Man behøver hverken salgstal eller statistik for at vide, at Tesla Model Y har været populær i Danmark. Det kræver kun et kig ud i kongeriget, hvor det er svært at sparke sig frem for den elektriske familiebil.
Tesla ramte rigtigt med den første Model Y. Var man forberedt på tech-tung betjening, fik man en simpel kabine med gavmilde pladsforhold. Effektiviteten var i top, og opkoblingen på det gennemførte Supercharger-netværk var, som altid, et plus, mens et markedsrystende prishug i 2023 var det sidste, der for alvor fik folket til forhandlerne.
Den nye Tesla Model Y kan i virkeligheden alt det samme i et forbedret format. Endda til den omtrent samme pris, der fik folk op af stolene for et par år siden. Problemet er, at konkurrenterne er fulgt med.

Knapløs, som du kender den
Der er på overfladen ikke vildt meget at sige om kabinen i Tesla Model Y, der er så minimalistisk og knapløs, som den altid har været. Var man ikke til kabinen i Model Y, da den ankom, er der intet tiltalende i den nye. Faktisk er kabinen blevet lidt fattigere.
Stilken til gearvalg er nemlig forsvundet og ligger på skærmen, præcist som speedometeret, knappen til handskerum og, ja… alt andet. Modsat den opdaterede Tesla Model 3 er stilken til blinklys trods alt blevet hængende. Det er rart, selvom den ikke fungerer, som sådan en stilk normalt gør, men det vender jeg tilbage til.
Til at betjene bilen på skærmen er der 0,4” mere at gøre godt med. Den 15,4” store infotainmentskærm er fortsat meget klar i opløsningen, men med et system der er mærkbart hurtigere. Selvom alt skal findes på skærmen, er betjeningen nem at få under huden, og systemet er skruet bedre sammen end samtlige systemer fra kinesiske bilproducenter.





Kabinen består i sin grundform, men er blevet opgraderet på andre og helt væsentlige punkter. Først er der forsæderne, der, foruden at have ventilation som standard, nu yder ordentlig støtte.
Fra de nu fine forsæder griber man fat i et nyt og slankere rat, hvor betjening af ting som langt lys og sprinkler nu også ligger. Under forruden ligger et tyndt LED-bånd, der omkranser kabinen og både yder stemningsbelysning, men også indvendig indikation af ting som opladningsniveau og blinklys.
Den let oplyste kabine er desuden udført i nye, forbedrede materialer. Væk er det imiterede træ, erstattet af stof, der fuldender det moderne og minimalistiske udtryk. Foruden blødhed er der også en bedre tyngde i materialerne, hvilket gør godt for både nysgerrige fingre samt øregange, da lyden fra dørlukningen nu er mindre metaldåseagtig end forgængeren.



Stadig rigtig rummelig
Med over 800 liter i bagagerumskapacitet er den opdaterede Tesla Model Y stadigvæk konkurrenterne svært overlegen – i hvert fald på papiret. Her skal man bare huske, at Tesla har sin helt egen, unikke måde at måle kapacitet på. Der angives derfor en 45 procent større rummelighed end en konkurrent som Skoda Enyaq, hvilket ikke har hold i virkeligheden.
Det betyder dog ikke, at Tesla Model Y ikke er praktisk. Faktisk er den stadig blandt de mest praktiske med sin brede åbning af bagagerummet, store højde fra gulv til top samt kloge udnyttelse af al hulrum og spildplads.
Der er plads til overraskende meget i de to opbevaringsrum, man finder på hver side af bagagerummet, og i den enorme brønd under gulvet. Målt på opbevaring i frunk er Model Y klasseledende med plads til hele 117 liter habengut.







På bagsædet er der også fint med plads, og selvom Model Y måske ikke her er klasseledende, er der rigelig både knæ- og hovedplads til gennemsnitshøje gutter og gutinder på 1,80 meter. Bænken er vinklet bedre, og så kan man, som noget nyt, justere ryglænene elektrisk, hvorfor man selv er ansvarlig for egen komfort.
Man er også ansvarlig for egen underholdning med den nye skærm på 8”, der er henvendt bagsædebrugerne. Herfra kan tiden fordrives med spil og streaming, ligesom man kan styre egen klimazone og to gange sædevarme.
Tesla har lyttet!
At dørene nu lukker med et bedre klonk er ikke kun takket være tyngden i kabinematerialerne. Det er også den øgede mængde af støjisolerende materialer, der både fjerner fornemmelsen af metaldåse, men også sikrer et lavere støjniveau. Her har Tesla lyttet på den markante kritik af vejstøjen og skruet godt ned for den.
Tesla Model Y gnubber nu skuldre med både Skoda Enyaq og Kia EV6, når det kommer til vejstøj. Når det kommer til komfort, så kan Model Y ikke helt være med, selvom der også her er mærkbare forbedringer fra forgængeren. Væk er følelsen af at køre direkte på fælgen uden dæk, erstattet af mere menneskelig støddæmpning.


