3XInspiration

Sjov til 100.000 kroner: Tre geniale alternativer til en ny Aygo

Af i 3X, Inspiration
Det behøver ikke være kedeligt, bare fordi du ikke har uanede midler til den næste bil. Her er tre bud på biler, der sender dig storsmilende ud af den næste rundkørsel.

Af: Johannes Hartkopf-Mikkelsen / d. 15. februar 2019

Måske kan du genkende scenariet her: Husstanden skal have en ny bil, måske en bil nummer to. For at få ro på hjemmefronten har du trodset alle dine instinkter og slæbt dig ned til den lokale Toyota-pusher.

Sælgeren er – ligesom din bedre halvdel – helt sikker på, at en ny Aygo er løsningen på dit transportbehov. Du er på den anden side helt sikker på, at du kommer til at kede dig ihjel på vej på den første tur hjem fra forhandleren, hvis du skriver under på slutsedlen.

SE OGSÅ | Video: GTI-battle: Her er den sjoveste GTI 2019

Heldigvis er der masser af alternativer til en ny mikrobil. Indrømmet, de koster måske en anelse mere at holde kørende, end en ny Aygo gør. Men hvis du kan se dig selv i ovenstående scenarie, er pengene godt givet ud. Livskvalitet er svært at gøre op i penge, ikke?

Vi gik på jagt i Bilbasens univers med 100.000 fiktive kroner på lommen. Kriterierne var;
– En relativt kompakt bil.
– Et brændstofforbrug, der er nogenlunde anstændigt i hverdagen.
– Og garanti for køreglæde, når du selv tager plads i førersædet.

Mini Cooper S – kører som en…

Det er sagt lidt for mange gange om sjove biler, at de tager sving som en gokart. Men den gamle kliche kommer ganske enkelt ikke tættere på sandheden, end når vi snakker Mini.

Med hjulene skubbet heeelt ud i hjørnerne, lav vægt og et herligt direkte styretøj er Mini en af de mest underholdende biler, der er lavet på den her side af rigtige sportsvogne.

Det gælder egentlig uanset, hvor kraftig en motor sådan en mini har under hjelmen. Men flere hk gør den selvfølgelig endnu sjovere. Og 100.000 rækker lige netop til Cooper S i anden generation af den genfødte Mini.

I første generation kørte Cooper S med en 1,6 liter kompressor-fordret maskine og 163 hk. I anden generation fik Cooper S dog en helt ny motor. Stadig på 1,6 liter men nu med turbolader,  175 hk og lidt bedre benzinøkonomi.

Motoren er konstrueret i et samarbejde mellem BMW og PSA, der brugte en version i Peugeot 207 GTI. Der er meldt om problemer med kædestrammeren på de første årgange, så tjek, at den er blevet skiftet. Og lyt ellers godt efter “dødsrallen” i motorrummet.

Denne Mini Cooper S holder i Randers. Med en nypris på næsten 400.000 har det været virkelig svært at finde en bil med mindre plads i kabinen til prisen i 2007. Til gengæld har der været charme og køreglæde for hver en håndøre. Og det er der stadig.

Mini Cooper S

Ydelse: 175 hk/240 Nm
0-100: 7,1 sek
Tophastighed: 225 km/t
Km/l: 14,5

Se bilen på Bilbasen


Honda Civic Type-R – en uddød race

Her har vi fat i noget, der kan få selv de mest ignorante til at trække på smilebåndende. For kun ganske få biler tager omdrejninger som en Civic Type-R gjorde det i 2004. Og ingen af dem giver den samme driftsikkerhed til 100.000 kroner.

Skift til andet gear ved lav hastighed, klem pedalen i bund, og du bliver skuffet. For her er ingen turboladning til at give moment ved lave omdrejninger.

TIL SALG | Søg efter Honda Civic Type-R på Bilbasen

Kør den længere ud i gearet, og du mærker, at noget godt er på vej. Og lige inden 6.000 o/min – altså der, hvor moderne turbomotorer slår omdrejningsbegrænseren til – begynder festen for alvor. Hondaen fortsætter helt op i det røde felt ved 8.000 o/min, og så er det svært at holde smilet tilbage!

Nu har moderne miljøkrav sat en stopper for den slags motorer, og siden 2015 har den 2,0 liter store maskine i en Civic Type-R været med turboladning. Den har godt nok mange flere heste end bilen her, men max-effekten kommer allerede ved 6.500 o/min. Og så er spørgsmålet, hvad der egentlig er sjovest? Det giver Anders Berner dig svaret på i videoen her.

Den firecylindrede motor på 2,0 liter rykker Civic’en til 100 km/t på 6,8 sekunder. Kører du sådan, koster det selvfølgelig benzin. Men tidligere ejere melder om, at sådan en Type-R sagtens kan køre 14 km/l, hvis man kører den almindeligt. Det er faktisk slet ikke så langt fra det virkelig forbrug i en ny Aygo.

Honda Civic Type-R

Ydelse: 200 hk/196 Nm
0-100: 6,9 sek
Tophastighed: 234 km/t
Km/l: 11,2

Se bilen på Bilbasen


VW Golf GTI – bøllebil med stil

For mange taler det umodne look med skørter og spoilere imod en Civic Type-R. Til dem er her et alternativ, som byder på en langt mere moden fremtoning. Men som har lige så mange hestekræfter og stadig giver masser af køreglæde til pengene.

Golf GTI er blevet et ikon, og efter at VW misbrugte GTI-betegnelsen med alt for lav ydelse og alt for blød undervogn i Golf IV, gjorde femte generation af Golf sig atter fortjent til de tre bogstaver i kølergitteret.

Sådan én holder der i Silkeborg (se bilen her på Bilbasen). Bilen har hverken fartpilot eller regnsensor, og der står 216.000 km på tælleren. Til gengæld sniger prisen sig lige akkurat under 100.000 kroner for en årgang 2005.

LÆS OGSÅ | Prisfald: Vilde priser på brugte luksusbiler

Den 2,0 liters turbomotor er kendt og elsket for at trække rigtig godt igennem fra bunden med sit store drejningsmoment på 280 Nm. Det giver en langt mere civiliseret køreoplevelse end i den hysteriske Honda, og selvom undervognen er sat op til ballade i forhold til en almindelig Golf, er en Golf GTI en glimrende bil til lange ture.

På den måde er bilen mere alsidig end både Mini Cooper S og Civic Type-R tilsammen, selvom den er lige så hurtig som dem begge. Den fåes endda med fem døre, hvis den både skal være køreglad og praktisk.

Volkswagen Golf V GTI

Ydelse: 200 hk/280 Nm
0-100: 7,2 sek
Tophastighed: 235 km/t
Km/l: 12,5

Se bilen på Bilbasen

Om forfatteren

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Selvkørende biler og nye teknologier er nogle af Johannes’ store interesser inden for bilernes verden.

Derfor driver han – sideløbende med en række freelance-jobs for blandt andre Bilbasen – sit eget nichemedie med fokus på selvkørende biler: UdenHaender.dk.