Hvis ikke man har en elektrisk crossover i størrelse familie, der svarer til et sted mellem 450 og 480 centimeter i længden, så kan man som bilproducent godt glemme alt om at være interessant i Danmark lige nu.
De var nogle af de første elbiler til virkelig at blive populære, fordi de passer godt i størrelse, pris og rækkevidde. Populariteten holder stadig for Skoda Enyaq og Tesla Model Y, som begge har lidt over fire år på det danske marked bag sig.
Det helt store gennembrud kom i starten af 2023, da Tesla gjorde op med alt, der hedder traditionel prispolitik og dumpede priserne. Danskerne fik fråde om munden og begyndte at kaste sig over Model Y, der i lang tid var den bedst sælgende af alle biler her i landet. Enyaq og andre i klassen fulgte med ned, og så tog salget af de fleste biler i klassen virkelig fart.

Enyaq og Model Y har begge været under kniven tidligere i 2025. I USA og Tjekkiet er man åbenbart enige om, at smalle lygter på fronten er det, en bil skal have, og derfor er det meget nemt at kende en ny Enyaq eller Model Y fra dem, der kom før.
Opel og succes er to vidt forskellige ting. Som to magneter, hvor intet tillader, at de hænger sammen (Nik og Jay: magneter drages IKKE mod hinanden. I skulle prøve det). Men for nylig har Opel ikke bare tillagt sig den prisbillige og meget rummelige Frontera, men også den mellemstore Grandland Electric.
Grandland Electric er interessant alene af den grund, af den er i samme klasse som Skoda Enyaq og Tesla Model Y. Derfor får den en billet til at være med i Bilbasen stortest. Måske der i Opels nye elbil gemmer sig en bil, der er lige så god eller bedre end konkurrenternes - og som kan blive en tiltrængt succes for Opel.




Opels vej tilbage?
Hvordan skaber man opmærksomhed omkring en ny bil, når man er Opel og ikke har haft bare lidt fat i danske bilkøbere i en årrække? Man får dem til at lease Grandland Electric i stedet for at købe den, og man sætter den til en pris, hvor ingen konkurrent kan være med.
Lokkemidlet blev lagt ud før sommerferien - 2.995 kr. om måneden i 36 måneder ved 10.000 kilometer om året. Bum! Prisen er siden steget med 200 kr. om måneden til 3.195 kr., og selv når man skal bruge 15.000 kilometer om året, er det stadig skarpe priser. Spørgsmålet er så, om kunderne vælger Grandland Electric, fordi den er rigtig billig på leasing, eller fordi de synes, den er god, dejlig og fed. Jeg mistænker, at det er prisen, der trækker, og for Opel er det som at tisse i bukserne: næste leasingbil bliver også valgt på prisen, og så skal Opel i gang med endnu et tilbud, hvor det er svært at se, hvordan de tjener penge.













Grandland Electric er en nær og kær søster til Peugeot-modellerne E-3008 og E-5008 (og den nye Citroën Ë-C5 Aircross), så teknikken er hyldevarer fra Stellantis-koncernen. Lige nu er der kun en motorvariant i Danmark, og den har forhjulstræk, 210 hestekræfter, batteri på 73 kWh og rækkevidde op til 523 kilometer med basisudstyret Edition; den testede topmodel GS Sky rammes af større hjul og højere vægt, så den tynges ned på 513 kilometer.
513 kilometer er 13 kilometer mere end i Model Y med baghjulstræk, men hos Tesla er der mulighed for at vælge en model, der kommer med en rækkevidde op til 622 kilometer. Også hos Skoda er der valgmuligheder, og Enyaq/Enyaq Coupé har i den testede udgave væsentligt længere rækkevidde.
Både på dataarket og i den hårde virkelighed er det desværre tydeligt, at Grandland Electric er den mindst effektive af de tre elbiler. Strømforbruget er noget højere end i Enyaq og meget højere end i Model Y, og det er faktisk svært at få den til at bruge mindre end 20 kWh på 100 kilometer, selv om det er på landevej og på en meget lun efterårsdag. Det giver, i sagens natur, ringe for at nå op på en rækkevidde på 400 kilometer selv under rigtig gode forudsætninger.
Elmotoren med kun 210 hestekræfter skal også løfte opgaven med at aktivere mere end 2,1 tons, og med nogenlunde samme vægt har motoren i Enyaq 286 hestekræfter. Grandland Electric er derfor ingen hurtig bil, men den er heller ikke decideret sløv eller uoplagt. Man skal ikke være bange for en hurtig overhaling på motorvejen, og ved samme hastigheder er også støjniveauet fornuftigt.
Men Grandland Electric er anstrengende at køre i. Jeg kan ikke sige, om det er GS Sky-udgavens 20” hjul (kun basisudgaven har 19”), men jeg genkender desværre tydeligt fra Peugeot E-3008, at affjedringen i er konstant i uro. Man får ingen ro - og bag rattet får man faktisk sitren op gennem hænderne. Det er en sygdom, platformen har, virker det til. Hvor Opel løfter sin model positivt over E-3008 er på pladsforhold og indretning. Grandland Electric er længere end E-3008 (plus cirka 11 centimeter), og det giver gode forhold i bagagerum og på bagsædet. Med flere knapper ved førerpladsen til bl.a. klimaanlægget er man stillet bedre end i E-3008, mens materialeudvalget er på niveau med den franske bils.
Opels sæder er godkendt af den tyske organisation AGR (for en sund ryg), og de kommer med rigtig gode indstillingsmuligheder. Længdejusteringen er desværre manuel (ryglænet det samme), og vil man have el-justering og ventilation, koster det 20.000 kr. Sammen med Tech-pakke til 12.000 kr. (360 graders kamera, head-up display mv.) bliver Grandland Electric GS Sky en bil til 375.000 kr.
Den nye Grandland Electric er en bedre bil end søsterbilen fra Peugeot, men er den også bedre end Enyaq og Model Y?




