august 23, 2023

Bilbasens dyreste bil koster 11.125.000 kr.

De fleste kigger på Bilbasen for at finde en brugt bil, de kan bruge i hverdagen. Og så er der de få, der er i stand til at give mange millioner for en særlig Ferrari, hvor mindst mulig kørsel er formålet.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR/Bilbasen

Det er aldrig de almindelige og de billige biler, der årtier senere ender som eftertragtede investeringsobjekter. Det er de dyre og de ualmindelige biler – især sportsvogne – som 20, 60 eller 90 år efter de blev solgt som nye biler, koster så meget som brugte, at kun mangemillionærer eller endnu rigere mennesker ikke forbløffes over prisniveauet.

Biler i den kategori, biler fra mærker som Bentley, Porsche, Ferrari og Bugatti, går kun ind under fænomenet “brugte biler” for folk, som ikke har den mindste kærlighed for biler. Biler i den kategori er klassikere. Eller, hvis de endnu ikke er gamle nok til at være klassiske, så bare virkelig, virkelig enestående muligheder for at rippe en bankkonto.

Når vi ikke har travlt med at kigge på almindelige brugte biler blandt de flere end 51.000 biler, der lige nu er til salg på Bilbasen, kigger vi også på dyre klassikere og specialmodeller. Det er ikke Citroën ID og VW Golf, men meget, meget dyrere biler. Som den italienske cabriolet, der lige nu er den bil på Bilbasen, der har den absolut højeste udbudspris: 11.125.000 kr.

Den smukke cabriolet er kun produceret i 212 eksemplarer

Bilbasens dyreste bil lever på alle måder op til traditionen for, at dyre biler bygget i få eller forholdsvis få eksemplarer, er bilerne, der senere bliver investeringer. Her er vi i en sfære, hvor formålet med investeringen ikke er at køre i bilen, men med at holde det samlede kilometertal nede – så investeringen ikke tager skade.

Den dyreste bil på Bilbasen lige nu har faktisk ikke stået stille, i alle årene siden den blev samlet i 1961 i Italien: den har tilbagelagt 69.000 kilometer på 72 år, så de tidligere ejere – som alle er dokumenteret – har fornøjet sig i en fantastisk cabriolet.

Ferrari 250 GT Cabriolet Series II er til salg hos CC Cars i den lille by Ans i nærheden af Silkeborg. En klassisk model med simpelt og elegant design, som ikke skilter med, at den lange motorhjelm med et centralt luftindtag åbner op til en V12-motor. De 240 hk har i 1961 været nok til at køre fra de fleste, selv om konkurrencen netop i 1961 var hård med lanceringen af den lynhurtige Jaguar E-Type.

Series II-udgaven af den smukke cabriolet fulgte den endnu mere sjældne første serie fra 1958, hvor cabrioletudgaven blev lavet i kun 40 eksemplarer. Series II-versionen af 250 GT Cabriolet, som vi har med at gøre her, er bygget i 212 eksemplarer, og meget få af de tilbageværende biler står i dag i original stand.

Usædvanligt original model

CC Cars beskriver den sølvgrå Ferrari som noget ganske særligt, fordi den i meget vid udstrækning står helt originalt. Mange klassiske biler kan se ud som om, de lige er kørt fra fabrikken første gang, men mange af dem vil have fået ny lak, ny kaleche og meget andet. Det er ikke tilfældet med denne Ferrari.

“Denne bil er en af de de mest originale, som findes på markedet den dag i dag. Bilen er fuldt dokumenteret med historie samt alle ejere: Ferrari Classiche original red book, matchende numre på motor og gearkasse samt differentiale og bagtøj. Bilen står med meget original lak. Forsæderne er ompolstret for mange år siden, men resten af interiøret er helt originalt. Original kaleche og original hardtop. Ingen rust, ingen skader,” står der om den sølvgrå italiener på CC Cars’ hjemmeside.

Den næstdyreste bil til salg på Bilbasen lige nu står til 7.250.000 kr. Her er 1961 skiftet ud med 2018, men investeringspotentialet er stort. Det er en Ford GT med kun 1.125 kilometer på tælleren, der er til salg hos Ford-forhandleren RøhneSelmer i den norske by Ensjø.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS