BMW12
Nyheder
24. september 2019

Trist syn: 2.966 fabriksnye BMW og Mini rådner op i Canada

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Er du glad for BMW eller Mini? I så fald bør du ikke læse denne artikel i offentligt forum. Der er en seriøs risiko for instinktiv gråd. Læs den bizarre grund til at næsten 3.000 nye tyske biler rådner op i Canada.

Af: Simon Hallenslev / d. 24. september 2019

En canadisk bilentusiast har i frustration sendt billeder til bilmediet Jalopnik, der vidner om særdeles sørgelige scener fra en regulær bilkirkegård et sted i Vancouver.

Måske billederne havde været nemmere at acceptere, hvis blot der var tale om en række skrabede BMW 1-serie. Men et hurtigt kig på de tre offentliggjorte billeder fortæller, at vi er i den helt modsatte ende af modelprogrammet.

Den officielle liste af modeller, der er parkeret til at rådne op, lyder således: BMW 2-Serie, 3-Serie, 4-Serie, 5-Serie, 6-Serie, 7-Serie, i3, i8, X1, Z4, Mini Cooper, Cooper Cabriolet, Coupé Cooper, Mini Paceman og Mini Roadster. Alle produceret i enten 2014 eller 2015.

Af de BMW 4- og 6-Serie der er parkeret på pladsen, er der en håndfuld, hvor der er et vaskeægte M-mærke på bagsmækken. Her er tale om M4 med 431 hestekræfter og M6 med 560 hestekræfter, som herhjemme stadig koster omkring én million kroner. Drømmebiler, der bare står og rådner…

BMW2

Årsag: Efterladt i blæsevejr

Overskriften her er ikke en gang skrevet som en joke. Den bizarre årsag til at der står godt 3.000 biler og rådner på en parkeringsplads i Vancouver er, at bilerne ved levering blev efterladt i blæsevejr.

For da bilerne blev leveret med containerskib til Canada i begyndelsen af 2015, blev de parkeret i et område på havnen, hvorfra de skulle transporteres videre til forskellige canadiske forhandlere og privatkunder.

Men kort efter bilerne blev sat af skibet, blev havnen i Halifax ramt af en tarvelig vinterstorm – og en voldsom én af slagsen. Stormen var så voldsom, at BMW ikke turde andet end at tilbagekalde bilerne, fordi de i en periode har været udsat for frost, hård vind og større mængder saltvand.

Dertil hører selvfølgelig en opfølgende forklaring. BMW var bekymrede for, at saltvandet var nået til dele af styretøjet i BMW-modellerne. Her kan saltvandet have vasket smørelse væk og forårsaget indvendig tæring, der potentielt kan få styringen til at binde. I Mini-modellerne var de bekymrede for, at saltvandet havde tæret på motorkabler og elektriske systemer. Noget der i følge BMW kan få motoren til at slukke ufrivilligt og potentielt skabe farlige situationer i trafikken.

Selvfølgelig er bilproducenter nødsaget til at gå med livrem og seler, når det kommer til kundernes sikkerhed. Jeg har bare svært ved at læse udenom, når BMW selv udtaler, at saltvandet potentielt kan have forårsaget problemer. Potentielt??

Hvis BMW Canada mod forventning skulle læse med her, så betaler jeg gerne fragten og tager chancen, hvis I sender en ’saltvandsskadet’ BMW M6 til Danmark.

BMW1

Der er intet at gøre

Det er begrænset hvor meget BMW Canada har kommenteret på historien. Men til Jalopnik har de forklaret, at de har tilbagekaldt og afskrevet samtlige biler, grundet frygt for mekaniske og elektriske fejl. Med andre ord kommer de biler aldrig ud på vejen, som de står. Regningen for afskrivningen deles mellem BMW Canada og transportfirmaet Transport Canada, der parkerede bilerne på havnen.

Læser man videre på diverse internetfora, skriver canadiske brugere, at nogle af bilerne faktisk lige var nået at blive leveret til deres ejere. Men da BMW fandt ud af, at de havde stået på havnen i stormvejr, blev alle hentet tilbage og parkeret i Vancouver. Og her står de altså stadig. De berørte kunder har naturligvis fået ny bil eller pengene tilbage.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen