Smukke, hurtige og luksuriøse, sådan kender vi bilerne fra den britiske bilproducent Jaguar. Hvad enten du kigger tilbage i tiden eller på nogle af de seneste modeller, er elegante linjer, høj kvalitet og høj hastighed et gennemgående træk. Jaguars er derfor også et eftertragtet mærke på brugtbilsmarkedet ikke mindst fordi mange af deres modeller gennem historien har et tidløst design.
Jaguar begyndte egentlig som Swallow Sidecar Company, der blev grundlagt i 1922 i Blackpool af William Lyons og William Walmsley. Fra 1928 begyndte firmaet at producere karosserier til biler og fra 1931 begyndte de ligeledes at fremstille biler. Den første hed SS1, og i de følgende år gjorde firmaet sig bemærket ved at fremstille luksuriøse og sportslige biler.
Swallow Sidecar Company besluttede at ændre navn efter Anden Verdenskrig, en beslutning som det menes til dels hænger sammen med, at forkortelsen SS gav nogle forkerte associationer. Bilproducenten hed nu Jaguar, og lancerede i 1948 en ny motorkonstruktion, som blev Jaguars kendetegn i de næste tre årtier. Motoren var en XK-motor med seks cylindre, som blev brugt i de hurtige luksusbiler, i engelsk stil, som firmaet efterhånden blev synonym med.
Jaguar har været ejet af en række forskellige bilmærker inklusiv Ford, men i 2008 overtog indiske Tata Motors den britiske bilproducent. Jaguar kan stadig få bilentusiaster til at dreje hovedet af led, både med deres klassiske modeller, men også med deres nye elektriske skud på stammen i-Pace.
Denne kraftfulde SUV er Jaguars første helt elektriske bil fra den britiske bilproducent. Det viser meget om Jaguar, at de ikke har valgt at elektrificere en eksisterende model, men bygget en ny op fra grunden omkring elmotorerne. Det kan både ses og mærkes, for i-Pace er ren i designet og agerer som en sportsvogn på vejen.
Denne øvre mellemklassebil blev produceret mellem 1998 og 2007. Designmæssigt henter s-serien inspiration fra sedanmodellerne fra 60’erne, som kan ses især på kølergrillen og forlygterne.
Denne sedan og stationcar efterfulgte Jaguar S-type i 2007. De karakteristiske runde forlygter hos forgængeren er her skiftet ud med aflange lygter. XF trækker altså Jaguar væk fra nogle designtraditioner, men føles lige så eksklusiv som altid.
Denne sportsvogn blev introduceret i 2013 som en “åndelig efterfølger” til Jaguars legendariske E-type sportsvogn. F-type fås både som roadster og coupe, og holder Jaguars fane højt i både design og køreegenskaber.
Denne sportsvogn blev produceret af Jaguar mellem 1961 og 1975, og var baseret på racerbilen D-typ, som vandt Le Mans tre år i træk. E-Type var en designmæssig genistreg og kombinationen af skønhed, høj fart og en konkurrencedygtig pris har gjort den til et ikon for Jaguar og 1960’erne.
Dette var den første sportsvogn Jaguar producerede efter Anden Verdenskrig, og altså efter navneændringen til Jaguar. Den kørte 120 km/t og det gjorde den til én af de hurtigste biler i sin tid.
Denne sedan blev produceret mellem 1959 og 1967, og var med til at positionere Jaguar som producent af ikke kun hurtige sportsbiler, men også luksuriøse biler med tyngde og god plads i kabinen. Mark 2 var en markant forbedring fra 1’eren og fik plads i mangen en detektivfilm, der krævede hurtige biljagter.
Når selveste Enzo Ferrari udnævner britiske Jaguar E-Type til “Den smukkeste bil nogensinde”, så er der tale om et ikonisk design! Det er én af de biler, som ser ud som om den er hurtig, selv når den står stille, og triller du ud ad Strandvejen i en E-type i dag, er der lige så mange, der drejer hovedet efter dig som i 1960’erne.