Skoda er til den dyre side
Skoda Enyaq er dyrere endnu end konkurrenten fra Opel, og alene med el-justerbart førersæde, matrix-LED-forlygter og lidt andet i Premium-pakken, så kommer 85-versionen med 286 hestekræfter og rækkevidde på 575 kilometer op på 400.000 kr. Det er hverken med metallak, head-up display eller panoramasoltag.
Endnu værre bliver det med den testede Coupé-version, der er 15.000 kr. dyrere end den almindelige. Den har så et panoramaglastag, der hverken kan dækkes af for solens stråler eller åbnes - og det kan det store soltag i den almindelige Enyaq, som fås til 21.488 kr. Skoda har nogle alt for høje priser på ekstraudstyr, men der er en genvej til noget af ekstraudstyret, hvor man sparer penge ved ikke at købe basismodellen til 349.995 kr. og så tilføje Premium-pakken til 49.995 kr. Det er at vælge Sportline-udstyr til 40.000 kr. ekstra, hvor man får matrix-LED, el-justerbart førersæde, større hjul og meget andet. Så koster Enyaq 85 også 390.000 kr., og meget udstyr skal stadig købes til.
Coupé-versionen er en smagssag, og jeg havde foretrukket, at importøren havde stillet med den almindelige Enyaq. Coupéen har ikke det fedeste design, og det koster lidt på rummeligheden med den faldende taglinje. Og glastaget, ja, det er frustrerende ikke at kunne skrue ned for solens stråler.
Men selv Enyaq Coupé er så praktisk og rummelig, at den gør det bedre end Grandland Electric og Model Y. Bagsædet er rigtig godt at sidde i, og benpladsen er som i en limousine. Enyaq’erne mangler dog, som Grandland Electric, et rum til opbevaring i bilens front, altså et frunk.
Hvis jeg skal kalde indretningen noget, så er det praktisk-luksuriøs. Materialerne føles mere tunge og lækre end hos Opel, men designet er ikke nær så lækkert. Men Enyaq-førerpladsen er den mest logiske og tilgængelige. Det er nemt at bruge det betjeningsvenlige infotainmentskærm med den klare touchscreen, og Skoda bruger rigtige knapper med genveje til bl.a. assistentsystemerne.
Det kun 5” store digitale display til instrumenteringen er meget basalt, men det er længder bedre end slet ikke at have et. Det er selvfølgelig Model Y, jeg hentyder til, hvor man må aflæse hastigheden i infotainmentsystemet.


















