Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Af: Simon Hallenslev / d. 28. marts 2019
Den japanske airbagproducent Takata har anerkendt fejl på flere millioner af biler på verdensplan. Det har fået Honda Danmark til at tilbagekalde hele 3.600 danske biler.
Selvom ingen endnu ikke er kommet til skade i Europa, har fejlen kostet 23 menneskeliv i Asien og USA, hvorfor Honda kategoriserer problemet som en hastesag.
LÆS OGSÅ | Brandfare: Nu bliver 700.000 biler fra VW kaldt tilbage
Honda Danmark beroliger de danske bilejere med, at fejlen kun er aktuel, hvis bilens airbags udløses.
– Bilejerne kan godt føle sig trygge i at køre i Hondaen, indtil airbaggen er udskiftet, fortæller servicespecialist hos Honda Kim Steen-Hansen til tv2.dk.
Honda skriver på deres hjemmeside, at fejlen ligger i en airbagpatron, der kan have for højt tryk.
Når airbaggen udløses, sker det med for stor kraft, hvilket springer et metalhus i udløsningsenheden, og som dermed sender metalstykker og -splinter ud i kabinen. Metalstykker, der med høj fart kan ramme alle i bilen.
LÆS OGSÅ | Ny sag om brandfare: Mere end 1 million biler tilbagekaldes
Honda Danmark har via stelnumre fundet frem til de berørte danske biler, og har kontaktet ejerne pr. brev gennem Skat.
Hvis du er en af de berørte Honda-ejere, skal du kontakte dit nærmeste Honda-værksted og bestille en tid til udskiftning af den fejlramte patron. Udskiftningen er uden beregning og anslås til at tage omkring en time.
Airbag-problemet har de foregående år ikke kun begrænset sig til biler af mærket Honda.
Tidligere har mærker som Toyota, Fiat, BMW og Subaru også været nødt til at tilbagekalde biler i massevis.
Efter de første tilbagekaldelser begyndte i 2014, faldt Takatas aktie på det japanske aktiemarked hurtigt med 95 procent. Takata-aktien blev derfor pillet helt af markedet i juli 2017.
LÆS OGSÅ | Har Tesla kurs mod kollaps eller succes?
Fejlen har helt naturligt også betydet flere søgsmål fra bilindustrien mod Takata. Søgsmål, der efter sigende har sneget sig op over 65 milliarder danske kroner.
Aktiekollaps og søgsmål betød ultimativt, at Takata i 2017 måtte begære sig konkurs, og det udgjorde dermed den største japanske konkurs nogensinde.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.