Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Simon Hallenslev / d. 18. november 2021
Når lakeringen er rød og logoet gult, plejer det at betyde, at bilen er forbeholdt det bedre borgerskab. Sagt med andre ord: Biler fra Ferrari er altid dyre. Men der er en undtagelse, der bekræfter reglen, som man siger, og undtagelsen er denne Ugens fund.
Undtagelsen, der er tale om, er en Ferrari Mondial, og selvom den er billig, er den ikke et mekanikertilbud. Denne Ugens fund er en vaskeægte Ferrari med en centermonteret V8-motor, design af Pininfarina og den helt rigtige røde lakering. Alligevel kan den blive din for samme leasingydelse som en dieseldrevet Skoda Octavia.
Jeg ser nærmere på denne Ugens fund, en Ferrari Mondial QV Cabriolet, der udbydes til privatleasing for 2.520 kr. om måneden af Granturismo Cars. Du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Denne Ugens fund er en Ferrari Mondial QV Cabriolet, der har en centermonteret V8-motor, som deles med den populære Ferrari 308. Stregerne til bilen er, som nævnt, sat af det italienske designhus Pininfarina, der også designede Ferrari Testarossa. Herudover er den bygget af Scaglietti, der også byggede Ferrari 250 GTO, der til dato er verdens dyreste bil.
Alle de rigtige Ferrari-forudsætninger er derfor på plads. Jeg tør også godt love, at denne Ugens fund føles som en rigtig Ferrari, når den 3-liters V8-motor åbner for sluserne, og den mekaniske, manuelle gearkasse be’r om et gear mere. Alligevel koster den det samme i leasingydelse som en Skoda Octavia Combi med dieselmotor. Og ja. Jeg ved godt, at service- og vedligehold bliver dyrt, men træerne vokser ikke ind i himlen. For at forklare hvorfor, den er billig, må jeg grave lidt i historien.
Motor: V8 benzin, 2.927 ccm
Ydelse: 240 hk / 260 Nm
0-100 km/t: 7 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 7,1 km/l
Vægt: 1.430 kg
Leasingpris: 2.520 kr. pr. md.
Egentlig er det svært at placere Ferrari Mondial. Det er en lav, kileformet sportsvogn med en centermonteret V8-motor, men den har også fire siddepladser og blev markedsført som en Grand Tourer. Den er én af de mest udskældte Ferrari-modeller, og alligevel var den én af de bedst sælgende Ferrari-modeller i 80’erne.
Selv modelnavnets betydning sås der tvivl om. Det franske ord mondial, som betyder ‘global’, er en måde for Ferrari at hylde sig selv og deres mange internationale sejre i Formel 1, der sikrede dem konstruktørmesterskabet i 1975, ‘76, ‘77 og ‘78. Andre mener til gengæld, at bilen blev kaldt Mondial, fordi det skulle være den første Ferrari, der kunne massesælges globalt i overensstemmelse med alle reglementer. Inklusive de amerikanske.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste syge Lamborghini Gallardo
Ferraris forsøg på at bygge en bredtfavnende model til alle markeder er faktisk det, der gør, at den udskældt fra begyndelsen. Den første aftapning, kaldet Mondial 8, var lidt gumpetung med de fire sæder, og for at tilgodese de skrappe, amerikanske emmissionsstandarder, ydede V8’eren kun 214 hk. Ferrari ville ikke selv offentliggøre accelerationstiden, men journalister havde svært ved at få den under 10 sekunder fra 0 til 100 km/t.
Ferrari handlede hurtigt på kritikken. Efter kun to år i produktion blev Mondial 8 skiftet ud med denne Ugens fund, Mondial QV. Forkortelsen står for Quattrovalvole. Det betyder, at V8’eren fik fire ventiler pr. cylinder i en motorkonfiguration med inspiration i Formel 1-bilerne. Den nye motor gav Mondial QV 240 hk og en kvikkere acceleration fra 0 til 100 km/t på cirka 7 sekunder.
Det var dét, Mondial manglede. I perioden fra 1980 til 1993 spyttede Ferrari over 6.000 eksemplarer af samlebåndet. Det var hidtil usete salgstal, der gjorde italienerne glade. De høje produktionstal (og dårlige omtale af Mondial 8) er det, der gør at Ferrari Mondial er en mindre eftertragtet model i dag.
Nu har jeg lige forklaret, at det høje produktionstal er én af grundene til, at Mondial ikke er en eftertragtet Ferrari. Derfor kommer det til at lyde forvirrende, når jeg kalder denne Ugens fund for sjælden alligevel – men bær over med mig! Ud af de 6.149 producerede Mondial, er QV Cabriolet den mest sjældne Mondial-variant med kun 629 eksemplarer.
LÆS OGSÅ | 3x billige luksusbiler til den fattige feinschmecker
Og det stopper ikke her! For mens denne Ugens fund er én af 629, er den med sin særegne opbygning også ret unik. Ferrari Mondial QV Cabriolet er den første og eneste 4-personers cabriolet med centermotor. Når Ferrari bygger cabrioleter med fire sæder i dag, er det med motoren placeret foran som Ferrari California og Ferrari Portofino.
Dermed altså en vaskeægte Ferrari med V8-motor der kommer masser af historie i en sjælden variant og i en opbygning, der næppe bliver kopieret i dag. Alt sammen til den samme leasingydelse, som en dieseldrevet Skoda. Hvis ikke du tror mig, kan du se bilen her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.