Sportline-udstyrsniveauet kommer, ikke så underligt, når man ser udstyrsniveauets navn, med sportsaffjedring med sænkning. Det giver en snert af hårdhed, der ikke er nødvendig, men som heller ikke ødelægger noget under kørslen.
Enyaq er den bedst kørende bil i feltet. Den føles helt naturlig og ekstremt nem og omgængelig. Styretøjet, som her i Sportline skifter udveksling i forhold til hastighed mv., er bare rart, og landevejskørsel er en leg i den brede Skoda. Bilens venderadius er nærmest magisk, og selv om Model Y også har baghjulstræk, er den ikke i nærheden af at kunne vende på så lidt plads.
Forbruget er betydeligt lavere end i Grandland Electric, selv om elmotoren i Enyaq 85 Coupé er meget stærkere. Opgraderingen for snart et par år siden fra 204 hestekræfter til 286 har været en stor gevinst for bilen, der er spurtstærkere og mere økonomisk end før.
Der er få svage sider i Skoda Enyaq, og med fem års garanti er den side også endelig kommet på plads (Opel fem år, Tesla fire). Bilen er dyr, og lækkert ekstraudstyr får desværre prisen til at eksplodere. Rækkevidden er bedst i test, men Enyaq 85 har en skuffende ladekapacitet på kun 135 kW - her overgås den klart af især Model Y.




Tesla i en krisetid
Tesla fungerer nu også som skrothandler. Producenten giver i hvert fald en bonus på 25.000 kr., når man kommer med sin brugte bil, så har man ikke i forvejen end bil, man kan bytte ind, kan man købe et indregistreret vrag og humpe ud til Tesla-butikken med.
Ikke at den opdaterede Model Y er en meget dyr bil, der ellers ikke er til at betale. Med så godt som alt i udstyr, som efter faceliftet også inkluderer ventilation i forsæderne, el-justerbart bagsæde, infotainment ved bagsædet og støjdæmpende ruder koster den testede basisudgave 339.990 kr.
Den pris er med trækkrog og testens bedste kapacitet på 1.600 kilo, hvor Grandland Electric klarer op til 1.200 kilo og Enyaq op til kun 1.000 kilo. Det er med alt i el-justering, om det så er forsæderne eller rattet. Jeg kan virkelig godt forstå, at man bliver fristet af så meget udstyr til den pris.
Rækkevidden er godt nok den korteste i testen med 500 kilometer, men det er en betydelig forbedring end den tidligere udgave af Model Y, der i basisudgaven klarede 433 kilometer. Men Model Y har et meget lavere forbrug end Grandland Electric, og dens effektivitet gør, at den i virkeligheden kan køre længere på en opladning end Opels bil.
Der er også forholdsvis hurtig opladning, opladning ved Teslas egne Superchargers uden at skulle gøre andet end sætte kablet i bilen - og så er der en kraftig elmotor. Med omkring 300 hestekræfter er Model Y baghjulstræk meget stærkere end Grandland Electric og lidt stærkere end Enyaq Coupé 85.
Og så er den lettere, blandt andet fordi batteriet er mindre end i konkurrenterne. Derfor spurter Model Y baghjulstræk bare af sted, og 3,1 sekund hurtigere end Grandland Electric fortæller kun noget af historien; i overhalinger og øvrige mellemaccelerationer er det to forskellige verdener.
Model Y er med 2025-faceliftet blevet mere den bil, den skulle have været fra starten. Endelig er affjedringen blevet god og støjdæmpningen bedre. Men det får alligevel ikke komfortniveauet op på Enyaq-niveau, fordi affjedringen stadig er lidt skarp - og styretøjet er superaggressivt, som bare ikke passer til en mellemstor elektrisk crossover.














Det er blevet svært at finde hård plast i kabinen på Model Y, og selv i dørlommerne er der blød filt. Materialekvalitet og samlekvalitet er på et rigtig fint niveau, og selv om forsæderne er de ringeste i testen, så kan jeg fint køre i Model Y i nogle timer uden pause.
Lydanlægget, som kommer med færre højttalere end i dyrere Model Y-varianter, er fantastisk godt i forhold til, at man ikke betaler ekstra for det. Men det ville være rart at kunne betale sig fra, at infotainmentsystemet er den eneste kilde til speedometer, forbrug og meget andet.
Bilen finder ved hjælp af sine kameraer selv ud af, om man vil bakke eller køre frem, når man starter bilen op. Det er et system, der forbløffer ved at virke hver gang, og jeg vænner mig hurtigt til, at jeg ikke selv skal rode med touch-bjælken på skærmen.
Hvis det samme så kunne sige om assistentsystemerne. Den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten fungerer på et pinligt niveau; det er svært for bilen bare at køre med adaptiv fartpilot på en lige landevej, uden at det hele giver op og slår fra. Testbilen har desuden den fuldt selvkørende funktion til hele 58.300 kr. Den gør, at bilen på et tidspunkt kan opdateres til at være selvkørende. Som Tesla har lovet det i meget lang tid. Så lad være med at købe det.
Model Y er langt fra den supermodel på bilmarkedet, den tidligere har været. Konkurrenterne er kommet rigtig godt med, og Elon Musk har trådt i så meget spinat, at han er blevet helt grøn indeni. Men det gør ingen forskel på, hvordan Model Y er som bil.

