 Nm i Bentayga. Fascinerende tal fra en fascinerende motor, som tager 6,5 timer at bygge.

W12’eren er speciel i sin opbygning ved oprindeligt at være konstrueret af to VR6-motorer, som gør motoren kompakt og brugbar i biler med firehjulstræk. Når produktionen af W12’eren slutter, har Bentley produceret flere end 105.000 eksemplarer. Dermed slutter også serieproduktion af den eneste W12-motor i bilindustrien.


Brugte Bentley til salg på Bilbasen

Se flere brugte Bentley til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS