Kategorier
Elektrisk Nyheder

AMG på el: 687 hk til 1,2 millioner kroner

Mercedes-AMG indleder sin fuldelektriske æra med to EQE-modeller med op til 687 hk og EQS med 761 hk. Du kan komme ombord for lige over 1 million kroner.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Det er en kæmpe udfordring for Mercedes-AMG: Hustuneren, som er en del af Mercedes-Benz, kender vi for vilde kræfter, men også for vild lyd fra ottecylindrede motorer med stor slagvolumen. Hvordan den vildskab kan overføres til en 100 procent elektrisk bil, er det, den store udfordring består i.

Første forsøg fra AMG på fuld elektrificering sker med de store modeller EQE og EQS. Vi har til gode at prøve de nye fuldelektriske AMG-modeller, men nu er der kommet tal på. Priserne på de tre første AMG’er på el er klar.

LÆS OGSÅ | Elektrisk vildskab – 687 hk i ny Mercedes EQE 53

Nederst i hierarkiet er EQE 43 4Matic med 476 hk (fordelt på to elmotorer, som også giver firehjulstræk), 0-100 km/t på 4,2 sekunder og en rækkevidde på 531 kilometer. Den lynhurtige EQE 53 4Matic+ (også firehjulstræk) går fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder, og rækkevidden er 523 kilometer.

Motorydelsen er 626 hk, men med Dynamic Plus-pakke ryger den op på 687 hk med overboost-funktion. Topfarten er med Dynamic Plus sat til 240 km/t – og overboost tillader 0-100 km/t på 3,3 sekunder.

Stor og stærk. Med Dynamic Plus-pakke kan den store limousine, EQS 53 4Matic+, levere op til 761 hk fra sine to elmotorer

EQS 53 4Matic med op til 761 hk

Den største og stærkeste, AMG EQS 53 4Matic+, klarer op til 250 km/t, når den er udstyret med Dynamic Plus-pakke. Med pakken går den samtidig fra 658 hk til 761 hk – og 0-100 km/t ender efter bare 3,4 sekunder. Den har flere kræfter og højere topfart end EQE 53 4Matic+, men er altså en smule bagud fra 0-100 km/t. Rækkevidde: 564 kilometer.

EQS’en er i en anden prisklasse end de to EQE-modeller. Det siger sig selv – det er elbilernes S-Klasse, vi har fat i her. Prisen starter ved 1.820.000 kr., og mens du ikke får meget S-Klasse for den sum, så skal der spares i forhold til billigste EQS (450+), som koster fra 1.111.000 kr.

LÆS OGSÅ | Første tur: Mercedes EQE er ren elbilsluksus til under 700.000 kr.

AMG Dynamic Plus-pakken til EQS 53 4Matic+, som udløser flere kræfter og højere topfart, koster 59.440 kr., så den er et must. Keramiske bremser, som er mere show-off end nødvendighed, koster 62.413 kr. Bilen har rigtig meget udstyr som standard, bl.a. de store infotainmentsystem HyperScreen, men småting som nøgle med rosaguld-indfatning kan man altid smide penge efter. Kun 1.486 hk koster den detalje.

EQE 53 4Matic+ med 687 hk til lige over 1,2 mio. kr.

Mercedes har for nylig sendt en ny EQE-basismodel på markedet – EQE 300 – med 245 hk til omkring 650.000 kr. For at komme ombord i en EQE med hele AMG-svineriet skal man punge ud med mindst 1.082.229 kr.

Basisprisen på lige under 1,1 million kroner for EQE 43 4Matic inkluderer ikke metallak, som koster cirka 13.000 kr. Udstyr som 360 graders kamera, Burmester-lydanlæg og klimaanlæg med fire zoner koster ikke ekstra, men vil man have det store infotainmentsystem HyperScreen, bliver det 106.998 kr. ekstra.

LÆS OGSÅ | Mercedes EQS SUV – luksus på et højere plan

HyperScreen koster det samme i den stærkere EQE 53 4Matic+, og selve bilen fås fra 1.157.229 kr. Prisforskellen mellem 43- og 53-modellen er dermed kun 75.000 kr., så vi forventer ikke at se mange 43’ere på danske nummerplader.

Dynamic Plus-pakken til 53-versionen koster 59.440 kr., så med mulighed for op til 687 hk er prisen i alt 1.216.669 kr. Den slags hestekræfter har aldrig været så billige hos AMG, men vi er meget spændt på, om spændingen og vildskaben fra det “gamle” AMG følger med.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.