august 23, 2023

Ny Mercedes EQE AMG Edition giver en besparelse på 150.000 kr.

Stærkt faldende salg får Mercedes til at give rabatter på flere modeller. Elbilerne EQA og EQB kommer med besparelser, men størst er rabatten på EQE AMG Edition: 150.000 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Mercedes er i løbet af 14 år gået fra at være en meget lille spiller på det danske marked til at være et af de store mærker. En omlægning af priserne i 2009 var starten på opblomstringen, og introduktionen af A-Klassen som en rigtig Golf-klasse-model i 2012 gav virkelig vind i sejlene.

Tættere på nutiden er det både A-Klasse og C-Klasse, men også udvalget af elbiler, som har givet Mercedes store markedsandele i Danmark. Men lige nu ser det ikke godt ud for salget i Danmark – 2023 har vist sig at stå for markant nedgang i salget.

Det gør tyskerne nu noget for at rette op på. Med rabatter på en række modeller, som kommer med AMG-designlinje som standard, får man nu mere bil for pengene hos Mercedes. Især den store elbil EQE kommer med en rabat, som får os til at tænke på Tesla og prisnedsættelserne tidligere i år.

Spar cirka 44.000 kr. på modellerne EQA og EQB

De nye kampagnemodeller hos Mercedes dækker modellerne A-Klasse hatchback, A-Klasse sedan, EQA, EQB og EQE. I alle tilfælde er der tale om AMG Edition-modeller, som alle har AMG-design- eller udstyrslinje som standard – med opgraderinger af både eksteriør og interiør. Det er en designlinje, som normalt koster ekstra.

For A-Klasse-modellerne gælder priserne med rabat for flere motorvarianter: A 200, A 200 d og A 250 e. De kommer uden merpris med AMG Advance Plus-pakke, som har en normalpris på 79.000 kr. (cirka 58.000 kr. til plug-in hybriden A 250 e). Det er lig med 18″ alufælge, sportsbremser, stylingkit, digital instrumentering med 10,25″ skærm og meget andet. Priserne er nogle få tusinde kroner lavere end for standardudgaver uden AMG Edition-pakke, så her er rabatten primært på udstyr.

For elbilerne gælder det, at kampagnemodellerne findes i en motorvariant. For EQA og EQB gælder det udgaverne 250+, der har forlænget rækkevidde. På EQA 250+ er der direkte cirka 20.000 kr. at spare (429.900 kr. i stedet for 449.300 kr.) – plus tilføjelsen af den gratis AMG-designlinje med bl.a. 18″ alufælge, som normalt koster 23.840 kr. Der er, sammenlagt, cirka 44.000 kr. at spare.

EQA 250+ koster som standardmodel 474.098 kr., mens den som AMG Edition med AMG-designlinje koster 454.898 kr. Her er den samlede besparelse, med rabat og ekstraudstyr, også cirka 44.000 kr.

Sedanen EQE nu fra 620.000 kr. med AMG-designlinje

En rabat på 44.000 kr. blegner ved siden af besparelsen, der er at hente på den større elbil, sedanen EQE. Her er, når vi regner den direkte besparelse i kroner sammen med ekstraudstyret, 149.480 kr. at spare.

En standardudgave af EQE 350 med 292 hk og rækkevidde på 613 kilometer koster 724.480 kr. AMG-designlinjen, som giver en anden styling ude og inde, med bl.a. 19″ AMG-alufælge, koster 45.000 kr., så den samlede pris for en bil svarende til kampagnemodellen EQE 350 AMG Edition er 769.480 kr.

Men kampagnemodellen koster kun 620.000 kr., så der er både mere udstyr og en klækkelig rabat på den elektriske sedan. Der er ingen tvivl hos os om, hvorfor lige præcis EQE kommer med så stor en rabat: BMW introducerer senere i år sin elektriske konkurrent til EQE, den nye i5. Den har som eDrive40-model 340 hk og en rækkevidde på 581 kilometer, og prisen er 625.822 kr. Mercedes gør sig klar til kamp i firmaklassen.

Og når vi nu taler om firmabiler, så ligger beskatningsgrundlaget for kampagnemodellen EQE 350 AMG Edition på 558.050 kr. Det er meget tæt på beskatningsgrundlaget for BMW i5 eDrive40, som er 560.829 kr.

Del artikel:

Brugte Mercedes EQE til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS