Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvis man skulle tro BMW, så er den netop præsenterede 1-serie en helt ny bil. Og selv om frontdesignet signalerer ny model, så er der tale om et facelift. Et stort et af slagsen, hvor 1-serien, udover frontdesignet, får en helt ny indretning, mere vridningsstabilitet, som giver bedre køreegenskaber, og nye motorer.
BMW har gang i flere designretninger, når det kommer til især fronten på bilerne. De store modeller som 7-serie og X7 har en enorm grill med meget smalle LED-kørelys og aflange hovedlygter. Mindre modeller som 5-serie har et glat design med en elegant grill, og det er den retning, tyskerne følger med den fornyede 1-serie.
LÆS OGSÅ | BMW 3-serie klar til 101 km på en opladning
Er det bare os, eller ligner 1-serien nu en Kia Ceed? Med de mandelformede forlygter og en grill i reduceret størrelse er der flere ligheder mellem den tyske og den koreanske hatchback. Den nye front, der er lavere, giver forbedret aerodynamik, som sikkert sparer nogle deciliter benzin.
I den modsatte ende af 1-serie, som i kraft af større kofangere er blevet 4,2 cm længere, har baglygterne fået en “tand”, der som en del af kofangeren går op i lygterne. 1-serien er i øvrigt den første model fra BMW, der fås med taget lakeret i kontrastfarve. Det lyder næsten vovet for BMW.
BMW er ved at have installeret iDrive-systemet med det aflange, buede skærmpanel i de fleste af sine biler, og faceliftet af 1-serien kommer selvfølgelig også med det brede panel. Det buede skærmpanel indeholder digital instrumentering med 10,25″ skærm. Designet af instrumenteringen er desværre, som det er i de andre BMW-modeller – rodet og uoverskueligt. Hvornår finder BMW ud af, at digital instrumentering kan laves til at se ud som klassiske instrumenter?
Der er ikke noget dreje- og trykhjul til at styre infotainmentsystemet, som nu har en touchscreen på 10,7″. Til gengæld ved vi af erfaring, at infotainmentsystemet er nemt og let at bruge. Så længe man ikke bevæger sig ned i dybe menuer, mens man kører.
Styring af klimaanlæg og sædevarme ligger i bunden af infotainment-skærmen, og interiøret er nu læderfrit. Rattet er dermed betrukket med kunstlæder, og visse modeller har indtræk og beklædning lavet af genanvendt polyester.
Den opdaterede 1-serie er den første BMW med benzinmotor, der mister det lille “i” i modelnavnet. Det lille bogstav har gennem årtier fungeret som en hentydning til direkte indsprøjtning i motorerne, men nu er bogstavet kun med til at forvirre – når elbilerne hedder i4, iX1 og iX, så er det oplagt, at benzinbilerne ikke længere har det samme i siddende på bagsmækken.
Derfor hedder en 1-serie, som tidligere hed 120 i, nu bare 120. Topmodellen M135i xDrive hedder nu M135 xDrive. Dieselmotorerne står stadig med et lille “d”, og mulighederne her er 118d og 120d med 150 og 163 hk. I benzinudgaven 120 har man en trecylindret benziner med 170 hk, og i M-varianten firehjulstræk og 300 hk. Et mild-hybrid-system med 48 volt er standard i 120 og 120d, mens alle varianter har syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse som standard.
Opgraderinger af undervognen og vridningsstabiliteten i bilens struktur har en positiv effekt på styrepræcisionen og svingegenskaberne, og BMW har også fundet plads til nye støddæmpere og andre optimeringer, som skulle give en endnu bedre køreoplevelse.
Faceliftet kommer med mere standardudstyr i form af automatisk klimaanlæg, el-foldbare spejle og internetbaseret navigation. I Danmark sælges den nuværende 1-serie i de fleste udgaver kun som veludstyret M Sport. Hvilke varianter den opdaterede kommer i, vides endnu ikke.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.