juni 5, 2024

BMW 1-serie undergår store forandringer

Store designændringer, nyt interiør og nye motorer får BMW 1-serie til næsten at fremstå som en ny bil. Men mere end et facelift er der ikke tale om.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hvis man skulle tro BMW, så er den netop præsenterede 1-serie en helt ny bil. Og selv om frontdesignet signalerer ny model, så er der tale om et facelift. Et stort et af slagsen, hvor 1-serien, udover frontdesignet, får en helt ny indretning, mere vridningsstabilitet, som giver bedre køreegenskaber, og nye motorer.

BMW har gang i flere designretninger, når det kommer til især fronten på bilerne. De store modeller som 7-serie og X7 har en enorm grill med meget smalle LED-kørelys og aflange hovedlygter. Mindre modeller som 5-serie har et glat design med en elegant grill, og det er den retning, tyskerne følger med den fornyede 1-serie.

Er det bare os, eller ligner 1-serien nu en Kia Ceed? Med de mandelformede forlygter og en grill i reduceret størrelse er der flere ligheder mellem den tyske og den koreanske hatchback. Den nye front, der er lavere, giver forbedret aerodynamik, som sikkert sparer nogle deciliter benzin.

I den modsatte ende af 1-serie, som i kraft af større kofangere er blevet 4,2 cm længere, har baglygterne fået en “tand”, der som en del af kofangeren går op i lygterne. 1-serien er i øvrigt den første model fra BMW, der fås med taget lakeret i kontrastfarve. Det lyder næsten vovet for BMW.

Det store skærmpanel rykker ind i 1-serien

BMW er ved at have installeret iDrive-systemet med det aflange, buede skærmpanel i de fleste af sine biler, og faceliftet af 1-serien kommer selvfølgelig også med det brede panel. Det buede skærmpanel indeholder digital instrumentering med 10,25″ skærm. Designet af instrumenteringen er desværre, som det er i de andre BMW-modeller – rodet og uoverskueligt. Hvornår finder BMW ud af, at digital instrumentering kan laves til at se ud som klassiske instrumenter?

Der er ikke noget dreje- og trykhjul til at styre infotainmentsystemet, som nu har en touchscreen på 10,7″. Til gengæld ved vi af erfaring, at infotainmentsystemet er nemt og let at bruge. Så længe man ikke bevæger sig ned i dybe menuer, mens man kører.

Styring af klimaanlæg og sædevarme ligger i bunden af infotainment-skærmen, og interiøret er nu læderfrit. Rattet er dermed betrukket med kunstlæder, og visse modeller har indtræk og beklædning lavet af genanvendt polyester.

Nu forsvinder det lille “i” fra modelbetegnelsen

Den opdaterede 1-serie er den første BMW med benzinmotor, der mister det lille “i” i modelnavnet. Det lille bogstav har gennem årtier fungeret som en hentydning til direkte indsprøjtning i motorerne, men nu er bogstavet kun med til at forvirre – når elbilerne hedder i4, iX1 og iX, så er det oplagt, at benzinbilerne ikke længere har det samme i siddende på bagsmækken.

Derfor hedder en 1-serie, som tidligere hed 120 i, nu bare 120. Topmodellen M135i xDrive hedder nu M135 xDrive. Dieselmotorerne står stadig med et lille “d”, og mulighederne her er 118d og 120d med 150 og 163 hk. I benzinudgaven 120 har man en trecylindret benziner med 170 hk, og i M-varianten firehjulstræk og 300 hk. Et mild-hybrid-system med 48 volt er standard i 120 og 120d, mens alle varianter har syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse som standard.

Opgraderinger af undervognen og vridningsstabiliteten i bilens struktur har en positiv effekt på styrepræcisionen og svingegenskaberne, og BMW har også fundet plads til nye støddæmpere og andre optimeringer, som skulle give en endnu bedre køreoplevelse.

Faceliftet kommer med mere standardudstyr i form af automatisk klimaanlæg, el-foldbare spejle og internetbaseret navigation. I Danmark sælges den nuværende 1-serie i de fleste udgaver kun som veludstyret M Sport. Hvilke varianter den opdaterede kommer i, vides endnu ikke.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte BMW 1-serie til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS