Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Johannes Hartkopf-Mikkelsen / d. 15. februar 2019
Måske kan du genkende scenariet her: Husstanden skal have en ny bil, måske en bil nummer to. For at få ro på hjemmefronten har du trodset alle dine instinkter og slæbt dig ned til den lokale Toyota-pusher.
Sælgeren er – ligesom din bedre halvdel – helt sikker på, at en ny Aygo er løsningen på dit transportbehov. Du er på den anden side helt sikker på, at du kommer til at kede dig ihjel på vej på den første tur hjem fra forhandleren, hvis du skriver under på slutsedlen.
SE OGSÅ | Video: GTI-battle: Her er den sjoveste GTI 2019
Heldigvis er der masser af alternativer til en ny mikrobil. Indrømmet, de koster måske en anelse mere at holde kørende, end en ny Aygo gør. Men hvis du kan se dig selv i ovenstående scenarie, er pengene godt givet ud. Livskvalitet er svært at gøre op i penge, ikke?
Vi gik på jagt i Bilbasens univers med 100.000 fiktive kroner på lommen. Kriterierne var;
– En relativt kompakt bil.
– Et brændstofforbrug, der er nogenlunde anstændigt i hverdagen.
– Og garanti for køreglæde, når du selv tager plads i førersædet.
Det er sagt lidt for mange gange om sjove biler, at de tager sving som en gokart. Men den gamle kliche kommer ganske enkelt ikke tættere på sandheden, end når vi snakker Mini.
Med hjulene skubbet heeelt ud i hjørnerne, lav vægt og et herligt direkte styretøj er Mini en af de mest underholdende biler, der er lavet på den her side af rigtige sportsvogne.
Det gælder egentlig uanset, hvor kraftig en motor sådan en mini har under hjelmen. Men flere hk gør den selvfølgelig endnu sjovere. Og 100.000 rækker lige netop til Cooper S i anden generation af den genfødte Mini.
I første generation kørte Cooper S med en 1,6 liter kompressor-fordret maskine og 163 hk. I anden generation fik Cooper S dog en helt ny motor. Stadig på 1,6 liter men nu med turbolader, 175 hk og lidt bedre benzinøkonomi.
Motoren er konstrueret i et samarbejde mellem BMW og PSA, der brugte en version i Peugeot 207 GTI. Der er meldt om problemer med kædestrammeren på de første årgange, så tjek, at den er blevet skiftet. Og lyt ellers godt efter “dødsrallen” i motorrummet.
Denne Mini Cooper S holder i Randers. Med en nypris på næsten 400.000 har det været virkelig svært at finde en bil med mindre plads i kabinen til prisen i 2007. Til gengæld har der været charme og køreglæde for hver en håndøre. Og det er der stadig.
Ydelse: 175 hk/240 Nm
0-100: 7,1 sek
Tophastighed: 225 km/t
Km/l: 14,5
Her har vi fat i noget, der kan få selv de mest ignorante til at trække på smilebåndende. For kun ganske få biler tager omdrejninger som en Civic Type-R gjorde det i 2004. Og ingen af dem giver den samme driftsikkerhed til 100.000 kroner.
Skift til andet gear ved lav hastighed, klem pedalen i bund, og du bliver skuffet. For her er ingen turboladning til at give moment ved lave omdrejninger.
TIL SALG | Søg efter Honda Civic Type-R på Bilbasen
Kør den længere ud i gearet, og du mærker, at noget godt er på vej. Og lige inden 6.000 o/min – altså der, hvor moderne turbomotorer slår omdrejningsbegrænseren til – begynder festen for alvor. Hondaen fortsætter helt op i det røde felt ved 8.000 o/min, og så er det svært at holde smilet tilbage!
Nu har moderne miljøkrav sat en stopper for den slags motorer, og siden 2015 har den 2,0 liter store maskine i en Civic Type-R været med turboladning. Den har godt nok mange flere heste end bilen her, men max-effekten kommer allerede ved 6.500 o/min. Og så er spørgsmålet, hvad der egentlig er sjovest? Det giver Anders Berner dig svaret på i videoen her.
Den firecylindrede motor på 2,0 liter rykker Civic’en til 100 km/t på 6,8 sekunder. Kører du sådan, koster det selvfølgelig benzin. Men tidligere ejere melder om, at sådan en Type-R sagtens kan køre 14 km/l, hvis man kører den almindeligt. Det er faktisk slet ikke så langt fra det virkelig forbrug i en ny Aygo.
Ydelse: 200 hk/196 Nm
0-100: 6,9 sek
Tophastighed: 234 km/t
Km/l: 11,2
For mange taler det umodne look med skørter og spoilere imod en Civic Type-R. Til dem er her et alternativ, som byder på en langt mere moden fremtoning. Men som har lige så mange hestekræfter og stadig giver masser af køreglæde til pengene.
Golf GTI er blevet et ikon, og efter at VW misbrugte GTI-betegnelsen med alt for lav ydelse og alt for blød undervogn i Golf IV, gjorde femte generation af Golf sig atter fortjent til de tre bogstaver i kølergitteret.
Sådan én holder der i Silkeborg (se bilen her på Bilbasen). Bilen har hverken fartpilot eller regnsensor, og der står 216.000 km på tælleren. Til gengæld sniger prisen sig lige akkurat under 100.000 kroner for en årgang 2005.
LÆS OGSÅ | Prisfald: Vilde priser på brugte luksusbiler
Den 2,0 liters turbomotor er kendt og elsket for at trække rigtig godt igennem fra bunden med sit store drejningsmoment på 280 Nm. Det giver en langt mere civiliseret køreoplevelse end i den hysteriske Honda, og selvom undervognen er sat op til ballade i forhold til en almindelig Golf, er en Golf GTI en glimrende bil til lange ture.
På den måde er bilen mere alsidig end både Mini Cooper S og Civic Type-R tilsammen, selvom den er lige så hurtig som dem begge. Den fåes endda med fem døre, hvis den både skal være køreglad og praktisk.
Ydelse: 200 hk/280 Nm
0-100: 7,2 sek
Tophastighed: 235 km/t
Km/l: 12,5
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.