Udskældt for sine sterile køreegenskaber har topmodellen blandt 1’erne fået et større teknisk løft. Samme 2-liters motor som før, men mere gang i undervogn og motorlyd.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Skiftet fra baghjulstræk til forhjulstræk var hårdt nok for alle som elskede den gamle BMW 1-serie for balancen i dynamikken. At den stærkeste 1-serie, den sekscylindrede M140i med den melodiske og karismatiske 3-liters motor, med den nye 1-serie blev til M135i xDrive med fire cylindre og firehjulstræk var kompliceret at forklare inkarnerede fans. En firecylindret bil kan være vild og velkørende, men M135i xDrive er intet andet end en anonym og effektiv hatchback, som helst ikke giver feedback.
Læs også: Ny BMW 7-serie er helt elektrisk
For virkelig at udstille den 306 hk stærke 1’er lancerede BMW forrige år den forhjulstrukne 128ti med 265 hk. Færre kræfter, men en lettere og mere legesyg bil.

BMW har indset, at den stærkeste 1-serie skal være sjovere og bedre. Sammen med den skriggule Sao Paulo-lakering og Frozen Orange, som sikkert er mindst lige så opsigtsvækkende, kører M135i xDrive fremover med tekniske ændringer. Det skulle løfte niveauet og gøre, at den stærke hatchback ikke længere står som en forfejlet chance.
Lyden er der mere af
Man kan undskylde M135i xDrive med, at 9 ud af 10 firecylindrede motorer slet ikke lyder godt, men vi forventer, at en BMW lyder bedre end en Opel. Der er skruet op for både den naturlige og den kunstige lyd i den kompakte M-model. Udstødningen ånder mere frit, og lyden følger mere naturligt omdrejningstallet og tryk på speederen. Der sendes også mere lyd direkte til kabinen; det sker gennem bilens højttalere. En dramatisk akustisk oplevelse lover BMW. Store ord. Mere interesserede er vi alligevel i de tricks ingeniørerne har fundet frem for at give dynamik og feedback et spark.










Mere liv i svingene
2-liters benzinmotoren yder de samme 306 hk som før, men ophængene er ændret, så balancen i bilen er bedre ved hård kørsel. Resultatet skulle være bedre, mere præcist vejgreb.
Forhjulenes hældningsgrad er justeret, og baghjulsophængene har bl.a. nye bøsninger.
For at fjerne noget af neutraliteten i kurver, hvor ønsket har været mere sjov og feedback, har M135i xDrive fået revideret både støddæmpere og fjedre. 1-serie-topmodellen kan kun været blevet bedre – og vi håber, den er lige så meget bedre, som BMW lægger op til.




