Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
BMW 6-serie er fantastisk cruiser og den har ikke mange konkurrenter
Hver gang jeg ser en 6-serie tænker jeg på ferie. På at parkere foran et hyggeligt hotel i Skagen på en varm sommerdag. På at køre til et golfhotel i Italien. Og jeg spiller ikke engang golf. 6-serien er en voksen coupe eller det man kunne kaldes en rigtig BMW GT, hvis det ikke lige var fordi BMW selv bruger det navn til 5-serie og 3-serie med fem døre.
Her er en en 650i til salg på Bilbasen. Jeg synes stadig den holder. http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/650i/48-coup-steptr-2d/2732570
6-serien var første gang hos os fra 1976 til 1989 i form af en stor coupe, der især imponerede som 635CSi med hele 286 hk. Den afløste CS modellerne, men fik ikke selv nogen umiddelbar afløser før i 2003, hvor denne model trillede frem fra fabrikken i München. Den var ikke umiddelbart elsket – især fordi dens linjer var skabt under den kontroversielle designer Chris Bangle. Nogle syntes, og synes stadig at en 6.serie er for anmassende og voluminøs og den besidder da helt sikker ikke den samme raffinement som en Jaguar XK, der er en af de få konkurrenter. Personligt kan jeg godt lide den solide stil. Den føles tryg som en tank, og jeg er endnu ikke blevet træt af detaljerne, selvom jeg godt kan se argumentet om at bagklappen ligner lidt en hat. Men det er ikke nemt at stille alle tilpasse, enten er det for kedeligt eller også er det for meget. En BMW 6-serie er i hvert fald ikke kedelig. Den nyere generation er naturligvis endnu flottere – især i kabinen, men så taler vi også helt andre priser end de ca. 300-500.000 kr. som en 6-serie i denne generation koster.
Især med V8-klumpen eller den endnu vildere V10 i M6 sker der ting og sager, når speederen trædes ned. Jeg er mest til 645 eller 650, da jeg synes at bilen passer bedre til cruise end til det raceri, som den sekventielle gearkasse i M6 lægger op til. Hvis man vil have race, så er en BMW M3 langt sjovere og meget mere nærværende end en M6, der er bedst på motorvej eller højhastighedsracerbaner. Næh giv mig en cruiser.
En BMW har for min generations vedkommende været synonym med rækkeseksere og en BMW var ikke helt rigtig, hvis ikke det var sådan en maskine, der lå ude foran. Hvis man dykker lidt mere ned i kendsgerningerne så har BMW produceret V8-motorer siden 1954, så Bayeriche Motor Werke har produceret V8-motorer længere end jeg har levet. En V8-motor er i modsætning til en rækkesekser ikke afbalanceret i sig selv, og det er en del af charmen – for en V8-motor lyder helt specielt. Den har en dyb lyd, der på en gang er sportslig, men den er også så behagelig i sin tone, at den gør BMW 650i til en sublim rejsevogn. Naturligvis bruger den mere brændstof end en dieselbil, men hvem gider høre på dieselklapren på en varm sommerdag i Skagen? Eller på en kold vinterdag hjemme i indkørslen?
Mercedes-Benz CL og CLE
CL er lidt større end 6-serien, da den er baseret på S-klassen. Den samtidige model var dyrere end 6-serien. På brugtmarkedet er den forskel stort set udlignet, men CL er meget mere sjælden end 6-serien. Mercedes-Benz har dog også en E-klasse coupe, og fra 2018 kommer GLE, der er direkte konkurrent til 6-serien.
Søg Mercedes-Benz CL på Bilbasen
Jaguar XK Coupe
En af de smukkeste GT Coupeer. Designmæssigt læner den sig op ad Aston Martin og det er ikke dumt. Priserne er ret tæt på BMW, så det er en kamp mellem engelsk klasse og raffinement og tysk soliditet og effektivitet.
Porsche 911
Måske et aparte valg som konkurrent. Porsche er langt mere sportsorienteret, men den er stadig brugbar som GT om end bagagepladsen ikke er på niveau med 6-serien. Selvom priserne fra ny ikke var langt fra hinanden, så er en Porsche 911 noget dyrere som brugt, men de har som regel også færre km på hjulene
——————————————————————————-
MOTOR V8. 4,8 liter. 32v
EFFEKT 367 hk
490 Nm
0-100 KM/T 5,2 sek.
TOPFART 250 km/t
FORBRUG 8,5 km/l
MÅL L/B/H 482/186/137
BAGAGERUM 450 l
VÆGT 1.625 kg
EJERAFGIFT: 8.800 kr. årligt
Læs mere
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.