Polestar 4 Long Range Dual Motor-44
Elbiler
13. august 2025

Så meget tid bruger du egentlig ved ladestanderen på elbilferie

Når snakken falder på elbiler, ender det hurtigt i tekniske termer som kilowatttimer, ladekurver og peak-effekt. Men hvor lang tid bruger man egentlig på at lade en elbil op på langtur?

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Det er i virkeligheden en lidt pinlig erkendelse. Jeg står troligt bag elbilernes udvikling, fremskridt og, vigtigst, brugbarhed for langt de fleste danskere. Selvfølgelig har jeg som led i mit arbejde kørt flere elbiler end de fleste, og jeg har også kørt langt. Bare aldrig langt-langt.

Practice what you Preach! Jeg kører 5.000 kilometer i en Polestar 4 Long Range Dual Motor og i processen forsøger jeg at skære ned på det nørdede. Du forskånes med andre ord for de tekniske termer og får i stedet et overblik over, hvor lang tid man bruger ved en ladestander, samt fordele og faldgruber, når man tager elbilen på ferie.

Polestar 4 Long Range Dual Motor-46
Foto: Simon Hallenslev
Polestar 4 Long Range Dual Motor-45
Foto: Simon Hallenslev

Turen i tal

Danskerne fordeler sig typisk mellem Spanien, Italien og Frankrig, når de skal på ferie: med og uden tagboks; med og uden børn; med og uden telt. Der er mange faktorer, der spiller ind, og da ruten vil variere fra elbilbillist til elbilbillist, giver det næppe mening at gennemgå min rute slavisk.

Mere mening giver det at nævne, at jeg tilbagelægger nøjagtigt 5.013 kilometer fra Danmark til Frankrig og tilbage igen. I alt er der brugt 56 timer og 38 minutter bag rattet, hvilket vidner om meget motorvejskørsel med en gennemsnitsfart på 88 km/t.

Antallet af opladninger beløber sig til 21, hvoraf fire af dem ligger i forbindelse med en overnatning og derfor ikke har indflydelse på den aktive køretid. Det er i stedet de 17 resterende opladninger ved lynladere, der er interessante.

Jeg bruger i alt 516 minutter – altså 8 timer og 36 minutter – ved lynladere, hvilket giver et gennemsnit på 30 minutter pr. stop. Nogle stop var hurtige og effektive, andre var bøvlede og irriterende, som du vil læse i det følgende.

Dividerer man de kørte kilometer med antallet af ladestop, vil man se, at der er kørt knap 300 kilometer mellem hvert stop. Ved motorvejshastighed giver det omkring tre timers køretid afbrudt af 30 minutters ladepause.

Polestar 4 Long Range Dual Motor-43
Foto: Simon Hallenslev
Polestar 4 Long Range Dual Motor-42
Foto: Simon Hallenslev

De bløde værdier

Og så er der alle de værdier, der vil ændre sig fra bil til bil. Polestar 4 Long Range Dual Motor er opgivet til 570 kilometer, hvorfor 300 kilometer kan lyde af fesent. Her skal man huske, at det typisk er i spændet mellem 10 og 80 procent på batteriet. Alt over 80 procent tager nemlig for lang tid at lade uanset bilmodellen.

Dertil kommer de bløde værdier, der blandt andet er den hat, der sidder bag rattet. Jeg kører Polestar 4, som jeg vil køre en dieselbil. Det er med 130 km/t, hvor man må, og endnu hurtigere på enkelte stræk af Autobahn, hvor man kan. Her kan der klemmes flere kilometer og færre pauser ud af enhver elbil med mere forsigtige 110 km/t.

Der er heller ikke taget hensyn ift. strømforbruget i kabinen. Der er konstant to-zonet klimaanlæg, musik, opladning af telefon og en 12V-køleboks til snacks i gang. Jeg behandler Polestar 4 som en bil – ikke som en elbil.

Polestar 4 Long Range Dual Motor-41
Én af fire destinationsopladninger på turen

Abonnementer og pris

Selvom bilen ikke behandles som en elbil, skal ruten planlægges som en elbilrute. Det kræver lidt ekstra forarbejde eller løbende overskud fra passagersædet. 

Til denne tur er der købt abonnement til Tesla og Ionity. Her kan man sikkert nøjes med én eller bruge bilens egen opkobling på diverse ladeservices. Hos Polestar hedder det Polestar Charge, men der er også BMW Charging Services, MyAudi og mange flere. Jeg selv kører dog manuelt.

Abonnement til Tesla og Ionity koster henholdsvis 99 og 90 kr. om måneden, men giver, ifølge min erfaring, den bredeste vifte af lademuligheder gennem Europa til faste lave priser. Abonnementspriserne tjenes hjem på første opladning, da de sikrer faste lave ladepriser.

Polestar 4 Long Range Dual Motor-25
Foto: Simon Hallenslev
Polestar 4 Long Range Dual Motor-26
Foto: Simon Hallenslev
Polestar 4 ladestik
Foto: Simon Hallenslev

På tværs af 17 lynladninger kommer jeg af med knap 2.800 kr. Det betyder, at jeg giver i omegnen af 160 kroner pr. opladning i snit. I en benzinbil af samme kaliber som Polestar 4 havde de samme 5.013 kilometer kostet et sted mellem 4.500 og 5.500 kr. 

Tesla og Ionity-abonnementerne kombineres desuden med et abonnement til appen A Better Route Planner (ABRP). Til 39 kr. om måneden kan appen kobles til bilen, så den altid ved, hvor meget strøm, man har på. Det giver sømløs planlægning gennem Europa. 

