Kategorier
Elektrisk Nyheder

Ny BMW 7-serie er helt elektrisk

Efter 45 år kommer den store 7-serie for første gang som elbil – som i7. Den helt nye 7-serie introducerer derudover en 31″ skærm til bagsædet og et endnu mere kontroversielt design.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Der er to måder at lave en elbil på: Man starter med en platform, som bruges til alle slags drivlinjer – benzin, diesel, plug-in hybrid og 100 procent strøm. Eller man tager udgangspunkt i en platform, som er skabt kun til elbiler.

Der er fordele og ulemper ved begge metoder, og bilproducenterne er bestemt ikke enige om retningen. Nogle vælger at satse på multi-platformen til alle drivlinjer, andre på den 100 procent elektrificerede.

LÆS OGSÅ | Test: BMW iX 40 er velkørende, men hvorfor er batteriet så lille?

Mens Audi og Mercedes-Benz hører til i den anden af de to kategorier (for Mercedes-Benz fra modellen EQS og fremad), så har BMW valgt at satse på både gyngerne og karrusellerne. Når der står i4 på elbilen, så kører den på samme platform som 4-serie Gran Coupé med stort set identisk design.

Når topmodellen, den store 7-serie, sent i 2022 kommer på markedet i ny version, kommer den som både 100 procent elektrisk i7 og som klassisk motoriseret 7-serie med forbrændingsmotor.

Elektrisk: Op til 660 hk og 625 kilometers rækkevidde

BMW lancerer sin nye topmodel i en bred vifte af modeller – benzin, diesel, plug-in hybrid og elektrisk. Men det er ikke ensbetydende med, at vi i Danmark kommer til at se alle udgaver.

Ved markedsintroduktionen får europæiske kunder kun den fuldelektriske i7. Det bliver i udgaven xDrive60 med to elmotorer (en bagtil, en foran), en ydelse på 544 hestekræfter. Med batteripakke med kapacitet på i alt 101,7 kWh kan i7’eren levere kørsel op til cirka 625 kilometer (opladning op til 195 kW).

LÆS OGSÅ | Test: Med Mercedes EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt

Det er i Europa helt slut med 7-serie udelukkende med benzinmotor. Skal der forbrændingsmotor i den 539 cm lange sedan, som kun fås i en lang udgave, er det fra 2023 som diesel (740d xDrive med 300 hk) eller i plug-in hybrid-udgaver. De udgaver er endnu ikke offentliggjort – andet end at den elektriske rækkevidde bliver cirka 80 kilometer.

Så ingen V8-benzinmotor til Europa. I stedet kommer senere den elektriske i7 bl.a. som M70 xDrive med 660 hk. Kræfter mangler ikke, med andre ord.

Underholdningen er sikret: Skærm på 31″

Skærmene er eksploderet i størrelse i bilerne – infotainment og instrumentering er nutidens vigtigste parametre til at måle, hvor langt en bilproducent er fremme i skoene. Den nye 7-serie har instrumentpanel med skærm på 12,3″, som sidder i forlængelse af infotainmentsystemet med iDrive generation 8 med skærm på 14,9″.

7-serien introducerer den største enkeltstående skærm i nogen bil (så vidt vi ved) på ikke færre end 31,3″. Den sidder ikke foran, hvor den ville fylde halvdelen af forruden, men i loftet foran bagsædet. En skærm i bredformat med 8K-opløsning, som kan styres fra små skærme i bagdørene på 5,5″. En drive in-bio, man ikke skal køre til.

LÆS OGSÅ | X7 introducerer opdelte forlygter hos BMW

Den nye 7-serie er et overflødighedshorn af unødvendige, fede detaljer. Dørene åbner automatisk og elektrisk – som i en Rolls-Royce. Sæderne er som standard betrukket med Veganza – kunstigt læder. Forlygterne fås med Swarovski-krystaller – hvis ikke de adaptive LED-forlygter er prangende nok.

Apropos prangende, så er designet på den nye 7-serie på en gang kontroversielt, imponerende og forglemmeligt. Set bagfra kunne 7’eren være en 15 år gammel Buick eller Toyota. Set forfra er designet, som på den faceliftede X7, domineret af den enorme grill og de delte forlygter med kørelys og blinkere øverst.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.