Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: BMW iX 40 er velkørende som få, men hvorfor er batteriet så lille?

Man kan køre på kryds og tværs af landet i den store iX og aldrig blive træt. Desværre har 40-versionen et lille batteri, så det slet ikke lader sig gøre

TEKST OG FOTO Morten Bek

Jeg holder ved Molslinjens færgelejet i Aarhus. En af hurtigfærgerne ligger klar, åben for og klar til et mylder af biler. På den lille skærm ved bommen står der “Vent venligst. Vi forbereder næste afgang.”

Men en venlig ansat i gul vest kommer hen til bilen og fortæller, med tristhed i stemmen, at Molslinjen slet ikke kommer til at sejle mere i dag. Odden er gået i stykker. Ikke hele Odden, selv om jeg ser en sammenstyrtet havn for mig. Kun en rampe. Men nok til at lægge det hele stille.

LÆS OGSÅ | Første test: BMW 2 Active Tourer kan meget mere, end den skal

Ingen panik. Jeg har god tid, så jeg tager storebæltsbroen til Sjælland. Men lidt sved i hænderne er der, for jeg kører elbil. Jeg er ikke kureret for rækkeviddeangst, og den lille angivelse af procent på batteriet siger 81 procent. 250 kilometer rækkevidde. 269 kilometer fortæller Google Maps, jeg har til Fårevejle fra havnen i Aarhus.

Var det en VW ID.3 58 kWh eller en Kia EV6 med det lille batteri, jeg var bag rattet af, så fair nok. Det er vinter, køligt og lidt blæsende, så 81 procent og 250 kilometer på batteriet ville vel være okay i de to? Det er ingen af de to, men en af de mest luksus-lækre og langtursoplagte elbiler, penge kan købe. BMW iX, crossover i den store klasse.

Noget af det skæve er kommet med fra i3, den første elbil fra BMW, men hvor det virker 100 procent i interiøret, er det ydre design mere skævt, end godt er

Det vildeste interiør

Jeg har det sådan med luksus, storhed og de fineste ting, at produkter i den kategori skal imponere hele vejen i gennem. Der må bare ikke være huller, ingen mangler. Jeg er ikke tilfreds med, at 81 procent på batteriet i BMW iX xDrive 40 kun efterlader mig med 250 kilometer i rækkevidde – og på 100 procent kan den lige krænges op over 300 kilometer.

Med iX har BMW taget det skæve og futuristisk lækre fra i3, lavet en ny platform og en bil i aluminium og kulfiberforstærkede materialer. Bilens front, som jeg næsten ikke kan holde ud at se på, har en grill i materiale, som kan reparere sig selv – små ridser og stenslag, men stadig.

LÆS OGSÅ | The Final 12: BMW siger endegyldigt farvel til V12-motoren

Interiøret er det mest overraskende, og det føles nyskabende, selv om stort set intet er ukendt. Den buede dobbeltskærm står frit og luftigt, og materialerne er specielle og varme. Ægte træ omkring iDrive-knoppen, bløde og fine materialer med beroligende mønster.

Testbilen er pakket med interiørdesignpakken Loft med stengrå kulør, og Exclusive-pakken med dæmpbart glastag kommer også med Clear & Bold. Klart og vovet – glas i slebet glas til sædeknapperne i dørene, iDrive-knoppen og volumendrejeknappen. Minimalismen er for alvor også slået an hos BMW. Klimaanlæg, sædevarme, funktioner til det ene og det andet. Alt via touchscreen og med få genveje.

76,6 kWh kun i 40-versionen

Det jeg vil frem til er, at et batteri med kapacitet på 76,6 kWh er lille til en crossover, som er 5 meter lang og 2 meter bred. En crossover med 2.440 kilo på hjulene og med en luftmodstand som ville være meget lavere, hvis iX ikke var 170 cm høj. I min verden, i min fantasiboble, så er en rækkevidde på 425 kilometer i brochuren, lidt eller markant mindre i virkeligheden, ikke foreneligt med en ellers betagende elbil til mindst 700.000 kr.

Endnu mindre foreneligt, som jeg ser det, fordi BMW har iX’ere med større batteri end 40-versionen er født med. Versionerne 50 og M60 har batteri med kapacitet på 111,5 kWh, og 50’eren har en rækkevidde på 630 kilometer. Kan de overhovedet betale sig at bygge begge batteristørrelser?

LÆS OGSÅ | Test: Med Mercedes-EQ EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt

IX xDrive40 har de kræfter, man kan og har plads til at udnytte. 326 hk, så den er komfortabelt hurtig og øjeblikkeligt kraftig. Den burde kunne strække benene over de længere stræk – det bør ikke kun være forbeholdt de dyrere udgaver af en dyr elbil. Hvis du vil have det store batteri, skal du have mindst 523 hk og betale mindst 991.904 kr.

Komforten er fantastisk

Der er ingen måde, jeg kan komme til Fårevejle fra Aarhus med 81 procent kapacitet i iX xDrive 40. Det er midt på formiddagen, jeg har god tid – og ladebrikker til både Clever og Eon. Jeg holder fast i en afslappet holdning og holder mit første stop ved Skanderborg og en semi-hurtig Eon-stander ved motorvejen. 40 minutter senere, og “tanken er fyldt”, og jeg kører videre mod Fyn og Sjælland.

Den store crossover er komfortabel som ingen BMW, jeg har kørt før, og hvor jeg kun har dårlige erindringer med X5 i sidevind, så har iX ikke den fjerneste lyst til at rykke sig en centimeter fra sit spor.

Der er helt stille i iX ved 115 km/t. Mere stille end jeg husker Mercedes-EQ EQS, som jeg testede for nylig. Den har langt lavere vindmodstand end iX, men det er BMW, der alligevel klarer det bedst.

To opladninger. Bare for at være sikker

Jeg er ekstra påpasselig med min strøm, for i dagene op til min aflyste færgetur, som nu er konverteret til landevej, var strømforbruget i iX i byen og på landevejen meget højt. Jeg kan ikke sige hvorfor, men kørestilen fra de tidligere brugere hænger i luften. Tung højre fod, kort rækkevidde. På motorvejen falder iX og jeg begge til ro.

Den æder procenter mindre aggressivt, og den primære grund til, at jeg blinker af for igen at lade syd for Odense, er for at være forberedt. Ingen lader, når jeg når frem, og jeg skal på tur igen i morgen.

LÆS OGSÅ | Polestar 02 Concept kan blive et elektrisk flagskib

Fra Slagelse er der landevej til Fårevejle. IX er en kæmpe. En bred og bastant bil, som kræver styring og overblik på vejen. Men hvor selve bredden er noget, jeg skal holde øje med, er styretøjet og undervognen noget, jeg bare nyder i stor stil. IX styrer som en stor, stor bil, ikke som en 1-serie, og det er positivt, at BMW ikke har valgt et hyperaktivt styretøj her. Det passer så perfekt til, at den store bil er tung, men også forbløffende stabil og præcis i sving, hvor det går hurtigt.

Tag 50’eren. Bare gør det

Affjedringen er perfekt. Sådan da. Med intet mindre end 22” hjul på testbilen, er der ikke altid styr på alle ujævnheder. Hvis man vælger en af de andre varianter iX 50 eller iX M60, så er luftaffjedring standard. De må have en næsten uforståeligt god affjedringskomfort.

Med laserlys, flere zoner i klimaanlægget, glastag og alt andet godt til i alt 228.000 kr., kommer iX xDrive40 op på 927.121 kr. En mindre pose penge under iX xDrive50 med det store batteri og langt flere kræfter. For at komme op på den “luksuriøse” rækkevidde på 630 kilometer, vil jeg hellere end gerne ofre soltag, laserlys, slebet glas og ekstra store hjul.

Hvis der er råd, så tag nogle af de lækkerier med også i iX xDrive50. Ellers nyd den vilde følelse af luksus, det er at køre iX – og vel at mærke iX med den rækkevidde, den fortjener. Så kan du køre fra Jylland til Sjælland uden svedige håndflader. Selv uden at involvere Molslinjen.


SPECIFIKATIONER

BMW iX xDrive40

Motor: To elmotorer
Ydelse: 326 hk/630 Nm 
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 22,5 kWh/100 km
Rækkevidde: 425 kilometer
Mål (L/B/H): 495/197/170 cm
Bagagerumsvolumen:
500-1.750 liter
Pris: 699.990 kr. (iX fås fra denne pris)


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.