ABRP kan tilmed indstilles til at foretrække de ladepunkter, hvortil man har abonnement, hvorfor den tunge del af planlægningen faktisk udliciteres til denne app med det knap så mundrette navn. Selv havde jeg med glæde betalt det tredobbelte.

Polestar 4 Long Range Dual Motor-19
Foto: Simon Hallenslev
Polestar 4 Long Range Dual Motor-18
Foto: Simon Hallenslev
Polestar 4 Long Range Dual Motor-17
Foto: Simon Hallenslev

Spildtid og bøvl

Hvor meget tid er spildtid, når man holder ved ladestanderen? For undertegnede beløber det sig til 0 minutter. De gennemsnitlige 30 minutter pr. ladestop går hurtigt på at klare menneskelige behov, strække ben og tanke op på enten kaffe eller snacks.

Det betyder dog ikke, at der ikke er spildtid. Udover de 516 minutter brugt ved selve ladestanderne, har jeg registreret lige godt 25 minutters spildtid i form af kø hen til ladestanderen. Alle disse 25 minutter skete i Frankrig, hvor elbilerne langt fra har nydt samme udbredelse som herhjemme.

Det ses både på antallet af ladestandere på stationerne, samt på indretningen af stationerne. To gange oplever jeg, at området til opladning ligger ved udkørslen af en rasteplads. Med kun seks standere på en travl rasteplads opstår hurtigt en kø af tørstige elbiler, der lukker for udkørsel for hele rastepladsen.

Polestar 4 Long Range Dual Motor-20
Kø kan man finde mange steder – både ved ladestanderen og før Hannover

Det skaber militante elbilmodstandere blandt de tankende fossilbillister. Det ene sted er der ansat to mennesker alene til at holde styr på køsystemet og gelejde elbiler væk fra rastepladsens udkørsel.

Disse udfordringer opstår kun hos Ionity, hvis ladestandere ligger tæt ved motorvejen, men som til gengæld står i for få antal på stationerne i Frankrig. Hos Tesla er antallet større, men placeringerne er dårligere.

Begge ladeoperatører gør sig enkelte gange skyldige i at have en kontraintuitiv indretning, der gør, at folk parkerer forkert ved en stander og optager for to. Her er jeg dog ikke bleg for at tænke kreativt, hvorfor jeg ender med at holde meget på sned ved en enkelt opladning.

Polestar 4 Long Range Dual Motor-36
Foto: Simon Hallenslev

Reelt oplever jeg kun oprigtigt bøvl en håndfuld gange – samtlige af disse under fransk flag. Rådet fra mig er derfor, at man gemmer sin tålmodighed til sydens sol, og sætter pris på, hvor godt vi er stillet i Norden. Både i Tyskland, men i særdeleshed i Danmark.

De to eneste danske Clever-opladninger, jeg har på turen, føles som en gennemtænkt, logistisk gave. Let at køre ind, let at slutte til og let at køre ud.

Pausen er ikke kun nødvendig for elbilen

Med godt 3 timer mellem ladestop nærmer vi os det leje, som langturschauffører opererer under. De gældende kørehviletidsbestemmelser foreskriver (i brede termer), at man maksimalt må køre fire timer og 30 minutter, hvorefter man skal holde 45 minutters pause.

Og hvad har loven for lastbiler så at gøre med at køre langt i en elbil? At pausen er vigtig! Kan man køre længere end 300 kilometer mellem stop i en benzinbil? Klart! Bør man? Næppe.

Vi nærmer os et punkt med elbilerne, hvor man kan køre 3-4 timer i ét stræk på motorvejen, afbrudt af en pause, der ikke kun er god for elbilen, men også for chaufføren. En pause, som med stadigt hurtigere opladning kun bliver kortere.

Polestar 4 Long Range Dual Motor-14
Foto: Simon Hallenslev
Polestar 4 Long Range Dual Motor-16
Foto: Simon Hallenslev
Polestar 4 Long Range Dual Motor-15
Foto: Simon Hallenslev

Der er mere planlægning, og man møder en større grad af bøvl, end hvis man tog dieselhakkeren – særligt i Sydeuropa. Der er dog ikke det bøvl, der er slemt nok til, at man har lyst til at afholde sig fra kør-selv-ferien.

Hent de smarte apps, der hjælper dig. Find de rette abonnementer, der gør turen billigere. Stræk benene og tag en vand, når du holder pause. Udover denne tretrinsraket, er der ingen store hensyn, du er nødt til at tage. Jeg er i hvert fald ikke bleg for at køre 5.000 kilometer mere.

Polestar 4 Long Range Dual Motor

Motor: Elmotorer (for og bag) Ydelse: 544 hk / 686 Nm 0-100 km/t: 3,8 sekunder Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 19 kWh/100 km Rækkevidde: 590 kilometer Batteristørrelse: 100 kWh (94 kWh anvendelig) Ladekapacitet: 200 kW Mål (L/B/H): 484/200/153 cm Køreklar vægt: 2.355 kilo Trækvægt: 2.000 kilo Bagagerumsvolumen: 526-1.536 liter Pris: 495.000 kr. (Polestar 4 fås fra 465.000 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 24.995/5.495 kr. (Kampagne på Nordic Edition) Beskatningsgrundlag, firmabil: 499.900 kr. (Polestar 4 fås fra 474.900 kr.)

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant