Ugens fund: Er Ferrari 458 Italia den bedste sportsvogn nogensinde?
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den gyldne mellemvej eller mere bare en ekstra afkørsel? BMW i5, den store elektriske sedan, kommer nu i en tredje motorvariant, og den placeres mellem de to eksisterende modeller, i5 eDrive40 med baghjulstræk og 340 hk og i5 M60 xDrive med firehjulstræk og 601 hk.
Den nye variant har 397 hk, som placerer den tættere på basismodellen end på den hidsige M-model. Til trods for næsten 60 ekstra hestekræfter og en ekstra elmotor har tyskerne valgt at bevare navnet fra basismodellen: i5 xDrive40.
Den skarpsindige læser bemærker, at det lille ‘e’ er skiftet ud med et lille ‘x’. X står traditionelt for firehjulstræk hos BMW, og i5 xDrive40 er ingen undtagelse. Den ekstra elmotor er en forstærkning, der driver forhjulene.
Det er nyt for BMW at være så beskeden med modelbetegnelsen, når der er flere hestekræfter på spil end i en model med samme kombination af tal i navnet. Der er også et langt højere drejningsmoment, og hvor i5 eDrive40 med 340 hk maksimalt yder 430 Nm, så er i5 xDrive40 betydeligt højere ydende med 590 Nm.
Der skæres 0,7 sekunder af spurten fra 0-100 km/t i forhold til baghjulstrækkeren, og i5 xDrive40 gør det friskt på 5,4 sekunder. Topfarten er samtidig væsentlig højere med 215 km/t mod den baghjulstrukne variants 193 km/t.
Men der er en regning, der skal betales. Flere hestekræfter er en ting i forhold til en elbils rækkevidde, men det der også koster, er at køre med to elmotorer. Batteriet er det samme på 81,2 kWh som i de andre i5-modeller, og det giver en WLTP-rækkevidde på op til 538 kilometer i i5 xDrive40 – ned fra 581 kilometer i 40-udgaven med baghjulstræk.
I Bilbasens test af i5 eDrive40, som fandt sted under vinterlige forhold, lå forbruget meget højt, og en rækkevidde på 581 kilometer ville være tæt på halveret. Et andet problem, som i5, og flere andre elbiler fra BMW, kan have, er begrænsninger på lynopladning i koldt vejr, som Bilbasen i sidste uge kunne fortælle om.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Der er et helt nyt fjæs til Formentor og Leon. Cupra giver modellerne en smag af fremtidens designsprog, smider mere modernitet i kabinerne og opdaterer motorerne.
Den har rumsteret som en mytisk skabning af rustfrit stål på den anden side af Atlanten, men det er indtil nu! Tesla Cybertruck kan opleves i Danmark til sommer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.