BMW giver den elektriske i5 en god start på livet med skarp pris på privatleasing: 5.995 kr. om måneden for den 340 hk stærke i5 eDrive40 med Sport Line-udstyr.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
I slutningen af august lancerede Mercedes en specialudgave af den elektriske sedan EQE. EQE 350 AMG Edition med 292 hk har ikke kun mere udstyr end en standard-EQE, men den er også meget, meget billigere. Til 620.000 kr. er der langt til næstbilligste EQE.
Men måske Mercedes skulle file lidt mere på prisen. Grunden er den nye BMW i5, som med 340 hk i basisudgaven eDrive40 er stærkere end EQE – og den kommer til Danmark til lavere priser, end BMW oprindeligt satte den til. Prisen skulle have været 625.822 kr. for den billigste, men den ender med “kun” at være 583.000 kr. Helt sikkert ikke så fedt, hvis man er sælger hos Mercedes.
Og så er der prisen på privatleasing. Den nye i5 bliver 1.000 kr. billigere hver eneste måned, end BMW forventede. I stedet for at skulle betale 6.995 kr. om måneden til BMW, kan man slippe med 5.995 kr. om måneden. Det er, igen, en pris, konkurrenten Mercedes ikke kan være tilfreds med.




Privatleasing i 36 måneder til i alt 271.715 kr.
Mercedes byder gerne på en EQE 350 AMG Edition på privatleasing. Enten i 12 eller 24 måneder, men ikke i 36 måneder. På 24 måneders kontrakt betaler man 35.000 kr. som engangsydelse og derefter 7.495 kr. om måneden – i alt 214.880 kr. i hele kontraktens løbetid.
Hvad er så de mest åbenlyse årsager til, at BMW kan gøre det 1.500 kr. billigere om måneden? Der er ingen. I hvert fald ikke en grund til, at prisforskellen skal være så stor. BMW i5 kommer på 36 måneders kontrakt, så det er muligt at have den længere end en EQE. Samlet betaling over 36 måneder ender på 271.715 kr. Den største udfordring er nok, at engangsydelsen hos BMW er 50.000 kr. (som altid kan man opsige aftalerne og være videre efter en bindingsperiode på 12 måneder).
BMW i5 eDrive Sport Line har en rækkevidde på en opladning på 581 kilometer (EQE 350 AMG Edition 673 kilometer), og ting som adaptive LED-forlygter, 19″ alufælge, metallak, indtræk i kunstlæder, adaptiv fartpilot, sportssæder, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, trådløs mobilopladning og aut. klimaanlæg med tre zoner er standard. Desværre er nøglefri betjening og elektrisk bagklap noget, man betaler ekstra for.
Det er en smule malurt i bægeret, men ikke nok til at få os til at sige, at tilbuddet virkelig er godt. Den månedlige ydelse på 5.995 kr. for i5 eDrive40 med Sport Line-udstyr er faktisk lavere, end hvis man vælger at privatlease eksempelvis en VW ID.4 GTX.



