BMW iX-facelift med lavere priser og mere rækkevidde
BMW iX introduceres i foråret med mere af det hele – mere power, mere rækkevidde, mere udstyr. Den nye basismodel iX xDrive45 har meget længere rækkevidde end den gamle iX xDrive40.
Meget godt kan man sige om den specielle BMW iX, men lang rækkevidde er ikke en af de ting. Basisudgaven iX xDrive40 med 326 hestekræfter har et batteri på kun 76,6 kWh, som er småligt i en stor elbil, og det giver en officiel rækkevidde på kun 425 kilometer – og i virkeligheden meget færre kilometer.
BMW var godt klar over, at det ikke hænger sammen. Det skal det heller ikke længere, nu hvor den faceliftede iX dukker op. Basisudgaven med tallet 40 i navnet eksisterer nemlig ikke længere – BMW har erstattet den med iX xDrive45 med 408 hestekræfter.
Og langt vigtigere: rækkevidde på op til 602 kilometer. Det er en forøgelse af rækkevidden, som åbner op for helt nye muligheder. Batteriet er selvfølgelig meget større end før: 94,8 kWh.
701 kilometer i den forstærkede iX xDrive60
Med faceliftet kommer iX-modellen med den længste rækkevidde op på hele 701 kilometer, som er usædvanligt for så stor og tung en SUV. Den rækkevidde finder man i den forstærkede version af iX xDrive60, der afløser iX xDrive50, der nu har 544 hestekræfter – 21 hestekræfter mere end før. Batteriet er nu på hele 109,1 kWh.
Topmodellen er fortsat iX M70 xDrive har 659 hestekræfter, og den stryger af sted på 3,8 sekunder til 100 km/t, hvis man virkelig har lyst til at brænde strøm af. Opladning i M70 og xDrive60 er op til 195 kW, mens basisudgaven iX xDrive45 kan klare 175 kW.
Mere rækkevidde og flere kræfter er selvfølgelig ikke det eneste nye, når BMW nu har været i gang med faceliftseancen. Designet er justeret og, alt efter øjnene der ser, forfinet med subtile ændringer. De bedst udstyrede udgaver har Iconic Glow-nyregitter – altså, lys omkring nyrerne.
BMW har givet iX-modellerne en mere effektiv varmepumpe, hvor overskydende varme nu bruges til at opvarme kabinen og batteriet på samme tid, hvis det er nødvendigt. Det er nu muligt at få ikke-M-varianterne med en M Sport-pakke, der både påvirker det ydre design og interiøret.
Danske priser fra 699.900 kr.
Den danske BMW-importør har allerede priser på den faceliftede iX. Det giver mening, da bilen allerede kan bestilles og skal lande til foråret.
Der er kun gode nyheder omkring priserne, for især for iX xDrive60-versionen er priserne meget lavere end før. Der er nu kun 50.000 kr. mellem basismodellen iX xDrive45 med 408 hestekræfter og iX xDrive60 med 544 hestekræfter og den lange rækkevidde op til 701 kilometer.
Basismodellen iX xDrive40 koster 699.900 kr., og skal den leveres som Fully Charged-udstyrsvariant med bl.a. M Sport-pakke, er prisen 799.900 kr.
Går man op til iX xDrive60, starter priserne på 749.900 kr. for basisudgaven, mens Fully Charged koster 749.900 kr. Topmodellen iX M70 xDrive med (op til) 659 hestekræfter) koster nu 1.099.900 kr. Da vi i 2022 testede basisudgaven iX xDrive40, kostede den 699.990 kr. – og iX xDrive50 kostede cirka 992.000 kr. Der er med andre ord meget mere for pengene med den faceliftede iX.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Snart vil der være to flere bilmærker at købe elbiler fra i Danmark. Kinesiske Chery Automotive har fundet sin danske importør, som forventer at lancere bilmærkerne Omoda og Jaecoo allerede til sommer.
Volkswagen Golf har haft sit værste år nogensinde i Danmark, og det er okay, at vejen slutter her for det tyske ikon. Men slutningen kan også blive begyndelsen på noget godt.
En nyfortolkning af Quattro. Sådan beskriver Audi selv sit seneste offroad-koncept, der skal vise det vilde potentiale for PPE-platformen, som Q6 E-tron er bygget på.
Toyota står lige nu med et af de bedste tilbud på privatleasing. Elbilen BZ4X med Prestige-udstyr til 3.499 kr. om måneden efter en engangsydelse på 9.999 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.