september 27, 2023

Første tur: BMW i7 M70 – luksusdyr og mirakelmager med 1.100 Nm 

Du ved allerede, at BMW i7 er komfortabel og über luksuriøs. Nu er den også svimlende hurtig med M-udstyr, 660 hk og 1.100 Nm! Vi kører første tur i luksusmonsteret BMW i7 M70.

TEKST Simon Hallenslev FOTO BMW PR

Bilbasen var inviteret til Portugal af BMW Danmark.

BMW i7 er en bil i ministerklassen. Den er bygget til, at vigtige voksne kan besvare mails fra bagsædets dybe stille ro. Det gør eksempelvis Danmarks miljøminister, Magnus Heunicke.

Som ministerbil er BMW i7 spektakulær, men det er først nu, at den gøres til decideret mirakelmager. De bayerske bilbyggere søger nemlig på sædvanligvis at bøje fysikkens love. Derfor udstyrer de den 2,7 tons tunge ministerslæde med M-udstyr, 660 hk og 1.100 Nm.

Trods den ikke er en fuldblods M-model, er i7 M70 den kraftigste elbil, som BMW har på programmet, og jeg har æren af at prøve kræfter med den på landevejene ud for Lissabon.

Fodnote på 5 meter?

Faktisk er det BMW i5, der er hovednavnet til præsentationen i Portugal – den nyhed kan du læse på Bilbasen Blog lørdag d. 2. Oktober. Det er i5, som Bilbasen først og fremmest er inviteret til at se prøve kræfter med. Det er bare svært at sætte 5,4 meter bayersk bulderbasse i baggrunden.

Selvom BMW i7 M70 med et prisskilt på 1.860.994 kr. er forbeholdt det bedre borgerskab, og derfor betragteligt mindre relevant end den elektriske 5-Serie, så gør den sit for at stjæle lidt opmærksomheden til præsentationen. Her blandt andet med syge specifikationer.

Her fås nemlig et 101,7 kWh batteri, der fodreren elmotor med 258 hk på forakslen samt en på bagakslen med 489 hk. Det giver sammenlagt 1.100 Nm(!), der med launch control giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder.

Til at tøjle de mange ekstra kræfter har BMW udviklet et M-specifikt system til styring af firehjulstræk, styretøj og støddæmpere. Tag dertil, at i7 M70 kører på en adaptiv M Sport luftundervogn, der, foruden aktiv krængningsstabilisator, også giver sportsfærgen firehjulsstyring.

Mirakelmageren

BMW i7 M70 er 6,5 cm bredere end en Toyota Land Cruiser og vejer godt det samme. Det er fakta, der giver undertegnede en klump i halsen, som jeg holder foran en superkringlet og supersnæver kystvej med mørnede betonpiller som eneste værn mod en klippeafgrund.

Klumpen i halsen forvandles heldigvis hurtigt til smil på læben, fordi det førnævnte M-trylleri gør i7 M70 til en mirakelmager. BMW i7 M70 lader sig kaste rundt, som om den helt har glemt sin egen drøjde. Det bør ganske enkelt ikke være fysisk muligt for en bil på 2,7 tons at bevæge sig sådan.

Landevejene omkring Lissabon er som skabt til en hot hatch, og alligevel føles luksuslimousinen ikke malplaceret. Kun bredden er en torn i øjet her, når jeg en sjælden gang imellem møder en modkørende lokal, som kører de samme svimlende 90 km/t, der er skiltet til på strækningen.

Selvom undervognen kan ikke se sig helt fri for krængning, gør den et sublimt stykke arbejde i at holde den ellers bløde balje så tæt på plan som muligt i de skarpe sving. 

En stor del af den imponerende dynamik må tilskrives den aktive firehjulsstyring, der får i7 M70 gennem de portugisiske sving på en måde, som markant mindre biler kun kan drømme om. Man skal gøre sig bekymrende umage med at fremtvinge understyring.

På de lineære stykker, der forbinder de snævre sving, imponeres man ligeledes af det skub, bilen giver. BMW i7 M70 styrer moment og antispin på en måde, så hjulene får fat i asfalten som skarpe kløer og lader kræfterne komme til deres fulde ret. Hu-hej, den er hurtig, den her.

Flyver som en sommerfugl …

… stikker som en bi! Præcist som Muhammed Ali sagde det. For da jeg er færdig med at udfordre skæbnen på de smalle veje, overlader jeg rattet til min co-pilot og indfinder mig i de bløde gemakker på bagsædet, hvor i7 fortsat er, som i7 er bedst – som en fløjlsblød sommerfugl.

Selvom accelerationslydene fra Hans Zimmer i højtalerne er sjove, når man kører friskt, er det nu rarest at slå det fra, når man cruiser. Her bliver kabinen i BMW i7 M70 som et vakuumkammer, hvor vindstøjen først indfinder sig, når hastigheden bliver ulovlig.

Indstilles alt til komfort, glemmer man lynhurtigt, hvor ubesværet den netop har kørt på en kringlet kystvej. Særligt når man, som jeg selv, indstiller bagsædet til tilbagelænet lounge-funktion, tænder skærmen på 31,3” med 18 dertilhørende Bowers & Wilkins-højtalere og lader sig underholde.

Forreste række er intet skidt sted at opholde sig, hvis privatchaufføren har barnets første sygedag. Alt er lækkert, og flagskibsmodellen adskiller sig fra de mindre i7 modeller med ting som oplyste M-dørlister, Merino-læder, et M-rat og M-specifikke designs på det store BMW Curved Display.

Prikken over i’et i M70 er dog de automatiske døre, der gør, at privatchaufføren kan nøjes med at køre bil. Har man sin i7 M70-nøgle kodet på sin telefon, vil døren nemlig åbnes automatisk, når man nærmer sig – uden at slå op i bilen ved siden af. Det virker, og det er præcist så arrogant, som det lyder.

Giver den mening?

Næ. I hvert fald ikke på vores kanter. Til 1.860.994 kr. står kunderne næppe i kø hos Jan Nygaard eller Bayern Autogroup for at sætte en krusedulle på købskontrakten. Det er nærmere hos forhandlerne i Dubai, trængslen opstår.

Og hvor jeg absolut mener, at BMW i7 M70 i to-tonet bronzelakering med oplyst nyregrill passer som fod i hose på mellemøstlige motorveje, så er der noget med det trim, som min testbil står i. Den grønne ‘Aurora Green’-lakering og de store fælge gør, at jeg for første gang kigger på i7 med en vis beundring. Det gør jeg ikke på bronzebæstet herunder.

Sådan her kan den altså også se ud…

Om det er mig eller sheiken, der har bedst smag, er dog i underordnet. BMW i7 M70 er en magtdemonstration i overflod og umådeholdenhed, der overpræsterer og overrasker.

Den er så dekadent og komfortabel, at man ikke tror det, og nu er den altså også både svimlende hurtig og kapabel i et vilkårligt bjergpas med kringlede veje. BMW gør det ikke, fordi det giver mening men fordi, de kan, og på den måde har de skabt en mirakelmager af et luksusdyr.


BMW i7 M70

Motor: To elmotorer (for og bag)
Ydelse: 659 hk / 1.100 Nm
0-100 km/t: 3,7 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Batterikapacitet: 101,7 kWh
Rækkevidde: 488-560 kilometer
Forbrug: 18,2-20,8 kWh/100 kilometer
Ladekapacitet: 205 kW
Mål (L/B/H): 539/195/154 cm
Køreklar vægt: 2.770 kilo
Bagagerumsvolumen: 500 liter
Pris: 1.860.994 kr. (i7 fås fra 1.140.344 kr.)

9 ud af 10 kan spare i gennemsnit 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS