Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 23. august 2020
Måske har du fulgt med i mine bilkvaler efter min Renault Laguna III blev totalskadet. Læg mærke til hvordan jeg skriver ‘blev’, som om det ikke var min skyld. Det var det. Jeg prøver bare at glemme det.
LÆS OGSÅ | Ebbes Renault er død – hvad koster det reelt at køre i billige brugte biler?
Siden har jeg ledt efter den rette Alfa Romeo 159, mens jeg har fragtet mig selv og familien rundt i en Saab 9-3 2,0t fra 2001. Sådan en har jeg drømt om en del gange gennem årene – mest i en Aero eller Viggen-version selvfølgelig, men der var ikke tid til at være kræsen i denne omgang. Helt gennemtænkt var det nok heller ikke, for den ellers charmerende Saab har nogle mangler, og den ene mangel stikker især ud. Lad mig forklare det sådan her:
Mit køb af en Saab 9-3 minder lidt som at score en smuk kvinde på Crazy Daisy i Herning. Altså lidt som at score en smuk kvinde for så at opdage, at hun har et træben. Og hvad værre er, så vidste jeg det egentlig godt, for jeg har kendt hende i over 20 år. Hun havde også træben dengang. Jeg havde bare glemt det.
Og det er ikke fordi, der er noget galt med at have et træben. Det er mere valget af materiale eller konstruktion om man vil. Der er smartere materialer end træ til benproteser og der er smartere måder at lave styretøj, end den løsning Saab har valgt i 9-3.
Bilen styrer simpelthen bare ikke særligt præcist, og det er ikke kun fordi, den har kørt næsten 300.000 km. Det er lige så meget fordi tandstangen, som jo styrer hjulenes udslag, sidder monteret på brandvæggen til motorrummet – den der også kaldes torpedopladen, fordi den leder motoren ned under bilen ved en frontalkollision.
I de fleste nyere biler sidder tandstangen på forbroen, som er helt ekstremt stiv, da den skal holde motor og bærearme. Torpedopladen har slet ikke samme stivhed, og det giver bare mere flex, når bilen skal styres.
Man kan redde lidt ved at montere et såkaldt Viggen Rescue-kit, som er et stykke stål som forbinder det ene ophæng til støddæmpertårnet. Jeg overvejer det lidt, men tror det bliver ved tanken. Det bliver aldrig helt godt.
LÆS OGSÅ | TEST: Renault Megane R.S. Trophy-R styrer for vildt
Til gengæld kan jeg nyde, at Saab-ingeniørerne var dygtige til at lave motorer med en fin gangkultur. Motoren er væsentlig mere støjsvag end mange nyere motorer. Motorstyringen Trionic 7 er sådan set også ret avanceret – for eksempel lytter den efter tændingsbanken gennem tændrørene. Jeg har så fundet ud af, at den er chippet ret voldsomt – hvis motoren kunne følge med, så ville den have 250 hk.
Desværre er tændingen ikke sat ordentligt op, så motorstyringen beskytter motoren og skruer ofte ned for effekten. Det skal rettes til snart, så jeg kan give bundgas med god samvittighed.
Jeg har også monteret en JVC dobbelt-din headunit med Apple Carplay og Android Auto. Den store blanke skærm passer måske ikke så godt ind i retrostilen, men det er altså meget rart, at kunne køre navigation og musik fra telefonen over anlægget.
Jeg har også fået et sæt 19-tommer på, men dem afslører jeg ikke endnu. De er nok lige en tand for store i forhold til køreegenskaberne, men da de aldrig ville blive perfekte alligevel, så accepterer jeg, at de trækker lidt, når vejen er ujævn. Til gengæld er jeg vild med dem, selvom de fleste nok tænker, at jeg kører i min 18-årige søns bil. Der var en der sagde, at jeg lignede en afdanket Brian. Det kunne man tage som en fornærmelse, men jeg tager det som et kompliment – det er i hvert fald 100 procent korrekt. Jeg har faktisk i en bil til 10.000 kr. fundet mere ejerglæde end jeg gjorde i min Renault. Den gjorde sit arbejde fremragende og billigt, men også uden passion.
LÆS OGSÅ | Jagten på en billig brugt bil – Ebbe har købt bil, men jagten fortsætter
En Saab 9-3 har måske ikke så meget passion i sine køreegenskaber, men man kan mærke, at den er bygget af rigtige mennesker, og har du et problem, så er der MASSER af mennesker der både kan og vil hjælpe dig i klubber og fora på nettet. DET er fedt.
Jeg leder stadig efter en Alfa Romeo 159 (eller måske en BMW E39), men har ikke så travlt, for selvom min Saab har et træben, så synes jeg stadig, at den er smuk og elskelig. Godt nok ikke Alfa-smuk, men jeg vender mig alligevel efter Saabi, når jeg går fra den efter en køretur. Træben eller ej.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.