Derudover er køreoplevelsen stadig udpræget computerspilsagtig om end fint balanceret. Styretøjet giver ingen føling med noget som helst, men opereres med en tillidsvækkende præcision – både i afslappet indstilling samt i en strammere og mere kontant standardindstilling.
Og apropos styretøjet, så er det koblet op på den nu digitale gearvælger. Bilen registrerer med andre ord hurtigt, at man laver en tre-punktsvending, og aktiverer selv D og R, så det passer til manøvren. Det fejler ikke en eneste gang under testen og fungerer ret intuitivt.
Det helt samme kan ikke siges om stilken til blinklys, der står som et helt nøgent stykke plast uden yderligere funktioner end blink. Stilken slår ikke tilbage, som man kender det, men bruger kamerasystemerne til at deaktivere. Det virker ikke altid og kan kræve genaktivering af blink.




Resten af køreoplevelsen fremstår ret velsammensat, hvor en nytilkommen mulighed for at justere mængden af rekuperation gør særligt godt for min måde at køre på. Tesla Model Y er generelt en letkørt bil, som med simpel betjening, mange kameraer, en høj køreposition og en luftig kabine altid føles sikker og overskuelig.
Høj effektivitet til en pæn pris
Den billigste Tesla Model Y Baghjulstræk koster fra 339.990 kr. med op til 500 kilometer i rækkevidde. Dernæst kommer den testede Tesla Model Y Long Range med baghjulstræk, der koster fra 359.990 kr. med op til 622 kilometer i rækkevidde. Long Range med firehjulstræk koster fra 399.990 kr. med 586 kilometer i rækkevidde.
Den testede Long Range med baghjulstræk er the sweet spot for de fleste. Her får man en rækkevidde, der rækker alt rigeligt til hverdagen og endda gør sig godt på kør-selv-ferien.


En uges test med blandet kørsel giver et forbrug i omegnen af 14 kWh pr. 100 kilometer, hvilket beviser, at Tesla stadig har styr på effektiviteten med den teknisk uændrede elmotor på bagakslen, der også giver alle de kræfter, man nogensinde får brug for.
På motorvej med 130 km/t stiger forbruget til omkring 18 kWh pr. 100 kilometer. Det giver rækkevidder på henholdsvis 564 og 439 kilometer ved blandet kørsel og motorvejskørsel. Hvilket absolut er godkendt, men som, ikke rigtig sprænger rammerne for standarden i klassen.
DEN ENDELIGE DOM
Tesla Model Y er bedre end nogensinde før, men det er konkurrenterne også. Skal man vælge en Model Y i dag, vidner det om et aktivt tilvalg snarere end et fravalg af dyrere og dårligere konkurrenter, som det var tilfældet før.

Når Tesla Model Y ikke længere topper salgsstatistikkerne, er det med andre ord ikke produktets skyld, men et bevis på et marked, der har udviklet sig. Pladsforholdene er stadig gode, brugervenligheden i den skærmtunge betjening er i top, og så møder komfort og støjniveau ikke længere hård kritik.
Så hvorfor skulle man ikke vælge den? Det kan være, at direktørens tosserier har afskrækket. Eller måske er de fire års garanti (op til 80.000 kilometer) ikke længere tiltalende. Eller også er der bare én af de herlige håndfulde af konkurrenter, der tiltaler en snas mere.
Tesla Model Y Long Range med baghjulstræk
Motor: Elmotor (bag) Ydelse: 299 hk / 420 Nm (anslået) 0-100 km/t: 5,6 sekunder Tophastighed: 201 km/t Forbrug: 12,7 kWh/100 kilometer Batteristørrelse: 82 kWh Ladekapacitet: 250 kW Rækkevidde: 622 kilometer Mål (L/B/H): 479/192/162 cm Køreklar vægt: 1.898 kilo Trækvægt: 1.600 kilo Bagagerumsvolumen: 854-2.158 liter Pris: 359.990 kr. (Model Y fås fra 339.990 kr.) Privatleasing: Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst