Rygterne om en billig Tesla-model har svirret længe, og nu ser det endelig ud til at blive en realitet. Ikke i form af en mindre Tesla Model 2, der blev skrottet til fordel for Tesla Cybercab, men i stedet to nye indgangsvarianter af Tesla Model Y og Tesla Model 3 kaldet Standard.
Som vanligt oplyser Tesla ikke de nøjagtige batterikapaciteter, men med uændrede rækkevidder på 500 kilometer for Model Y Standard og 520 kilometer for Model 3 Standard tyder alt på, at batteriet på 60 kWh fra de baghjulstrukne modeller går igen. Så hvad går man egentlig glip af i discountvarianterne?
Mindre luksus
Da Tesla først kom til Europa, var det med devisen om, at udstyrsniveauer og -pakker hørte fortiden til. Alt udstyr skulle som udgangspunkt være standard, mens prisforskellen på tværs af varianterne var bundet op på rækkevidde og ydelse.



Sådan er det ikke længere, og vælger du eksempelvis den nuværende indgangsvariant, Tesla Model Y Baghjulstræk, får du blandt andet færre højttalere i lydanlægget.
Med de nye Standard-varianter bliver der skrællet endnu et lag luksus af, ifølge Teslas amerikanske hjemmeside. Den fulde kunstlæderkabine erstattes af en stofkabine med forsæder i delvist stof og kunstlæder – uden ventilation. Den dybe midterkonsol, man ser i både Model Y og Model 3 i dag, erstattes med en lavere konsol uden skydelåge i toppen.
På de amerikanske modeller mister lydanlægget endnu to højttalere, så man får i alt syv uden subwoofer. Der er ingen ambientebelysning, og så forsvinder både touchskærm og sædevarme til bagsæderne. Panoramaglastaget erstattes af et “lukket glastag” uden yderligere forklaring på, hvad dét betyder.




For føreren skal rattet nu justeres manuelt frem for elektronisk via knapperne på rattet. Det vil for de fleste nok ses som et plus snarere end et minus, fordi man nu sparer turen gennem undermenuerne for en simpel justering.
Udadtil er der også ændringer at bemærke. Fælgene er mindre, så standardfælgen nu måler 18 tommer. På Tesla Model Y erstattes lygtebjælken på forenden af to enkeltstående LED-lygter, der også mister deres adaptive fjernlysfunktion – sidstnævnte gælder også Tesla Model 3. Sidespejlene er ikke længere elektrisk foldbare, og det ser ud til, at undervognen bliver mere simpel i sin konstruktion på begge modeller.
Et prisgæt
Det lyder måske som en mundfuld, når man ser alt det, der skrælles af i de nye indgangsvarianter. Her skal man huske, at størstedelen af det er at betragte som regulært luksusudstyr. Man får altså stadig den samme store infotainmentskærm, el-justerbare forsæder, otte kameraer til parkering og adaptiv fartpilot, el-betjent bagklap samt varme i rat og forrude.





Og hvor meget sparer man så ved at skære luksussen fra? Det vides ikke endnu, fordi varianterne kun er lanceret på det amerikanske marked. Her kan man se, at Tesla Model Y Standard er 11 procent billigere end Tesla Model Y Baghjulstræk, mens Tesla Model 3 Standard er knap 13 procent billigere end Tesla Model 3 Baghjulstræk.
Hvis det samme prisspænd bliver en realitet i Danmark, vil det betyde, at en Tesla Model Y Standard kommer til at starte fra omkring 300.000 kr., mens Tesla Model 3 Standard kan lande omkring 260.000 kr.
Det forventes, at Tesla Model Y Standard lander på dansk jord som den første inden årsskiftet, da den bygges på fabrikken i Berlin. De europæiske eksemplarer af Tesla Model 3 bliver fortsat bygget i Shanghai, hvorfor der forventeligt går lidt længere tid, før Standard-varianten når Danmark.