Test og anmeldelser

TEST: BMW M4 Competition giver fripas til overhalingssporet

Af i Test og anmeldelser
Aldrig har den været så stærk, og aldrig har den været så god til at skille vandene. Med 510 hk og en grill i storformat får den nye M4 Competition de fleste andre på motorvejen til at flytte sig.

Tekst & foto: Morten Bek / d. 19. juni 2021

Fra de simple tider til den svulmende nutid. I 1986 kunne man for første gang købe en BMW M3, og dit udvalg af modeller som 80’er-køber begrænsede sig primært til at vælge en kulør til lakken; udover en lille produktion af M3 Cabriolet, var M3 lig med coupé-karosseri med tre døre (mest af alt en sedan med to døre skåret væk), 2,3-liters 4-cylindret motor med 192 hk og manuel gearkasse med seks trin.

M-modellerne er blevet big business for BMW siden da, fordi M-afdelingen 9 ud af 10 gange rammer lige på kornet, når det kommer til motorer og undervogne. Så folk har haft en ubærlig trang til at køre dem. Selvfølgelig er der ikke noget simpelt ved at vælge en ny BMW M3 i dag, for nu vil vi have valgmuligheder og bare mere af det hele.

M3-modelprogrammet er svulmet op med den helt nye generation, så der skal tages stilling til rigtig meget, før man kan lade millionerne rulle. Det bliver nemlig hurtigt til millioner. For med bare et par krydser på ekstraudstyrslisten kan prislappen sige 2 mio. kr.

SE OGSÅ | Sælg huset, hunden og kæresten og køb em BMW M4

M3 hedder kun M3, når den kører som sedan med fire døre. Som coupé har den for længst fået sit eget design og M4-titlen. Der er også en M4 Cabriolet, hvis man insisterer på at spolere vridningsstabilitet og stivhed i karrosseriet for at få vind i håret. For at give modellen mere bredde, end nogen M-ingeniør i 80’erne kunne have fantasi til at forestille sig, er der en “almindelig” M3/M4 (haha) med 480 hk og en Competition med 510 hk. Og hvad ingen i M-regi havde forestillet sig for årtier tilbage: Firehjulstræk. Competition-modellerne vil om kort tid kunne fås med træk på alle fire hjul, men af en type som kan indstilles til kun at trække på baghjulene.

Specifikationer

BMW M4 Competition

Motor: R6, benzin, 2.993 ccm

Ydelse: 510 hk / 650 Nm

0-100 km/t: 3,9 sek.

Tophastighed: 250 km/t

(290 km/t med M Drivers Package)

Forbrug: 10,0 km/l

Startpris: 1.761.255 kr.

BMW regner med, at de danske kunder går hele vejen. Derfor kommer kun Competition-varianterne til landet. For hvem vil ikke hellere have 510 end 480 hk? Til gengæld findes manuelt gear kun i standardvarianterne med 480 hk, og fordi de ikke kommer til Danmark, er danske M3’ere og M4’ere altid selvskiftende. Det gør lidt ondt, for jeg har de rareste minder om en M3 med V8 og manuel gearkasse i 2007. V8’eren får jeg heller ikke tilbage, så slut med at tude over, at jeg ikke selv kan skifte gear.

En ægte M

Den grønne lak hedder Isle of Man Green. Den kun-for-M-modeller-lakering er noget af det mere prisbillige udstyr til M4 Competition, som er versionen, jeg har til test. 18.000 kr. for den opsigtsvækkende grønne farve. Men tæt på 10 gange så meget for keramiske bremser (163.000 kr.) og intet mindre end 75.000 kr. for nogle ekstremt svulstige skålsæder, som kræver snilde og akrobatik at komme ombord i. De har en kulfiberpukkel mellem lårene, så man virkelig sidder fast i sædet. Kulfiber i stedet for stål er standard på taget (sænker vægt og tyngdepunkt), mens en kulfiberpakke med spoiler, sidespejlskapper og luftindtag står i 57.000 kr. Interiørlister i endnu mere kulfiber står i 25.000 kr. Bundlinjen? 2,3 mio. kr. med alt fra andre hjul end standardfælgene til ratvarme.

SE OGSÅ | Derfor skal du vælge den ‘lille’ Bentley Flying Spur

Adaptiv undervogn, M Merino-læderindtræk, sportsdifferentiale og knapperne M1 og M2 i rattet, til dine egne udvalgte køreindstillinger, tager BMW ikke en krone ekstra for. Til 1,76 mio. kr. er det vel også, hvad man kan forlange.

Der er gået himmelstormende inflation i M-modeller. M-modeller af den lidt uægte slags, som har en masse ekstra tal på. Eksempelvis udvander M135i xDrive og M550i xDrive det særlige ved M. Men M3 og M4 er den helt i gennem ægte vare. Unikke motorer, som ikke deles med de almindelige BMW-modeller, og grundlæggende ændringer i ophæng, sporvidde og karrosseribredde.

3-liters række-6’eren med turbo fik sin debut i BMW X3 M, og det var ikke det rette sted for at vise motorens fulde performance. Men hurtigere end jeg ville ønske det får crossovers og SUV’er forrang. Den nye turbomotor kunne selvfølgelig ikke vente i flere år til en ny M3/M4 skulle være klar. Misforstå mig ikke, X3 M er spændstig og hurtig, men en sportsvogn kommer der aldrig ud af en høj model. M4 Competition ligger så lavt til jorden og vejer så meget mindre for den ægte M-oplevelse.

LÆS OGSÅ | Audi SQ5 er (unødvendig) stil og en berusende dieselmotor

270 kg er sparet i forhold til X3 M Competition. Det giver 3-liters motoren, med en omdrejningsgrænse ved 7.200 o/min, lov til at ånde mere frit og ubesværet. I M3 Competition og M4 Competition yder motoren altså de samme 510 hk som i X3’eren, men M-folkene har fundet 50 Nm ekstra. 650 Nm i en benzinmotor er seriøse sager, og mellem 2.750 og 5.500 o/min rider man på den svulstige bølge med en fart som er berusende. Motoren rammer 7.200 o/min og sin begrænser med voldsomhed. Og selvom jeg ville ønske, jeg kunne klare skiftene selv med en manuel gearkasse, er 8-trins automatgearkassen ultra-præcis og slår til med mærkbare, rå skift. De fyres hurtigere af end skud fra en pistol. Sådan føles det i hvert fald.

Hård og hærdet

M4 Competition har i den nye generation adaptiv og justerbar dæmpning som standard, men den er hård, så du skal være hærdet. Comfort er en titel til en indstilling, som er mere af navn end af gavn. Det er som at tro, man kan bløde et stift bræt op ved at hælde vand på. Den nye M er altid stiv, og jeg kan garantere dig, at du skal køre meeeget varsomt over vejbump og de mest hullede veje. Affjedringen er rolig på motorvejen, men hvis du tænker, at det er der, du vil opholde dig det meste af tiden i M4 Competition, så tror jeg, du vil have det meget bedre med M440i xDrive med 374 hk. Den koster det halve.

LÆS OGSÅ | BMW i4: Se de danske priser og rækkevidde på den nye elbil fra BMW

Kan du klare mosten, får du i M4 Competition den rå og brutale følelse af mekanik, som kun kommer op til overfladen i rigtige sportsvogne. Den toner rent flag ved at fortælle dig, alt hvad der foregår, så du langsomt kan lære at presse mere og lidt mere endnu. For selv om testbilen er uden firehjulstræk, så skal der brutalitet til for at få nogen som helst udskridning i gang. En SUV vil aldrig, aldrig kunne placeres så stabilt og præcist, men det kan den grønne coupé. Fordi den ikke skal lægge sig mere ned i sving, end den allerede er inden svinget. Krængning? Ha!

BMW har fået øredøvende kritik for sine styretøjer, som efter starten af 00’erne pludselig blev tavse og svage. Selvom der stadig var stor vægt i styringen. Det er blevet meget bedre, men selv her i M-kronen på værket, er det ikke perfekt. For det første er rattet faktisk for tykt. Hvorfor skal det være som rebet, der holder en færge på plads ved kajen? Unødvendigt og særpræget, og det føles ekstra spøjst fordi M4 Competition selvfølgelig har et uhyre direkte styretøj. Direkte, men også denne gang lige tavst nok.

Grillen er der, og du kan ikke gøre noget

Dejligt for BMW, hvis de mener, at opsigtsvækkende er bedre end elegant. Da den nye 4-serie Coupé kom sidste år, viste sine store gæller og specielle front, var det klart, M4 også ville komme til at få glæde af den. Men at M3 også skulle have det, har givet store skår i glæden. For den almindelige 3-serie er et favoritdesign i min bog, og hvordan skal 4-serien skille sig ud fra 3-serien, hvis de alligevel har samme front?

LÆS OGSÅ | Ford Mustang med 5-liters V8 og taget nede er nydelse (for de få)

På M3 og M4 er grillen komplet i sort og omgivet af store luftindtag, som giver passende modspil til den store åbning. Det er mere passende og mindre provokerende, fordi en M-model skal være opsigtsvækkende. Og den grønne M4 Competition skriger – på alle måder – alligevel på opmærksomhed.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.