oktober 25, 2021

Ugens fund: Den sidste sindssyge Lamborghini Gallardo

Der er lavet mange specialversioner af Lamborghini Gallardo. Alligevel er denne Ugens fund en af de vildeste, en af de mest sjældne og tilmed den sidste. Denne Ugens fund er en Lamborghini Gallardo Squadra Corse.

Af: Simon Hallenslev / d. 25. oktober 2021

Lamborghini er gode til at klemme mersalg ud af deres supermodeller. Når en model har været på markedet i et år eller to, kommer der en specialversion med en lille designmæssig ændring, en håndfuld flere heste eller lidt mere kulfiber. På den måde holdes en model relevant i længere tid, fordi der altid er en ‘ny’ variant på markedet.

Lamborghini Gallardo var den første massesællert fra Lamborghini og kun den anden model, der blev udviklet under Audi-ejerskab. Derfor er der lavet mange specialversioner af Gallardo. Faktisk er der mere end 25 versioner af Lamborghini Gallardo.

Selv blandt mere end 25 specialversioner, står denne Ugens fund dog stadig ud. Det er en Lamborghini Gallardo Squadra Corse, der er til salg hos Car Hunter til 1.295.000 kr. Uden afgift. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Lamborghini Gallardo LP570-4
Squadra Corse

Motor: V10 5.204 ccm

Ydelse: 570 hk /540 Nm

0-100 km/t: 3,4 sek.

Tophastighed: 320 km/t

Forbrug: 7,4 km/l

Vægt: 1.340 kg

Pris: 1.295.000 kr. u.afg.

Banebil med nummerplader

At beskrive en personbil som en “racerbil” eller en “banebil med nummerplader” er oftest bare en smart og alternativ måde at beskrive en bil som virkelig hurtig. Det er jeg også selv skyldig i. Denne gang er den dog god nok. Denne Ugens fund er en Super Trofeo-baneracer, der er bygget om, så den er lovlig til gadebrug.

Super Trofeo er Lamborghinis egen løbsklasse, hvor 12 teams kører racerløb i ensartede og hårdtpumpede modeller på verdens mest prestigefyldte racerbaner. I denne Ugens fund valgte Lamborghini at fejre sit eget, prestigefyldte løb med en specialmodel, der tager motoren direkte fra en Super Trofeo-racer.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den hurtigste bil på Bilbasen

Jep. Du læste rigtigt. Motoren i Lamborghini Gallardo Squadra Corse er den samme, som dem i Super Trofeo-racerne. Herudover er for- og bagkofanger samt hækvinge udviklet med udgangspunkt i den voluminøse banebil. Derfor genererer denne Ugens fund tre gange så meget downforce som en almindelig Lamborghini Gallardo. Også de keramiske bremser kommer fra Super Trofeo.

Banebilselementet bliver endnu mere tydeligt, når man ser på mængden af kulfiber, som man nærmest drukner i. Udvendigt er det kofangere, hækvinge og motorskjold, der er lavet i kulfiber. Indvendigt er dørsider, sæder, midterkonsol, instrumentbord, rat, dørhåndtag og sågar håndtaget til handskerummet af kulfiber. Og alt det, der ikke er kulfiber, er alcantara (mere eller mindre).

Med så meget kulfiber er Lamborghini Gallardo Squadra Corse selvfølgelig let. Den vejer ind med en kampvægt på 1.340 kg, hvilket er 257 kg mindre end en almindelig Gallardo. Med 570 hk har Squadra Corse flere kræfter pr. ton end Ferrari 458 Italia.

1 ud af 50

I det foregående afsnit fik jeg forhåbentlig slået fast, hvorfor Lamborghini Gallardo Squadra Corse er en af de vildeste specialversioner af Gallardo. At den også er en af de mest sjældne skyldes, at Lamborghini kun byggede 50 eksemplarer af den i alt, hvoraf 15 af dem blev bygget til det amerikanske marked og tre til det canadiske marked.

Lamborghini Gallardo Squadra Corse kunne leveres i fire forskellige farver: Giallo Midas (Gul), Bianco Monocerus (Hvid), Grigio Thalasso (Grå) og så denne fantastiske Rosso Mars røde. Til det nordamerikanske marked blev der kun leveret gule biler, mens produktionstallene for de resterende farver er uklare.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sygeste Mercedes C-Klasse nogensinde

Det er ingen tilfældighed, at Lamborghini Gallardo Squadra Corse er så sjælden, som den er. For som jeg fik nævnt i indledningen, er denne Ugens fund den sidste hårdkogte specialversion af Gallardo, der tager udgangspunkt i en vaskeægte racerbil. Den er det sidste hurra for den første massesællert af Lamborghini.

Lamborghini Gallardo Squadra Corse blev produceret i 2013, der er det sidste produktionsår for Gallardo. Gallardo var i produktion i hele 10 år og nåede at blive produceret i mere end 14.000 eksemplarer, før efterfølgeren Lamborghini Hurácan tog over i 2014. Og Hurácan tog stærkt over for Gallardo, da rundede 14.000 producerede eksemplarer efter blot fem år på markedet.

Kan du håndtere det?

Er du sikker på, du kan håndtere det? En på alle måder larmende, hård og ubarmhjertig banebil med 570 hk, firehjulstræk og nummerplader? Så håber jeg, at du har din kistebund ualmindeligt godt foret. Du skal nemlig af med 1.295.000 kr. uden afgift, hvis herligheden skal blive din.

Det er selvfølgelig svinsk mange penge – særligt hvis du påtænker at betale de danske afgifter. Alligevel findes der en form for berettigelse, hvis du ligger inde med den slags penge. Som den sidste hårdkogte Lamborghini Gallardo af sin slags og med kun 50 produceret på verdensplan, er der solid grobund for en vaskeægte investeringsbil.

Hvis ikke den er solgt, kan du se bilen her hos forhandleren Car Hunter.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS