maj 18, 2022

BMW 3-serie frisket op – ny snude og skærme i bredformat

Den populære 3-serie kommer nu med et facelift. Friskere front, mere standardudstyr – og Curved Display med sammenhængende displays, som vi kender det fra i4.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Der er ingen grund til at ændre på noget, der allerede fungerer. Nemt og lige til. Sådan fungerer det bare ikke med biler. Selv om en bilmodel er næsten perfekt, forventer alle, at der sker noget nyt med jævne mellemrum.

Når vi så har med en rigtig populær bilmodel at gøre, som har været på markedet i mere end fire årtier, og stille og roligt er blevet forfinet, er det svært at være kreativ uden at skuffe.

Den populære bil er 3-serien. En BMW-hjørnesten siden 1970’erne. En bilmodel der, til trods for alle SUV’er og crossovers, stadig er virkelig eftertragtet. BMW vil gerne give flere grunde til, at det bliver ved med at være sådan – også selv om konkurrenten Mercedes C-Klasse, som kom i helt ny udgave i 2021, presser 3-serien.

Derfor har 3-serien været gennem faceliftmøllen – også selv om den allerede var tæt på at være perfekt.

Curved Display rykker ind i 3-serien

Vi er positivt og meget glædeligt overraskede over, at 3-serie-faceliftet ikke har bragt en to-tre gange så stor grill med sig. De to “nyrer” er samme størrelse som før, bare med lidt nye vinkler. Befriende, for proportionerne var allerede meget fine.

Grillen fås i forskellige versioner; med eller uden krom, med bikubemønster eller med riller. Læg mærke til de nye, smallere forlygter. Det lille hak i nederste kant er væk, og i selve LED-lygten ses nye kørelys med omvendt L-form. Set bagfra afslører 3-serien nogle små finjusteringer, men intet stort.

LÆS OGSÅ | Video: BMW i4 – en imponerende bil!

Stort er til gengæld Curved Display. 3-serien har fået det nye iDrive 8-styresystem, og det betyder helt nyt setup for digital instrumentering og infotainmentsystem. Som i bl.a. i4 og 2 Active Tourer er der et stort fritstående panel med instrumentering og infotainment stående tæt, side om side.

Digitalinstrumenteringen er på 12,3″ og infotainmentskærmen er på 14,9″. I modsætning til 2 Active Tourer har 3-serie-infotainmentsystemet stadig det klassiske dreje- og trykhjul – og ikke kun en touchscreen.

Mere udstyr bliver også standard. Automatisk klimaanlæg med tre zoner, navigation, p-sensorer for og bag, automatisk nedblændeligt bakspejl og M High-gloss Shadowline (det er noget med farvetonen på rudelister og grillen).

Så er der kurver. Curved Display med 14,9″ infotainmentskærm og digital instrumentering er standard – og det samme er også navigation og aut. klimaanlæg med tre zoner

Samme store udvalg af motorer

BMW 3-serie er blandt bilerne med det største udvalg af motorer på hele bilmarkedet. Økonomiske, kraftige, elektrificerede – man kan få det hele. Der er ingen deciderede nye motorer sammen med faceliftet, men plug-in hybrid og mildhybrider var allerede på programmet før faceliftet.

LÆS OGSÅ | Ny BMW 7-serie er helt elektrisk

Mens andre markeder kører med basismodellerne 318i og 318d – benzin og diesel med henholdsvis 156 og 150 hk – forventer vi, at de mindste i Danmark er 320-versionerne; 320i med 184 hk og 320d med 190 hk. Men interessant er selvfølgelig plug-in hybriden 330e med 292 hk (i Tyskland fås også plug-in hybriden 320e med 204 hk.

I den øverste del af 3-serie-universet står 340-versionerne. De sekscylindrede mesterværker. M340i xDrive med 374 hk og dieselversionen M340d xDrive med 340 hk.

Den faceliftede 3-serie kommer på markedet i løbet af sommeren.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS