De færreste havde nok forudset, at Jan Lang ville åbne markedsrapporten for brugtbilmarkedets juli måned med en musikalsk reference. Det er imidlertid præcist det, han gør, når han siger, at biler er dyre i Danmark:
Sådan har det altid været, og det er samfundets skyld – Steffen Brandt, TV2.
Hovedårsagen er de høje afgifter på biler, som vi har haft i Danmark siden 1924. Men det er også samfundets skyld, at elbilerne er så forholdsvis billige at købe og eje. Og af samme grundlæggende præmis.
Der er store fradrag i afgifterne på elbiler, og derfor bliver de billige at købe. Med billig, og sommetider endda gratis strøm, samt lave driftsomkostninger, er elbilerne også billige at eje. Dét faktum er, sammen med de nuværende markedsforhold, med til at gøre lige nu til et særdeles gunstigt tidspunkt at skifte til elbil.

Er elbilen både billigere OG bedre?
Det er en stor beslutning at skifte bilteknologi, men der er i virkeligheden ingen ben i det, hvis man skal tro Bilbasens brugere. De er nemlig grundlæggende gladere for deres elbiler.
På Bilbasen kan man anmelde sin nuværende bil og ejerskab med én til fem stjerner. Her giver elbilejerne i gennemsnit 4,3 stjerner, mens ejere af andre motortyper giver 3,7. En markant forskel, der skyldes to grundlæggende og sammenhængende faktorer.
Dels mener elbilejerne, at de har fået meget bil for pengene, da de købte bilen, hvilket hænger sammen med de lavere afgifter. Dernæst oplever elbilejerne som selve ejerskabet som billigt rent driftsmæssigt.
Det er også konklusionen i en ny analyse, som vi på Bilbasen har udarbejdet med Spar Nord: Elbilen er billigere i erhvervelse, forsikring, finansiering og vedligehold. Helt overordnet sparer man 0,71 kroner pr. kørte kilometer, hvis man vælger en elbil frem for en benzinbil.

Betyder det så, at diesel- og benzinbilen er værdiløs, fordi danskerne vil køre i elbiler? Hvis det danske marked var en osteklokke, så ja. Her er vi dog heldigvis tæt knyttet til det europæiske marked, hvor der fortsat er efterspørgsel på både plug-in hybrid-, benzin- og dieselbiler.
Forhandlerne kan med andre ord eksportere biler med forbrændingsmotorer til de europæiske markeder. Det kommer de danske bilejere til gode, fordi forhandlerne herigennem kan tilbyde bedre byttepriser.
Kombineret med det faktum, at der i øjeblikket er flere brugte elbiler til salg, end der er benzinbiler, gør det lige nu til et gyldent tidspunkt at skifte på. Bytteprisen for din benzinbil er høj, udvalget af brugte elbiler er stort, og driftsomkostningerne på disse er lave. En tretrinsraket, der gør mulighederne for en skarp brugthandel særligt gode lige nu.
Top-10 mest søgte biler i juli
1. | |
2. | |
3. | |
4. | |
5. | |
6. | |
7. | |
8. | |
9. | |
10. |
Top-10 hurtigst sælgende biler i juli
1. | |
2. | |
3. | |
4. | |
5. | |
6. | |
7. | |
8. | |
9. | |
10. |