DEN ENDELIGE DOM
Den nye Grandland Electric kunne være den bedste bil fra Opel i lang tid, men den er desværre belastet af nogle svagheder, som indtil videre gælder for alle biler på STLA-platformen: affjedringen er ufærdig og anstrengende, og forbruget er for højt. Det føles som en forspildt chance, som Opel som medlem af Stellantis-koncernen ikke har haft stor indflydelse på. Opel har haft adgang til noget materiale, som ikke er godt nok, og det er ærgerligt, fordi Grandland Electric både er rummelig, godt indrettet og pænt udstyret. Men i denne test ender den som nummer tre ud af tre.
Tesla Model Y kommer ind på plads nummer to. Hvis man er ude efter alt i udstyr, mange hestekræfter og en forholdsvis lav pris, så skal man ikke lede længere - hvis man altså synes, man vil købe bil af Elon Musk.
Model Y i den faceliftede udgave er langt bedre end den første med bedre sæder, endnu mere udstyr og bedre affjedring, og forbruget er et stærkt argument for at købe den tysk producerede crossover. Køreegenskaberne og assistentsystemerne trækker ned. Det giver sig selv, at førstepladsen så går til Skoda Enyaq. Den stiller op som Coupé, men den almindelige er den bedre bil, og man får lang rækkevidde, virkelig god plads og klassens mest praktiske kabine til 350.000 kr.
Ekstraudstyr er desværre alt for dyrt til Enyaq, men mange andre svagheder er der ikke ved den populære Skoda. Den er en mere komplet bil end konkurrenternes, og her får man komfort, plads og hestekræfter til at dække alle behov.
Opel Grandland Electric 73 kWh GS Sky
Motor: Elmotor (fortil) Ydelse: 218 hk/345 Nm 0-100 km/t: 9 sekunder Tophastighed: 170 km/t Forbrug: 17,3 kWh/100 km Rækkevidde: 513 kilometer Batteristørrelse: 73 kWh Ladekapacitet: 160 kW Mål (L/B/H): 465/191/167 cm Køreklar vægt: 2.132 kilo Trækvægt: 1.200 kilo Bagagerumsvolumen: 550-1.645 liter Pris: 342.490 kr. (Grandland Electric fås fra 304.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/3.995 kr. (Grandland Electric fås fra 3.595 kr. om måneden)* Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst *Privatleasing på 36 måneders kontrakt med 15.000 kilometer om året inkluderet for varianten GS uden panoramasoltag. Grandland Electric fås med 10.000 kilometer om året til en lavere månedlig ydelse.
Skoda Enyaq Coupé 85 Sportline
Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 286 hk/ 545 Nm 0-100 km/t: 6,7 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 15,1 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 575 kilometer Batteristørrelse: 77/82 kWh (netto/brutto) Ladekapacitet: 135 kW Mål (L/B/H): 466/188/162 cm Køreklar vægt: 2.145 kilo Trækvægt: 1.200 kilo Bagagerumsvolumen: 570-1.610 liter Pris: 404.995 kr. (Enyaq Coupé fås fra 314.995 kr., Enyaq fra 299.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.995/4.670 kr. (Enyaq Coupé fås fra 29.995/4.660 kr., Enyaq fra 29.995/4.260 kr)* Beskatningsgrundlag, firmabil: 375.471 kr. (Enyaq Coupé fås fra 343.530 kr., Enyaq fra 292.069 kr.) *Privatleasing på 48 måneders kontrakt med 15.000 kilometer om året. Leasingkontrakt med 10.000 kilometer om året fås med lavere månedlig ydelse.
Tesla Model Y baghjulstræk
Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 299 hk/420 Nm 0-100 km/t: 5,9 sekunder Tophastighed: 201 km/t Forbrug: 13,9 kWh/100 km Rækkevidde: 500 kilometer Batteristørrelse: 64/60,5 kWh (netto/brutto) Ladekapacitet: 175 kW Mål (L/B/H): 479/198/162 cm Køreklar vægt: 2.003 kilo Trækvægt: 1.600 kilo Bagagerumsvolumen: 854-2.138 liter + 117 liter foran* Pris: 339.990 kr. (Model Y fås fra denne pris) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Tesla bruger en anden tilgang til bagagerumsvolumen end de fleste andre, hvorfor tallene ikke er direkte sammenlignelige med konkurrenternes.