Kategorier
Nyheder

The Final 12: BMW siger endegyldigt farvel til V12-motoren

Efter 35 år slutter V12-æraen hos BMW. Den sidste 7-serie med 12 cylindre ruller i juni af samlebåndet, og der produceres blot 12 af den særlige The Final 12-udgave

Den 12-cylindrede motor har altid været noget helt specielt. En voluminøs motortype med ry for usvigelig balance, kultiveret gang og seriøse kræfter fra de laveste omdrejninger.

V12-motoren er noget ganske særligt, fordi den aldrig har fået samme folkelige udbredelse som V8’ere, V6’er og motorer med fire og tre cylindre. V12’eren er eksklusiv, dyr og forbeholdt et fåtal af bilmærker.

Fremover bliver de få bilmærker til endnu færre bilmærker. Med en ny 7-serie på vej slukker BMW i år endegyldigt for den 12-cylindrede motor. Den nye 7-serie kommer med klassiske benzin- og dieselmotorer med op til otte cylindre, og som plug-in-hybrid, men den nye topmodel ventes at blive den fuldelektriske i7. V12’erens tid hos BMW slutter med den udgående 7-serie.

Den sidste V12 nogensinde fra BMW er 6,6-liters motoren med turbo i M760i, som har en ydelse på 610 hk.

Det startede i 1987

I 80’erne hang Den Kolde Krig stadig over verden, og hos BMW var der også planer, som kunne forvolde skade hos fjenderne Mercedes-Benz. BMW ville introducere den første 12-cylindrede motor i en personbil siden 2. Verdenskrig.

I 1987 løftede BMW sløret for sin nye 5-liters V12, M70, som fandt plads under hjelmen på den nye 7-serie, som var præsenteret året før. Med 295 hk overgik den 7-serie med R6-motor med mere end 100 hk.

LÆS OGSÅ | BMW iX M60 er lige så stærk som M5 Competition

Hos Mercedes-Benz skabte V12-motoren fra BMW panik. Den nye S-Klasse blev udsat fra introduktion i 1989 til 1991 for at også den kunne bære en V12-motor. Mærket med stjernen udviklede en V12 på hele 6 liter med 394 hk – langt højere ydelse end i M70’eren fra BMW. Mercedes-Benz finder sig ikke i at være trængt op i en krog.

Det er BMW, som først lukker ned igen for V12’eren. Mercedes-Benz fortsætter med sin 6-liters V12. Efter 35 år slutter produktionen af den sidste V12 nogensinde fra BMW. Den 6,6 liter store V12 med 610 hk findes kun i topmodellen M760i xDrive, som allerede er udgået i Europa.

En “standardudgave” af BMW M760i xDrive, som den blev præsenteret i 2016. The Final 12, versionen som slutter V12-eventyret hos BMW, er indtil videre kun vist i form af et V12-emblem

12 udvalgte ejere, som har en V12-historie

I juni i år producerer BMW den sidste 12-cylindrede motor i mærkets historie. Herfra er det elektrificering, der overtager i de stærkeste og mest prestigefulde modeller.

BMW lader ikke V12’eren udgå uden et ordentligt farvel. Og det bliver lige så eksklusivt som de 12 cylindre lægger op til. Tyskerne producerer, meget passende, 12 styk af M760i xDrive med særligt udstyr og et særligt navn: The Final 12. De sidste 12.

LÆS OGSÅ | XM bliver den første unikke M-model i mere end 40 år

Den lille produktion med The Final 12 går til USA, som er et af de markeder, hvor M760i xDrive stadig sælges. Som om det ikke var nok, at der kun er 12 eksemplarer, så udvælges kunderne til de 12 biler blandt amerikanere, som har gjort lang og tro tjeneste i BMW V12’erens tjeneste. Der kan ikke søges om at blive udvalgt – BMW i USA kontakter de særligt udvalgte, som har mulighed for at købe den 200.000 dollars dyre M760i xDrive The Final 12.

På The Final 12-bilerne er M760i-emblemet på bagklappen udskiftet med et V12-emblem. På motoren, indstigningslisterne og midterkonsollen sidder plaketter med The Final 12-logoet. Midterkonsollen prydes også af teksten “1 in 12”, en ud af 12.

Den 12-cylindrede afskedsmodel er naturligvis proppet til bristepunktet med udstyr. Det største Bowers & Wilkins-lydanlæg, Icon-LED-forlygter med laserlys. De 12 heldige kan selv vælge mellem utallige BMW Individual-farver til både lakeringen og interiøret.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.