Renault Megane RS Trophy-R
maj 16, 2020

TEST: Renault Megane R.S. Trophy-R styrer for vildt

Styretøjet og undervognen giver julelys i øjnene, og specialversionen af den franske GTI er født til banen – hvor den i øvrigt styrer løjerne. Den 300 hk stærke forhjulstrækker holder rekorden på flere store racerbaner

Af: Morten Bek / d. 16. maj 2020

Biler og rekorder hænger sammen. Den hurtigste 0-100-tid. Den højeste topfart. Den laveste vægt. Og den hurtigste tid på en racerbane. Hvem vil ikke gerne eje lige præcis den bilmodel, som har rekorden? Superbiler, monster-SUV’er og sedaner med 600 hk eller mere er ikke ligefrem jordnære eller opnåelige, så blandt de mest interessante biler i kategorien for rekord på racerbaner er forhjulstrækkere. Det lyder som en lunken omgang, men tro mig, det er en fest.

SE OGSÅ | 3 hurtige familiebiler til under 100.000 kr.

Honda Civic Type R og VW Golf GTI Clubsport S har været i front og stået i rampelyset som de hurtigste, og de er blevet holdt til ilden af Renault Sport, som står for R.S-modellerne hos Renault. Lige nu er det Renault, der med sin nye Megane R.S. Trophy-R (R for Race!), har rekorden på den kendte og anerkendte Nordschleife-del af den tyske Nürburgring. 7 minutter, 40 sekunder og 10 hundrededele af et sekund.

Specifikationer

Renault Megane

R.S. Trophy-R

Motor: R4 benzin, 1.798 ccm

Ydelse: 300 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 5,4 sek.

Tophastighed: 262 km/t

Forbrug: 12,3 km/l

Startpris: 799.900 kr.

Megane R.S. Trophy-R er ikke kun for franskmanden Laurent Hurgon, som kørte omgangstiden. Præcis samme model laver Renault Sport i 500 eksemplarer, og du kan købe et af dem og føle dig som en rekordindehaver. Jeg sætter mig bag rattet i eksemplar nummer 64 af de 500 og indtager landevejene og overlader banen til Hurgon og ejerne af de 499 andre eksemplarer.

Hvad gør Renault Megane RS Trophy-R så hurtig?

Tre ting. Lavest mulig vægt, optimal motorkraft og ikke mindst hardware i undervognen. Vægten først. Renault Sport har strippet den almindelige Megane R.S. Trophy for 130 kg, som er en stor præstation. Præstationen kan ses og mærkes. Bagsæde har Trophy-R ikke noget af (så er der plads til ekstra dæk og andet til banen), bagrudeviskeren er droppet, fælgene vejer 2 kg mindre per styk, infotainmentanlægget er en 250 gram lettere version med mindre skærm, motorhjelmen er af kulfiber, Akrapovic-udstødningen vejer mindre og firehjulsstyring er pillet ud. Pillet ud er tydeligvis også rigtig meget støjisolering. Blandt andet har den tyndere sideruder.

SE OGSÅ | Video: Vanvittig – og åndssvagt dyr SUPER-GTI

Under den lette kulfibermotorhjelm, som i øvrigt har et særligt luftindtag, en NACA-kanal, som er udviklet i rumindustrien, finder man en 1,8-liters turbomotor med 300 hk og 400 Nm. Samme motor som i sportsvognen A110 fra genoplivede Alpine. Den glæder sig tydeligvis over enhver chance for at køre med høje omdrejninger, og jeg glæder mig over en manuel gearkasse med korte skift, hvor jeg kan mærke, mekanikken arbejder og vil arbejdes med.

Undervognen i Megane R.S. Trophy var et godt udgangspunkt, for selv om den helt ordinære Megane, som mange danskere kører i stationcarudgave, er kedelig med stort K, så er Renault Sport sande mestre i at gøre de kedelige standardbiler til køremaskiner. Trophy-R har specialudviklede semi-slick dæk fra Bridgestone, store Brembo-bremser, Öhlins-støddæmpere og meget, meget mere, som har været vigtige for at hente rekorden i hus.

Hvordan kører den?

Som en banebil, der ved en fejl er sluppet ud på vejen. Det er vildt, at en bil i Golf-klassen trimmet i så høj grad til banen, kan købes af almindelige mennesker uden banelicens og bruges på offentlig vej. Jeg mener det meget, meget positivt, og selv for en motorjournalist er det uhyre sjældent at have en oplevelse som Megane R.S. Trophy-R. Jeg kan kun komme i tanke om få biler, som har gjort samme indtryk. Mini John Cooper Works GP fra 2006 var sådan en. Og den havde heller ikke noget bagsæde.

Megane R.S. Trophy-R er et støjhelvede og en benzinsluger. Jeg kan godt køre på motorvej i en time eller to. Blandt andet fordi undervognen er meget velafstemt også ved høj fart, men så orker jeg heller ikke mere. Larmen er for vild. Så hellere putte en Clio 1,0 til 150.000 kr. i garagen til hverdagsbrug og spare racer-Megane’en til tidspunkter, hvor der er brug for at sparke til humøret. Men det er ligegyldigt, hvordan den kører på motorvej, for den skal køre på veje med snævre kurver og vinklede sving.

LÆS OGSÅ | 3 hurtige familiebiler til under 100.000 kroner

Styretøjet er hurtigere og vildere, end jeg havde forestillet mig. Det skriger sportsvogn og giver mig fornemmelsen af, at Trophy-R altid er i angrebsposition og lystrer, bare jeg tænker på at dreje en smule på rattet. Der skal holdes fast, for de 400 Nm lukkes ud på forhjulene, og mens der ikke er skyggen af hjulspind, for det æder spærredifferentialet, så rykker det i rattet, når forhjulene rammer selv små ujævnheder og uden advarsel følger et andet forløb end vejens.

Det er vigtigt at starte med nogenlunde milde doser, netop på grund af det levende styretøj og de livlige hjul. Man lukker langsomt op og kommer ind i en verden, hvor vejgrebet er næsten overnaturligt, hastigheden forbløffende og svingene helst skal være så skarpe som hajtænder. Hjulene er hæftet til underlaget, og Trophy-R virker skabt til baneræs. Intet under, den har hentet banerekorder ind til Renault.

Hvad koster Megane RS Trophy-R, og hvad koster en 3 år gammel model?

Hvis du er nødt til at spørge, har du ikke råd. En serieproduceret Megane R.S. Trophy, som er den almindelige med bagsæde, visker bagpå og tungere fælge, koster cirka 500.000 kr. Når Renault hæfter et R på Trophy, og vægten falder, stiger prisen med 300.000 kr. 799.900 kr., og du har en banebil med nummerplader.

Jeg kan ikke anbefale Trophy-R som den eneste bil i nogen husstand, for den egner sig lige så meget til hverdagsbrug som en Lotus Elise (og det er ikke så meget, dén egner sig). Men køb en Clio ved siden af til 150.000 kr., og du har en fin bil til hverdag og en banebil til fest for under 1 mio. kr.

LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler

Danskerne har aldrig købt Renault Sports biler i store tal, og på brugtmarkedet er Megane R.S.’erne ikke bare lige sådan at finde. På bilbasen.dk kan jeg finde tre. To af den nyeste udgave og en fra 2011. 2011’eren er til gengæld interessant; Den kommer som den sidste Megane R.S. med tre døre (coupé), og den er en federe og vildere køreoplevelse end nogen Golf GTI fra den tid. 250 hk, 0-100 på 6,1 sekunder og en nypris på cirka 450.000 kr. Den står med 120.000 km på tælleren til 179.900 kr., og den har præcis det udstyr, den skal have: Den dynamikfokuserede Cup-pakke med blandt andet spærredifferentiale.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS