Kategorier
Nyheder

XM bliver den første unikke BMW M-model i mere end 40 år

M-afdelingen hos BMW er kendt for hurtige og vilde versioner af standardbilerne. I 2022 kommer den første bil fra M, som ikke findes i det normale BMW-modelprogram – den første siden M1 udgik i 1981.

Af: Morten Bek / d. 30. november 2021

Mercedes-AMG har sportsvognen GT, og Audi Sport har sin R8. Biler som kun findes hos specialafdelingerne, som laver de vildeste og hurtigste modeller. – Du finder dem ikke i det normale modelprogram, som du gør AMG-udgaverne af C-Klasse og RS-versionerne af A4.

Specialisterne hos BMW M har ingen model, de kan kalde 100 procent deres egen. Der er ingen model fra M, som du ikke kan få i en fornuftig ikke-M-udgave. Men det skal være slut nu. I slutningen af 2022 sætter BMW M en model i produktion, som er unik: XM.

LÆS OGSÅ | DUEL: Drengedrømmen lever i BMW 128ti og Volkswagen Golf GTI Clubsport

Det er første gang siden 1981, hvor sportsvognen M1 udgik, at M laver en unik model. Denne gang er der – selvfølgelig, fristes man til at sige – ikke tale om en sportsvogn, men en SUV. M-afdelingen skal tjene penge, og det er nemmest at gøre med en SUV, som kan sælges i langt større tal end en regulær sportsvogn.

V8-motor og elektrificering – 80 kilometer på en opladning

Med navnet XM har BMW M måtte indgå en aftale med Citroën om brug af modelnavnet. Franskmændenes luksusbil fra ’80’erne er dog på så god afstand, at tyskerne har fået lov at bruge navnet til den nye model.

XM’en fra BMW M er, både som konceptbilen Concept XM og den produktionsklare model, en stor SUV med et meget aggressivt design. M-afdelingen går ikke decideret i sin egen retning med designet, hvorfor den store grill selvfølgelig er central for designet.

Med en længde på 511 cm er XM en stor SUV, som kun er få centimeter kortere end den store X7. Den er dog samtidig cirka 7 centimeter lavere – for et mere dynamisk udtryk.

LÆS OGSÅ | TEST: BMW M4 Competition giver fripas til overhalingssporet

Med XM går BMW M ind i den elektrificerede tidsalder. For første gang introduceres M Hybrid-drivlinjen, som er en PHEV-drivlinje. Den vil, i XM, bestå af en V8-motor og en kraftig elektrisk motor, og XM vil kun kunne fås som PHEV.

Den samlede effekt overgår alle tidligere modeller fra BMW og BMW M: 750 hestekræfter og 1.000 Nm som maksimalt drejningsmoment. For at hjælpe på den grønne samvittighed vil XM kunne lades op – og køre cirka 80 kilometer på strøm på en opladning.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Siden 2015 har Morten investeret sin tid i sit eget projekt, siden Blogombiler.dk., som er fuld af nyheder og test af biler. På YouTube kører sidens kanal for fulde omdrejninger med videoer om nye biler.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil hellere end gerne køre en ny AMG, men han vil egentlig hellere køre en ny Seat Leon. For Bilbasen bruger han sin viden og sunde fornuft som videojournalist og biltester.