Fabian Kirchbauer Photography
Nyheder
30. maj 2024

BMW 3-serie klar til at køre 101 km på en opladning

Morten B. Bek

Morten Bek

BMW 3-serie fik en tur med facelift-penslen i 2022, og nu får den igen en opdatering. Denne gang med nyt infotainmentsystem og en plug-in hybrid, der kører op til 101 km på strøm.

TEKST Morten Bek FOTO PR

BMW 3-serie er et ikon, men den klassiske model er samtidig truet på det danske marked. Fra et imponerende salg i 2021 på næsten 3.500 styk 3-serie til cirka 1.100 eksemplarer i 2023. Det går hurtigt ned ad bakke for en lang række biler med forbrændingsmotor, fordi elbilerne ruller ud – og i 2023 var den elektriske i4 langt mere populær i Danmark end 3-serien.

3-serien er hverken forældet eller uinteressant, og hvis man hører til blandt de interesserede, som har en ny 3-serie i søgelyset, så vent med at slå til. Selv om den tyske model fik et facelift i 2022, så er BMW klar med en opgradering mere, som 3-serien går i produktion med i juli.

Det er småt med synlige justeringer. Spørger man undertegnede, så ser 3-serie ud, som 3-serie skal se ud, så nye fælge og nye farver er fint i forhold til nyheder omkring designet. Hvad man i stedet kan få med 2024-opdateringen er en plug-in hybrid med længere rækkevidde, nye lækkerier i kabinen og ændret undervogn.

Fabian Kirchbauer Photography
Fabian Kirchbauer Photography
Fabian Kirchbauer Photography
P90551074_highRes_the-new-bmw-m3-sedan

Crafted Clarity til alle, der elsker krystaller

Allerede i 2022 fik 3-serie det fritstående, buede skærmpanel, der rummer digital instrumentering og infotainmentsystem. Denne gang er det fornyelse i selve infotainmentsystemet. Klimaanlæg og sædevarme kan nu, via skærmen, tilgås hurtigere end før, og stemmestyringen skulle være markant forbedret.

Der er lavet om i midterkonsollen med ventilationsdyser som i den seneste X5, men der er stadig knapper til direkte adgang til bl.a. varme i bagruden og volumen. Rattet er også nyt, og mens billederne viser M Sport-versioner med rat med tre eger, så vil andre versioner komme med et nyt rat med kun to eger.

For første gang kommer Crafted Clarity som en mulighed i 3-serien. Hvis ikke man lige er opdateret på sin BMW-lingo, så er det krystallignende betjeningselementer, som allerede findes i bl.a. 7-serie og iX.

Fabian Kirchbauer Photography
Fabian Kirchbauer Photography
Fabian Kirchbauer Photography
Fabian Kirchbauer Photography
Fabian Kirchbauer Photography

Nyt batteri giver plug-in hybriden lang rækkevidde

En plug-in hybrid bliver mere relevant med lang rækkevidde, og det er ikke gået hen over hovedet på BMW. Den opdaterede 3-serie i PHEV-udgaven 330e (både som sedan og stationcar) kommer derfor med et nyt højvoltsbatteri, der leverer markant længere rækkevidde.

Det nye batteri har en kapacitet på 19,5 kWh, og det er op fra forgængerens 12 kWh. Men mere end størrelsen er forskellig. Kemien i batteriet og energitætheden er ændret, og derfor rykker 330e sedan op fra 60 km WLTP-rækkevidde på strøm til 101 kilometer. Stationcarudgaven, Touring, klarer op til 98 kilometer. For første gang i en PHEV fra BMW kan man lade på tre faser og med 11 kW, hvorfor batteriet kan fyldes på to timer og 15 minutter.

BMW har derudover kun ændret en lille smule i modelprogrammet, som går fra firecylindrede benzin- og dieselmotorer til sekscylindrede benzin- og dieselmotorer. M3-modellerne er også omfattet af faceliftet, og M3 Performance xDrive med firehjulstræk har fået 20 hk mere, så dens 3-liters motor nu yder 530 hk.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: