december 9, 2021

Ugens fund: Den bedste BMW M3 nogensinde?

Glem alt om banken og deres negative renter. Køber du denne Ugens fund, får du en investering, der både kan give gåsehud og godt afkast. Vi ser nærmere på BMW E46 M3 CSL, der muligvis er den bedste M3’er nogensinde.

Af: Simon Hallenslev / d. 9. december 2021

Selvom en BMW M3 i sig sig er en speciel bil, der vækker begejstring hos bilelskere, er der to M3-udgaver, der er specielle og eftertragtede udover det sædvanlige. Den ene er selvfølgelig enhjørningen: Den første BMW E30 M3, der kan gøre koldhjertede kynikere bløde i knæene, og som du kan læse meget mere om her.

Den anden er denne Ugens fund: BMW E46 M3 CSL. En limiteret letvægtsvariant, der er en af de mest anmelderroste og anerkendte M3’ere nogensinde. En anerkendelse, der i dag har forvandlet BMW E46 M3 CSL til et eftertragtet samler- og investeringsobjekt.

I denne artikel ser jeg nærmere på, hvad der gør denne Ugens fund til noget helt specielt. Jeg snakker også med forhandleren Global Car Leasing, der har bilen til salg for 675.000 kr. uden afgift. Du kan se bilen her, hvis ikke den er solgt.

BMW E46 M3 CSL

Motor: R6 benzin, 3.246 ccm

Ydelse: 360 hk / 370 Nm

0-100 km/t: 4,9 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 8,4 km/l

Vægt: 1.285 kg

Nypris i 04′: Ca. 1.900.000 kr.

Forhandleren fortæller

Det er ikke første gang, at Nicolai Aip fra Global Car Leasing har noget med denne Ugens fund at gøre. Han var nemlig også med til at hente bilen til Danmark i 2015. I de seks år, bilen har været på dansk grund, er den indgået i en privatsamling og har ikke haft danske plader på. Ejeren af denne samling har haft intet færre end tre forskellige BMW E46 M3 CSL.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Sjælden sølvpil fra Mercedes er over 1,5 mio. kr. billigere end fra ny

At bilen har været forskånet for danske landevejskilometer forklarer ikke alene det pæne kilometertal, men også den snorlige stand, som bilen står i. Global Car Leasing handler og henter biler på tværs af Europa, og Nicolai fortæller, at der generelt ikke er mange CSL’ere til salg på det europæiske marked fortiden. Det er blevet en eftertragtet samlerbil, som folk holder på. Selv på det store, tyske marked, er kun fire udbudt til salg i skrivende stund.

Som altid er historikken alfa omega, når man har at gøre med en samler- og investeringsbil, og den har forhandleren Nicolai naturligvis styr på. Bilen sælges fra ny af BMW AG i Bremen, hvor den kører i kort tid, før den ryger videre til Italien. Herefter ryger den tilbage til Tyskland, hvorfra Global Car Leasing hiver den til Danmark i 2015.

Bilens gøren og laden kan følges punktligt, fordi den kommer med fuld servicebog indeholdende alle de rigtige stempler fra autoriserede BMW-mekanikere. I dag holder den i Global Car Leasings afdeling i Flensborg, hvor den står udbudt til 675.000 kr. Det er en fair pris, hvis Nicolai selv skal sige det. Han understreger også, at at investeringspotentialet er helt i top. Så hvis du er træt af negative renter i banken, er her et dødlækkert alternativ.

Letvægtslækkerier

CSL står for Coupe Sport Leichtbau, hvilket oversættes direkte til Coupe Sport Letvægt. De bayerske bilbyggere fra BMW gik med andre ord til opgaven om en særudgave af M3 med vægtoptimering for øje frem for motoroptimering. Derfor yder CSL beskedne 17 hk mere end en almindelig E46 M3 med skarpere knastaksler, større indsugning og et modificeret udstødningssystem.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Den sygeste C-Klasse nogensinde

CSL-slankekuren er til gengæld alt andet end beskeden, hvorfor denne Ugens fund vejer 110 kg mindre end en almindelig E46 M3. De mange kilo blev først og fremmest sparet ved at give CSL et kulfiberforstærket plastiktag, der alene fjernede syv kg, foruden flere kulfiberpaneler og tyndere glas til bagruden.

BMW fjernede også en stor portion støjisolerende materiale, navigationssystemet, airconditionanlægget og radioen. Radioen kunne dog tilvælges, hvilket det er blevet i denne Ugens fund. De tunge elektriske forsæder blev også erstattet med skålsæder af fiberglas, ligesom kulfiber også har fundet vej til kabinens midterkonsol og dørsider. 

Gulvet i bagagerummet blev erstattet med et aluminiumsmateriale, der oprindeligt var udvikklet til rumfartsindustrien, og foret med en speciel form for letvægtspap. Jep. Pap. Alle knapper på rattet blev også fjernet med undtagelse af den, der aktiverer bilens M Track Mode. I bilens kabine alene blev der sparet over 50 kg.

Selvom BMW E46 M3 allerede havde 50/50 vægt distribution, gik BMW endnu længere for at fremme balancen i CSL. Undervognen blev modificeret med stivere fjedre og opgraderede støddæmpere, mens styretøjet fik en anden og hurtigere ratio. ESC-systemet blev finpudset, således man som M3-ejer fik lov at køre tættere på kanten uden at slå systemet fra. 

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Rolls-Royce Phantom er Bilbasens største CHEF

Sammen med det lavere tyngdepunkt, som det lette plastiktag sørgede for, gjorde de ovennævnte tiltag, at M3 CSL hurtigt blev anerkendt for sine uovertrufne køreegenskaber. Det fik man som kunde naturligvis lov at betale for. I 2004 startede en BMW E46 M3 CSL i ca. 1.900.000 kr., mens en almindelig BMW E46 M3 startede i ca. 1.200.000 kr.

En hård banan med hul i 

Udadtil er der en række diskrete og velvalgte visuelle ændringer, der gør, at man kan kende en CSL fra en almindelig E46 M3. Ændringer, der gør den til en hård banan at se på. Kofangeren foran har en aerodynamisk læbe (en såkaldt splitter), der øger downforce med op til 50% ved høje hastigheder.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Fabelagtigt flagskib er den sidste BMW med 12 cylindre

Den bagerste kofanger har også fået en splitter, der hjælper på aerodynamikken – men det er ikke det mest iøjnefaldende heromme. I stedet for at montere en hækspoiler ovenpå den eksisterende bagklap, smed BMW en helt ny bagklap på CSL, der ligner lidt en anderøv. Bagklappen, der er lavet specifikt til CSL, fik selskab af 19-tommer BBS-fælge, der ligeledes er unikke for modellen.

Det trænede øje vil også få øje på det relativt store hul, der er i kofangeren i bilens venstre side. Dette hul trækker kold luft ind til den forstørrede indsugning, som CSL fik. Det iøjnefaldende hul spiller således også en rolle i den fantastiske indsugningslyd, som bilen giver, når man lader motoren vandre helt til 7.900 omdrejninger.

1 ud af 1.382

BMW producerede kun CSL i modelår 2004 i sammenlagt 1.383 eksemplarer. Den blev leveret i to farver, en sølvfarvet Silbergrau som denne Ugens fund, samt en sort Saphirschwarz. Af de 1.383 eksemplarer, der blev produceret, var 422 af dem højrestyret og leveret til det britiske marked. Det efterlader 961 venstrestyrede eksemplarer som denne Ugens fund.

Af de to farver, som M3 CSL blev leveret i, anslås det, at 75% af bilerne var Silbergrau og de resterende 25% var Saphirschwarz. Hvis det tal også stemmer på de højrestyrede modeller, er denne Ugens fund til én af bare 720 biler på verdensplan.

LÆS OGSÅ : Den smukkeste Toyota på Bilbasen?

BMW E46 M3 CSL bliver af mange betragtet som en af de bedste M3’ere nogensinde – hvis ikke den bedste. Sammen med det lave produktionstal betyder den absurd gode omtale i internationale motormedier, at BMW E46 M3 CSL i dag er blevet en eftertragtet samlerbil. En samlerbil, der med al sandsynlighed bliver flere penge værd i fremtiden. Hvis den smukke, vellydende og velkørende investering skal i din portefølje, kan du købe den her til 675.000 kr., hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS