Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Der er ingen grund til at ændre på noget, der allerede fungerer. Nemt og lige til. Sådan fungerer det bare ikke med biler. Selv om en bilmodel er næsten perfekt, forventer alle, at der sker noget nyt med jævne mellemrum.
Når vi så har med en rigtig populær bilmodel at gøre, som har været på markedet i mere end fire årtier, og stille og roligt er blevet forfinet, er det svært at være kreativ uden at skuffe.
Den populære bil er 3-serien. En BMW-hjørnesten siden 1970’erne. En bilmodel der, til trods for alle SUV’er og crossovers, stadig er virkelig eftertragtet. BMW vil gerne give flere grunde til, at det bliver ved med at være sådan – også selv om konkurrenten Mercedes C-Klasse, som kom i helt ny udgave i 2021, presser 3-serien.
Derfor har 3-serien været gennem faceliftmøllen – også selv om den allerede var tæt på at være perfekt.
Vi er positivt og meget glædeligt overraskede over, at 3-serie-faceliftet ikke har bragt en to-tre gange så stor grill med sig. De to “nyrer” er samme størrelse som før, bare med lidt nye vinkler. Befriende, for proportionerne var allerede meget fine.
Grillen fås i forskellige versioner; med eller uden krom, med bikubemønster eller med riller. Læg mærke til de nye, smallere forlygter. Det lille hak i nederste kant er væk, og i selve LED-lygten ses nye kørelys med omvendt L-form. Set bagfra afslører 3-serien nogle små finjusteringer, men intet stort.
LÆS OGSÅ | Video: BMW i4 – en imponerende bil!
Stort er til gengæld Curved Display. 3-serien har fået det nye iDrive 8-styresystem, og det betyder helt nyt setup for digital instrumentering og infotainmentsystem. Som i bl.a. i4 og 2 Active Tourer er der et stort fritstående panel med instrumentering og infotainment stående tæt, side om side.
Digitalinstrumenteringen er på 12,3″ og infotainmentskærmen er på 14,9″. I modsætning til 2 Active Tourer har 3-serie-infotainmentsystemet stadig det klassiske dreje- og trykhjul – og ikke kun en touchscreen.
Mere udstyr bliver også standard. Automatisk klimaanlæg med tre zoner, navigation, p-sensorer for og bag, automatisk nedblændeligt bakspejl og M High-gloss Shadowline (det er noget med farvetonen på rudelister og grillen).
BMW 3-serie er blandt bilerne med det største udvalg af motorer på hele bilmarkedet. Økonomiske, kraftige, elektrificerede – man kan få det hele. Der er ingen deciderede nye motorer sammen med faceliftet, men plug-in hybrid og mildhybrider var allerede på programmet før faceliftet.
LÆS OGSÅ | Ny BMW 7-serie er helt elektrisk
Mens andre markeder kører med basismodellerne 318i og 318d – benzin og diesel med henholdsvis 156 og 150 hk – forventer vi, at de mindste i Danmark er 320-versionerne; 320i med 184 hk og 320d med 190 hk. Men interessant er selvfølgelig plug-in hybriden 330e med 292 hk (i Tyskland fås også plug-in hybriden 320e med 204 hk.
I den øverste del af 3-serie-universet står 340-versionerne. De sekscylindrede mesterværker. M340i xDrive med 374 hk og dieselversionen M340d xDrive med 340 hk.
Den faceliftede 3-serie kommer på markedet i løbet af sommeren.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.