maj 25, 2024

Første tur: BMW i5 Touring er den første elektriske stationcar, der – næsten – kan det hele

Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilbasen var inviteret til Tyskland af BMW

Der er Porsche Taycan Sport Turismo. Så er der Nio ET5 Touring, MG5, Opel Astra Electric Sports Tourer og dens tekniske kusine Peugeot E-308 SW. Elektriske stationcars i flere størrelser. Men alle elektriske stationcars, som kommer med meget store minuspunkter.

Taycan Sport Turismo har et sølle bagagerum og en hårrejsende pris fra omkring 1 mio. kr. ET5 Touring har sine gode sider, men ingen gider at købe en bil fra Nio, fordi det koster en bondegård at få den med batteri. MG5 er… MG5 er på alle måder discount og ikke engang prisbillig, og Opels og Peugeots elbiler har rækkevidde, der hører fortiden til.

Og nu kører jeg så den nye BMW i5 Touring. Den første elektriske stationcar fra BMW. Jeg finder ud af, at den, punkt efter punkt, får plusser i bogen, og at den er det tætteste, vi lige nu er på en perfekt elektrisk stationcar.

Overhaling fra Bayern

Jeg har undladt at nævne Volkswagens nye elektriske stationcar, ID.7 Tourer. Den er i samme klasse som i5 Touring, hvis jeg går direkte efter længden på karrosseriet. Men ID.7 Tourer er ikke på markedet endnu, og jeg ved ikke, hvordan den kører, så om den kan true i5 Touring? Det er for tidligt at sige.

Som du læser dette, hvis du altså læser det den 25. maj 2024, går sælgerne hos de danske BMW-forhandlere rundt og viser i5 Touring frem. Den introduceres nemlig hos forhandlerne i dag. Jeg er dog taget til München, hjemsted for BMW, for at teste den elektriske stationcar.

På de to ruter, som på fire timer tager mig og en kollega nordpå og ned igen, er der mange skilte til Ingolstadt. Hjemsted for konkurrenten Audi. Hos Audi er der endnu ingen elektrisk stationcar, men der er en i samme størrelse som i5 Touring på vej: A6 Avant E-Tron. Hvornår premieren er, ligger ikke helt klart, men klart står det, at BMW har overhalet Audi med i5 Touring.

Værre står det til 216 kilometer fra BMW-hovedkontoret i München. Hos Mercedes i Stuttgart ligger den store elektriske stationcar ikke lige for. 

Danmark er, traditionelt set, et stationcarland, og jeg tror på, at elektrificeringen af stationcars i alle størrelser kan få mange ud af en SUV eller crossover og tilbage i en stationcar. En stationcar er lavere, mere aerodynamisk – og den får derfor flere kilometer ud af hver eneste kilowatt-time i batteriet.

Batteri uden kompromisser

Godt gået af BMW-designerne at lave en stationcar, der er smukkere og mere funktionel end den tilsvarende sedan. 5-serie stationcar, som, skal jeg lige bemærke, hvis det interesserer nogen, også fås som dieselbil eller som plug-in hybrid, har bedre proportioner og et design, der ikke er så tungt som sedanens. 

En ting har forbedret aerodynamik kostet, og det er en funktion, som BMW har haft i årtier i sine stationcars. Bagruden, som kunne åbnes separat fra bagklappen, er nu limet fast til bagklappen og kan ikke åbnes. Ruden er nemlig gjort så lille, fordi det forbedrer aerodynamikken, og der er beklædninger i hver side omkring ruden, at den separate bagrude ikke længere lader sig gøre.

For at få plads til et stort batteri og en eller flere elmotorer er 5-serie Touring, som 5-serie sedan, vokset sig meget stor. Den er 506 cm lang, og den vil få en 3-serie Touring til at ligne en minibil. Heldigvis kommer alle de mange centimeter med gode pladsforhold.

BMW fortæller med stolthed, at alle versioner har den samme plads i kabinen og bagagerummet. Hverken i plug-in hybriden eller el-udgaven kan det mærkes, at der er et stort batteri og tilhørende elektronik ombord. Bagagerummet er helt plant og har plads til 570 til 1.700 liter. 

Bagsædet prøvesidder jeg et par minutter, før jeg går om og sætter mig bag rattet. Siddepositionen er god, og benpladsen, loftshøjden og bredden er med overskud til personer, der er højere, end jeg selv er. Med lyst interiør, stort panoramaglastag, to klimazoner og varme i sædet tager jeg gerne en meget lang tur i i5 Tourings bagsæde.

Mellem fornuft og vanvid

Og hvor lang en tur kan jeg så komme på, før der er pause? Altså, alle versioner af i5 Touring – og der er to med en tredje på vej – har et batteri med en kapacitet på 81,2 kWh. Motorydelse og udstyr påvirker rækkevidden, så hvor basismodellen i5 Touring eDrive40 Sportline præsenterer 558 kilometer på en opladning, kommer den bedre udstyrede i5 Touring eDrive40 M Sport med samme motorydelse ned på 549 kilometer.

Der går yderligere 51 kilometer fra i topmodellen i5 Touring M60 xDrive. Det er ikke så underligt, for hvor basisudgaven har 340 hk og baghjulstræk, så skal batteriet forsøge at modstå afladning fra to elmotorer (firehjulstræk) og 601 hk.

Jeg starter med at køre i i5 Touring eDrive40 M Sport og skifter efter frokost til i5 Touring M60 xDrive, men oplevelsen får du i den anden rækkefølge. Ikke fordi den stærke model er den mest spændende. Fordi det er den anden vej rundt, og jeg vil kort skitsere, hvor vanvittig topmodellen egentlig er.

500.000 kr. mere for topmodellen er en slags røveri

Det mest vanvittige er måske nok prisen. 1.102.000 kr. ville et eller andet sted være til at forklare og forsvare, hvis ikke basismodellen eksisterede. Den kører helt vanvittigt lækkert, sådan en i5 Touring M60 xDrive, og jeg behøver nok slet ikke sige, hvor hurtig den føles. Den styrer bedre end basismodellen, står det mere solidt på de vidunderlige landeveje.

Men den er kun få tusinde kroner fra at være 500.000 kr. dyrere end i5 Touring eDrive40 Sportline. En halv million kroner for en ekstra elmotor, nogle M-elementer og andre bremser? Ingen kan have så meget brug for alle de kræfter for at betale 500.000 kr. mere end for en model, der allerede har et godt overskud af kræfter.

Det er ikke en Sportline, men en M Sport, jeg kører. Prisforskellen er 35.000 kr. for en omgang pynt. Men som jeg var inde på, da jeg testede i5 sedan i 2023, så er M Sport-pynten en uundværlig del af hele designet. Sportline har ikke noget med sportsligt design at gøre. I mangel af bedre ord, så ligner i5 Touring Sportline en morfar-bil.

Den kører med 100 procent sikkerhed ikke som en morfar-bil, sådan en Sportline. Med M Sport-udstyr er der strammere undervogn, og i den tyske testbil er der adaptiv undervogn. I total luksus og stilhed æder testbilen motorveje, krogede landeveje og trange sving. Den har dog også aktivt medstyrende bagaksel, så standardvarianten vil have en lidt anden opførsel. 

Den lydløse, kontant reagerende elmotor laver udstyr til undervognen selvfølgelig ikke om på. Man rejser standsmæssigt med de 340 hk i i5 Touring eDrive40, også selv om der er næsten 2,3 tons at slæbe på.

Den elektriske stationcar fra BMW virker meget tæt på min idé om en perfekt stationcar. Den er attraktiv og lækker, rummelig og velkørende. Produktet mere end modsvarer prisen, og selv om man køber den mest skrabede uden ekstraudstyr, er der som sådan ikke store mangler. Men rækkevidden virker på testturen ikke prangende og umiddelbart 150-200 kilometer fra de oplyste 549 kilometer. 

Testbilen kan være præget af, at journalister før mig har kørt mere friskt, så i5 Touring slipper indtil videre med en bemærkning på det punkt. På alle andre punkter sidder den første elektriske stationcar fra BMW lige i skabet.


SPECIFIKATIONER

BMW i5 Touring eDrive40 M Sport 

Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 340 hk/430 Nm
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Tophastighed: 193 km/t
Forbrug: 16,9 kWh/100 km
Rækkevidde: 549 kilometer
Batteristørrelse: 81,2 kWh
Ladekapacitet: 205 kW
Mål: 506/190/155 cm
Køreklar vægt: 2.255 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 570-1.700 liter

Pris: 640.000 kr. (i5 Touring fås fra 605.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/6.995 kr. (i5 Touring fås fra 40.000/6.495 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 565.000 kr. (i5 Touring fås fra 530.000 kr.)

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS